אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פורמולה 1: הקבוצות הקטנות רוצות חלוקה שיוויונית יותר של כספיי הזכייה צילום: איי אף פי

פורמולה 1: הקבוצות הקטנות רוצות חלוקה שיוויונית יותר של כספיי הזכייה

פרארי מקבלת כ-75 מיליון ליש"ט יותר בכספיי זכייה מסאובר, מרוסיה, לוטוס וקבוצות קטנות אחרות

20.05.2015, 15:15 | שירות כלכליסט

מנהלי הפורמולה 1 חלוקים בדעתם לגבי הפתרון לכאוס הפיננסי אליו נקלע הספורט – אולם הם לא הצליחו להסכים אפילו לא על דבר אחד.

קראו עוד בכלכליסט

 בוב פרנלי מפורס אינדיה, המורד המוביל והרהוט ביותר, טוען שיש לחלק את כספי הזכייה בצורה שוויונית יותר בין הקבוצות.

מרוץ פורמולה 1. משחק לא הוגן, צילום: איי אף פי מרוץ פורמולה 1. משחק לא הוגן | צילום: איי אף פי מרוץ פורמולה 1. משחק לא הוגן, צילום: איי אף פי

על פי נתונים שפורסמו במגזין הנחשב אוטו ספורט (Autosport), פורס אינדיה קיבלה 37.4 מיליון ליש"ט לאחר שסיימה במקום השישי באליפות של השנה שעברה. סכום זה היה נמוך ב-23.7 מיליון ליש"ט ממה שקיבלה מקלרן עבור הזכייה במקום אחד גבוה יותר, ונמוך במידה ניכרת מה-102.3 מיליון ליש"ט שהוענקו לפרארי על זכייתה במקום הרביעי.

הסכום שהוענק לפרארי היה גבוה יותר מהתשלום של 78.6 מיליון ליש"ט שחולק למרצדס שזכתה באליפות. רד בול שסיימה שנייה גם הרוויחה יותר ממרצדס (97.2 מיליון ליש"ט).

החלוקה הלא מאוזנת נובעת בחלקה מתשלומי "מורשת" שמועברים לקבוצות הוותיקות יותר. 

ניתן לטעון שהתשלומים הגבוהים שהועברו לפרארי, מאפשרים לברני אקלסטון, האיש החזק בפורמולה 1, להסתמך על התמיכה של הקבוצה בזמנים קריטיים בתככים הבלתי נלאים בספורט. אקלסטון טען כי אין בכוחו לעשות דבר נגד היקף התשלומים, מכיוון שהחוזים כבר חתומים. "זו כנראה הייתה טעות מצידי", אמר. "אך הידיים שלי כבולות". החוזים בתוקף עד 2020, השנה בה ימלאו לו 90.

אקלסטון אירח את המפגש, לצד דיוויד מקנזי, יו"ר CVC קפיטל פרטנרס, הבעלים של הפורמולה 1 שמעסיק את אקלסטון לנהל את הספורט בשמו. נציגים משש הקבוצות המובילות וה-FIA – הגוף המנהל הרשמי של הספורט – נכחו גם כן. האסיפה הזו של אינטרסים מנוגדים נקראת למרבה האירוניה קבוצת האסטרטגיה. הקולות בהצבעות מתחלקים באופן שווה בין אקלסטון, הקבוצות וה-FIA. אולם הסיכוי שכל האנשים האלה, שהריבים ביניהם כבר העניקו השראה לספר שנקרא מועדון הפיראנה, ימצאו מכנה משותף הוא שולי.

נושאי מחלוקת נוספים כללו את הרעיון של אקלסטון לקבוצות של שלוש מכוניות ומכוניות בהזמנה (כלומר, מכוניות שמוכרות הקבוצות העשירות ליריבות העניות כדי לחסוך להן את ההוצאות של בניית מכוניות). התכנית הזו תבטיח שמספר המכוניות על המסלול יישאר גבוה גם אם הקבוצות הפחות מצליחות יפרשו.

אף שהתופעה של מכוניות בהזמנה קיימת בפורמולה 1 – וויליאמס ניהלו את מארס 761 ב-1977 וטורו רוסו זוכים לעזרה מצד רד בול – המתנגדים לרעיון טוענים שיש להגן על היושרה של אליפות בוני המכוניות (constructors’ championship). בפגישה לא הסכימו גם על שינויים למנועים או על הפחתה של השימוש במנהרות רוח.

 ב-FIA לא פרסמו אפילו הצהרה מסכמת של הפגישה.

 חלוקת כספיי הזכייה בפורמולה 1 - 2014

1. פרארי: 102.3 מיליון ליש"ט

2. רד בול: 97.2 מיליו ליש"ט

3. מרסדס: 78.6 מיליון ליש"ט

4. מקלרן: 61.1 מיליון ליש"ט

5. וויליאמס: 51.7 מיליון ליש"ט

6. פורס אינדיה: 37.4 מיליון ליש"ט

7. טורו רוסו: 33.7 מיליון ליש"ט

8. לוטוס: 31.8 מיליון ליש"ט

9. מרוסיה: 29.9 מיליון ליש"ט

10. סאובר: 27.4 מיליון ליש"ט

סכום כולל: 551.3 מיליון ליש"ט

תגיות