אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מגעים למיזוג סאן דור וישראייר צילום: סיון פרג', אוראל כהן

בלעדי לכלכליסט

מגעים למיזוג סאן דור וישראייר

אל על בוחנת מיזוג של החברה הבת לטיסות שכר עם חברת התיירות של אי.די.בי. לעסקה, שתצמצם את התחרות בענף התעופה, יידרש אישור הממונה על הגבלים

25.05.2015, 06:54 | גולן חזני

אי.די.בי פתוח ואל על מנהלות מגעים ראשוניים למיזוג ענק בתחום תיירות הפנים והלואו־קוסט. ל"כלכליסט" נודע כי שתי החברות מנהלות שיחות על מיזוג חברת התעופה ישראייר שבשליטת אי.די.בי וסאן דור, חברת בת לטיסות שכר של אל על. החברה הממוזגת תשמש כחברת הלואו־קוסט של אל על שתבצע את טיסות הפנים, בנוסף לטיסות הרגילות של ישראייר וסאן דור לחו"ל.

רו"ח דורון שהרבני נשכר כדי לבצע בשלב הראשון בדיקות נאותות לישראייר עבור אל על, כדי להכין הערכת שווי לחברה לצורך המיזוג. השליטה בחברת הממוזגת תהיה בידי אל על (מעל 50%). ישראייר תתרום למיזוג שלושה מטוסים, ואילו אל על צפויה לשלם את חלקה בעסקה בעיקר באמצעות שעות טיסה וייתכן שגם במניות אל על, אולם העסקה לא אמורה לכלול מרכיב של מזומן.

בשלב השני אמור שהרבני לבצע בדיקה דומה והערכת שווי לסאן דור. בדו"ח של שהרבני, שיועבר לאל על, לא אמורים להופיע פרטים מקיפים על ישראייר, אלא רק ראשי פרקים, כדי שאם השיחות לא יבשילו לכלל הסכם, לא יהיה בידי אל על מידע על חברת התעופה המתחרה מולה בשוק טיסות הפנים.

פתרון לשני הצדדים

רשות התעופה האזרחית (רת"א) שללה ב־2011 מסאן דור את רישיון התעופה המבצעי לאחר שלא עמדה בתנאים לפעילות עצמאית - החזקה של שני מטוסים לפחות ושל צוות אוויר קבוע משלה. בעקבות כך, סאן דור מתמקדת כיום בפעילות של החכרת מטוסים למארגני תיירות ובטיסות סדירות וצ'רטרים ליעדים עונתיים בתדירות נמוכה כמו זגרב, נאפולי וניס. אל על מבצעת את הטיסות וסאן דור משמשת כסיטונאית נסיעות. עבור אל על מיזוג כזה מהווה פתרון לעניין הרישיון. כמו כן, אל על תוכל לנצל את המיזוג להרחבת פעילות הלואו־קוסט שלה. עבור אי.די.בי מדובר במהלך שיוריד מעליה נטל חוב של 80-90 מיליון דולר, שכן ישראייר ואי.די.בי תיירות הן בבעלות מלאה של

אדוארדו אלשטיין. מחכים לאשראי מדויטשה בנק, צילום: אוראל כהן אדוארדו אלשטיין. מחכים לאשראי מדויטשה בנק | צילום: אוראל כהן אדוארדו אלשטיין. מחכים לאשראי מדויטשה בנק, צילום: אוראל כהן

אי.די.בי. לפני כמהחודשים ניהלה הקבוצה מגעים למיזוג דומה עם ארקיע, אבל אלה עלו על שרטון לאחר שההצעה של האחים נקש, בעלי השליטה בארקיע, היתה נמוכה לדעת אי.די.בי עבור ישראייר.

הממונה יצטרך לאשר

בין התנאים ההכרחיים למיזוג: קבלת מימון לישראייר בגובה 90 מיליון דולר מדויטשה בנק, שיחליף את המימון הקיים מבנק לאומי, והצטיידות של ישראייר במטוס איירבאס שלישי. בשבוע הקרוב אמורה להיסגר רכישת המטוס, תמורת 42 מיליון דולר, ולאחר מכן אמורה ישראייר לקבל מדויטשה בנק אישור להלוואה ולהאיץ את השיחות עם אל על. אלא שגם אם הצדדים יסכימו על הפרטים המסחריים, העסקה למיזוג ישראייר וסאן דור מחייבת את אישור הממונה על ההגבלים. שלב זה עשוי להיתקל בקשיים משום שהממונה מעוניין לראות כמה שיותר חברות תעופה פועלות בארץ.

את השיחות מטעם אי.די.בי מנהל המנכ"ל חיים גבריאלי יחד עם מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס. שעשוי לנהל את הפעילות הממוזגת בעתיד. אי.די.בי תיירות מכרה בחודש שעבר את חברת התיירות דיזנהויז לעופר חודורוב וסמי סגול תמורת 12 מיליון דולר, והעסקה תושלם בחודש הבא. קיומה של רשת סוכני נסיעות באי.די.בי תיירות יצרה ניגוד עניינים בינה לבין פעילות התעופה של אי.די.בי תיירות ומכירת דיזנהויז מקלה על המיזוג הצפוי של ישראייר וסאן דור.

אי.די.בי תיירות סיימה את שנת 2014 בהפסד של 20 מיליון שקל, לעומת הפסד של 25 מיליון ב־2013. מבצע צוק איתן פגע בתוצאות החברה כמו בענף התיירות כולו, ומנע ממנה לעבור ב־2014 לרווח קל. השווי של אי.די.בי תיירות לפי הדו"חות של אי.די.בי פתוח עומד על 240 מיליון שקל. אל על סיימה את 2014 בהפסד של 28 מיליון דולר לעומת רווח של 27 מיליון ב־2013.

באל על סירבו להגיב.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות