אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד התחבורה שכח חלק מהתחרות בנמלים צילום: אוראל כהן

משרד התחבורה שכח חלק מהתחרות בנמלים

היום ייערך טקס להפעלת שני הנמלים החדשים. מתברר כי המדינה התעלמה מפריקת מטעני תפזורת, כמו תירס וסויה, שיכולה היתה להוזיל מחירי המזון

28.05.2015, 14:24 | ליאור גוטמן

המדינה מקימה נמלים חדשים ושכחה את יוקר המחיה: הבוקר אמור להתקיים טקס החתימה הרשמי להפעלת שני הנמלים החדשים – אחד בחיפה השני באשדוד – בנוכחות שר התחבורה ישראל כץ ושגרירי הולנד וסין, המדינות שנציגיהן זכו במכרז להפעלת הנמלים החדשים.

למרות הרוח החדשה שנושבת בענף הספנות, בדיקת "כלכליסט" מעלה שהמדינה הזניחה בתכנון הנמלים החדשים את כל נושא פריקת מטעני התפזורת, ובכך מנעה לכאורה אפשרות להוריד את יוקר המחיה. מדובר במטעני תירס, חיטה, סויה ואפילו תערובות שמשמשות כמזון לבהמות, שלא אמורים להיכלל בשלב זה בתוכניות בניית הנמלים החדשים, ואלה נשארו רק בתחום אכסון המכולות.

ישראל כץ , צילום: מאור סויסה ישראל כץ | צילום: מאור סויסה ישראל כץ , צילום: מאור סויסה

מה הקשר ליוקר המחיה? לפי נתוני איגוד משתמשי התובלה הימית, לישראל נכנסים בשנה כ־5.2 מיליון טון של מטעני תפזורת בשווי של כ־10 מיליארד שקל. מדובר במוצרים שמשמשים את ענף המזון לרוחב תחומים שונים החל במאפיות (מחירי הקמח) וסויה (מחירי השמן), דרך ציפוי למאכלים מטוגנים וכלה במזון לבהמות, שעלותן משפיעה בסופו של יום גם על מחיר החלב. העלייה בהיקף ייבוא מטעני הצובר מגיעה לכ־2.3% בשנה, כאשר כ־3.8 מיליון טון משמשים כחומרי גלם בהכנת מזון במשק החי (לגידול בקר, עופות ודגים).

מטעני התפזורת מגיעים כיום בעיקר לממגורות דגון בנמלי חיפה ואשדוד, וההקמה של נמלים חדשים היתה אמורה לייצר תחרות במחירי הפריקה גם ביחס למטעני תפזורת. במילים אחרות מלחמה על מחיר הפריקה של מטען סויה היתה מוזילה את העלות עבור הלקוח בישראל ומכאן עשוי להשפיע על מחיר המוצר הסופי ללקוח.

למרות פניות חוזרות ונשנות, חלקן בכתב חלקן בעל פה, משרד התחבורה "שכח" לכלול את נושא מטעני התפזורת וכלל בתוכניות ההקמה של הנמלים החדשים רק דגש על מכולות. לפיכך, מטעני התפזורת ימשיכו להגיע לנמלי חיפה ואשדוד, כך שביום שייפתחו הנמלים החדשים (שנת 2020) תהיה אולי תחרות בתחום פריקת המכולות, אבל תחרות בתחום מטעני התפזורת עם ההשפעה האפשרית שלהם על מוצרי המזון תישאר ללא שינוי.

במשרד התחבורה מכירים את הנושא ואמרו בתגובה ש"נושא הצובר אינו מספיק בכמויותיו כדי להצדיק בניית רציפים ייעודיים נוספים. כיום שלושת התאגידים הנמליים (חיפה, אשדוד ומספנות ישראל), מספקים את הדרישה הנוכחית ויספקו את הדרישה העתידית, לרבות תחרות בענף". עוד טוענים שם שאין כל בסיס לחשש של איגוד המשתמשים מכיוון שרציפי המכולות החדשים לכשיופעלו, יעסקו בפריקת מטענים מתמחים.

תגיות