אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לא קונים: עוד האטה בשוק המזון עם החרפה ברבעון השני צילום: תומריקו

בלעדי לכלכליסט

לא קונים: עוד האטה בשוק המזון עם החרפה ברבעון השני

נתוני נילסן מצביעים על ירידה במכירות בכל קטגוריות הצריכה. חלק מהשינוי נובע ממעבר הצרכנים לרכישת מוצרים מהמותג הפרטי, למשל מותג החלב של שופרסל שהגיע בתוך חודש לנתח של 25% מהמכירות בקטגוריה ברשת על חשבון תנובה וטרה

11.06.2015, 07:21 | נורית קדוש

מגמת ההאטה בשוק המזון נמשכה גם ב־5 החודשים הראשונים של השנה. מנתוני נילסן שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה כי שוק המזון רשם ירידה כספית של 2.2% במכירות כלל מוצרי הצריכה (FMCG) בחודשים ינואר־מאי השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עיקר הירידה נרשמה בקטגוריית המשקאות שצנחה ב־5%, בדומה למכירות מוצרי הטיפוח שספגו ירידה של 4.6%. מוצרי המזון נפגעו במידה הפחותה ביותר בירידה כספית שהסתכמה ב־1.5% לצד צמיחה כמותית של 1.5% המצביעה על ריבוי מבצעי ההוזלות בקטגוריה.

קראו עוד בכלכליסט

הרשתות הפרטיות, דוגמת ויקטורי ורמי לוי, וחנויות הדיסקאונט שופרסל דיל ויו של מגה רשמו ב־5 החודשים הראשונים של השנה עלייה כספית של 2.3% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. ניתן להעריך כי העלייה הזו נבעה בעיקר מפתיחת חנויות רבות ברשתות הפרטיות, שכן שופרסל ומגה התמודדו ברבעון הראשון עם קפאון וירידה (בהתאמה). מעבר לכך, סביר להניח שמשמעות הנתון הוא גם ירידה חדה בנתוני הרשתות העירוניות.

 , צילום: מיקי נעם אלון צילום: מיקי נעם אלון  , צילום: מיקי נעם אלון

חברת סטורנקסט המחוברת ישירות לקופות הקמעונאים מציגה נתונים שונים על התקופה האמורה ולפיהם צמחו המכירות בשוק ב־0.9% ביחס לינואר־מאי 2014. הערכות בענף הן שהפער בין נתוני נילסן המציגים ירידה לאלו של סטור נקסט המציגים צמיחה מתונה נובע משוני בשיטת המדידה. "סטורנקסט מודדת את מלוא התקופה על בסיס יומי, בעוד נילסן מבססת את הבדיקה על נתונים שבועיים, כך שחסרים אצלה מספר ימי מכירות" טוען גורם בענף. גם שינוי שערכה נילסן בהצגת הנתונים במהלך החודשים האחרונים וכן מסגרת החנויות הנבדקת תורמים לפערים. עם זאת, "גם צמיחה של 0.9% היא בשורה רעה לענף המזון", מסביר בכיר בחברות איסוף הנתונים. "הגידול באוכלוסיה הוא בשיעור של כ־2% בשנה, כך שכל נתון שמתחת לזה נחשב לירידה במכירות".

סופרמרקט, צילום: ענר גרין סופרמרקט | צילום: ענר גרין סופרמרקט, צילום: ענר גרין

הנתונים קשים גם נוכח העובדה שחג השבועות חל השנה בחודש מאי ולא בחודש יוני כפי שהיה בשנה שעברה. העיתוי היה אמור לתרום למכירות 5 החודשים הראשונים של השנה, אך הדבר לא בא לידי ביטוי. זאת ועוד, עיתוי החג צפוי להוביל לכך שחודש יוני יסתיים בירידה במכירות ביחס ליוני אשתקד בו חל החג ובכך תחתם המחצית הראשונה של השנה בירידה. כאמור, מדובר בירידה שבתוספת הצמיחה הטבעית באוכלוסיה מעמיקה וחדה יותר.

ההאטה במכירות שוק המזון החלה ב־2013 עם ירידה כמותית, שהתגברה בשנה שעברה לירידה כספית של כ־1.7% במכירות. כך, מדובר בשנה השלישית ברציפות בה סובל ענף המזון מצמצום צריכה ומשינויים בהעדפות הצרכנים שחלקם מחליפים מותגים מובילים במותג פרטי.

כך למשל על פי הערכות המבוססות על נתוני המכירות של חודש מאי בו השיקה שופרסל את המותג הפרטי בחלב, קרטון חלב בנפח ליטר של שופרסל הגיע בתוך חודש לנתח שוק של 25% במכירות הרשת בקטגוריית המוצר האמורה. ההישג בא על חשבון תנובה שאיבדה על פי הערכות 18% בנתח השוק שלה בקטגוריית חלב ליטר בקרטון ברשת שופרסל וטרה שאיבדה כ־7% בנתח השוק ברשת בקטגוריה.

למרות שמדובר בהישג משמעותי לשופרסל, יש בצידו מחיר. החלב של המותג הפרטי נמכר במחיר נמוך מזה של המחלבות הגדולות, נתון המשפיע לרעה על היקף המכירות. בנוסף, הרשת מקבלת מהמחלבות הנחות עבור מכירת החלב מתוצרתן ומאבדת הנחה זו במכירת המותג הפרטי. בכך נפגעת הרווחיות הגולמית של הרשת. למרות זאת, בשופרסל פועלים להרחבת מערך ההפצה, כך שנתח השוק של החלב במותג הפרטי צפוי לגדול אף מעבר ליעד שהציבה בעת ההשקה ואליו כבר הגיעה.

מתנובה נמסר כי "נתחי שוק של ספקים אצל קמעונאי לא חשופים בפנינו ואסור לנו גם לבקש אותם, לכן לא נוכל להתייחס לנושא. בכלל השוק, ירד הנתח של תנובה בחלב ניגר ב־0.5%".

תגיות

18 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

17.
השכר עלוב ובריצפה והמחירים בשמיים של כל דבר
אני מרויח פחות ממינימום. הכל הולך לחשבונות ולבסיס . מבחינתי אוכל זה מותרות. קונה רק את המינימום הנדרש וגם זה בצמצום. מוצרי חלב הפסקתי לצרוך . בשר ודגים כמעט ולא קונה אולי פעם בחודש וגם הפירות ירקות יקרים מאוד אז צמצמתי וקונה בשוק בלבד ורק את הזולים. אין במדינה הזו ממה לחיות. עושקים אותנו בכל דבר לצעירים אין עבודה ואם יש אז בשכר עלוב ודירות לא ניתן לקנות . נותר רק לרדת מהארץ המסריחה הזו שמתעללת ביושביה
אין כסף לאוכל אז מצמצמים  |  11.06.15
15.
אני, באופן אישי, בתהליכי ירידה מהארץ
הייאוש נוח יותר כאשר שכירת דירה בבית צמוד קרקע כולל הכל עולה 400 יורו, ועל סל קניות שבארץ לא יכולתי להרשות לעצמי גם ביום הולדת, עולה לי כאן סביבות 200 שקל. לעבודה כבר התקבלתי, בלי בלבולי ביצים של "מרכז הערכה", בשכר כפול ממה שקיבלתי בארץ. עכשיו רק נותר לחכות למדבקה צבעונית של ויזה בדרכון... אפילו הבריאות שלי השתפרה פלאים מאז שאני פה! אפרופו בריאות, קופ"ח עולה קצת יותר אבל מכסה הכל כולל הכל - בלי לחכות חודשים לניתוח בזמן שהרופאים חוגגים על תיירי מרפא בבתי חולים ציבוריים. אז לחזור לארץ? רק בארון. תראו לאן התדרדרנו, לאנשים אין כסף לאוכל וגרים עד גיל 40 עם ההורים. עד שמישהו לא יתעורר שם למעלה, תישארו רק עם אוכלי חינם וחברי מרכז.
StoutViking , Midgaard on Freudenberg  |  11.06.15
לכל התגובות