אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מ"יומו של הטנטקל" ועד לכוכב המוות - עלייתה ונפילתה של Lucasarts

פרויקט כלכליסט

מ"יומו של הטנטקל" ועד לכוכב המוות - עלייתה ונפילתה של Lucasarts

ניהול תזזיתי, ויתור על משחקי ההרפתקאות וג'ורג' לוקאס אחד שמסתובב לכולם בין הרגליים: לוקאס ארטס, אחת מחברות הגיימינג המצליחות אי פעם, שעמדה מאחורי משחקי "מלחמת הכוכבים" ורבים אחרים, עשתה את כל הטעויות האפשריות. מה קורה איתה היום? כתבה שישית בסדרה

14.06.2015, 20:24 | הראל עילם

בתחילת שנות השמונים הפך ג'ורג לוקאס לאחד האנשים העשירים והמוכרים בתבל בזכות ההצלחה הפנומנלית של טרילוגיית סרטי מלחמת הכוכבים. לוקאס החליט להרחיב את האימפריה שלו, ובין היתר הקים ב-1982 חטיבת משחקים - שלימים תהפוך ל-LucasArts (לוקאס ארטס), אחת החברות האהובות, המוכרות והחשובות בתעשייה.

קראו עוד בכלכליסט

מלחמת הכוכבים אולי עוסקת בגלקסיות רחוקות, אבל עלייתה ונפילתה של לוקאס ארטס נבעו מסיבות ארציות לגמרי: גיוס עובדים מעולים שהזניקו אותה לצמרת, ואז ניהול גרוע שכמעט ריסק אותה לחלוטין.

במסגרת "טכנוסטלגי" נחזור בכל פעם לחברה אחרת שהשפיעה רבות על ענף הטכנולוגיה בעבר, ונבדוק מה מצבה בהווה ומה היא מתכננת לשנים הקרובות.

עבר

ללוקאס ארטס, שנקראה תחילה לוקאס גיימס, נדרש זמן להיכנס לעניינים: רק ב-1987 הוציאה החברה את המשחק הראשון שלה, Maniac Mansion, ורק ב-1993 היה לה משחק מלחמת הכוכבים משלה, X-Wing. ואולם, משחקים אלה והכותרים שבאו אחריהם הפכו אותה לשם דבר בתעשייה, הרבה בזכות רון גילברט וטים שייפר. השניים, שהיו סך הכל סטודנטים בני 22 כשחברו ללוקאס, התגלו כעילויים.

גילברט, שעמד מאחורי Maniac Mansion, ביסס אותו על האחוזה העצומה של לוקאס עצמו. המשחק ההומוריסטי הפך את החברה למתחרה הבולטת של סיירה על כתר מלכת הקווסטים - משחקי ההרפתקאות. אחריו יצרו השניים את משחק ההמשך Day of the Tentacle, שנחשב עד היום לאבן דרך בתחומו, ואת הסדרה המצליחה Monkey Island. יוצרים צעירים אחרים בלוקאס היו אחראים למשחקים מבריקים כמו Loom, שזכה לדיבוב עברי ועד תחילת שנות האלפיים נמכר היטב גם בארץ.

הקווסטים הפכו את לוקאס ארטס למצליחה ואהובה והמשיכו להיות חלק מרכזי בפעילותה עד סוף שנות התשעים בזכות כותרים כמו Grim Fandango

ו-The Dig. עם זאת, ב־1993 השתנה המיקוד של החברה, כשהשיקה את משחק מלחמת הכוכבים הראשון שלה: סימולטור החלל X-Wing, שהפך כמעט בן לילה לאחד המשחקים המצליחים בהיסטוריה והיה אחד הראשונים שהציג גרפיקת תלת ממד.

החברה החלה להציף את השוק במשחקי מלחמת הכוכבים, שתרמו לעיצוב כמעט כל ז'אנר בתעשייה בשנות התשעים ובתחילת שנות האלפיים, כולל אקשן (Jedi Knight), משחקי תפקידים (Knights of the Old Republic), סימולטורים (X-Wing vs. Tie Fighter) ומשחקי רשת המוניים (Star Wars Galaxies).

ג ג'ורג' לוקאס | צילום: בלומברג ג

ואולם, להתמקדות במותג אחד היה מחיר. רבים מהמשחקים החדשים יותר, במיוחד כאלה הקשורים לטרילוגיית הסרטים החדשה והשנואה למדי של מלחמת הכוכבים, ספגו ביקורות קטלניות. אוהבי משחקי ההרפתקאות הרגישו שהם נשכחו לחלוטין: בין 2000 ל-2010 התבססו 45 מ-60 המשחקים שהוציאה לוקאס ארטס על מלחמת הכוכבים.

קראו עוד בכלכליסט

הווה

מאמצע העשור הקודם עברה לוקאס ארטס מקיפאון לנפילה. היא לא הצליחה ליצור משחקים משפיעים, ומשחקי הרפתקאות שונים שתוכננו בוטלו, לבד מגרסה מחודשת ל"אי הקופים" שלא רשמה הצלחה משמעותית. נשיא החברה דאז ג'ים וורד הודה שהיא ב"צרות צרורות" והבטיח לפנות גם לקהלים שאינם מתעניינים במלחמת הכוכבים, אך השינוי לא הגיע. ב-2008 עזב וורד את החברה, והיא החלה להחליף מנהלים בכירים כמו גרביים - שלושה נשיאים בתוך ארבע שנים.

בתחילת העשור הנוכחי כבר היה ברור שהיא גוססת. היא הוציאה משחק בשנה, ועובדים לשעבר דיווחו על הנהלה בפאניקה מתמדת שמשנה אסטרטגיה בכל חצי שנה ודורשת שינויים תכופים בפרויקטים. "לא הרגשנו שבצמרת רוצים ליצור משחקים טובים באמת, אלא לעשות כסף", אמר עובד לשעבר לאתר Kotaku.

עובד אחר סיפר כי ג'ורג' לוקאס היה מבליח מדי פעם לתקופה קצרה, ואז נעלם שוב. "כל החברה היתה פועלת בשביל האינטרסים שלו", סיפר. הוא ציין כי לוקאס דרש למשל לבנות את המשחק 1313 אחרת לגמרי אף שכבר היה כמעט מוכן לשיווק. עובדים נוספים דיווחו כי פרויקטים נוסטלגיים, כגון שחזור ל-Day of the Tentacle, בוטלו ברגע האחרון כי ההנהלה החליטה: "לא רוצים משחקים עתיקים".

היו גם רגעים יפים. החברה הדגימה את 1313 באמצע שנת 2012, והוא זכה לתשואות מצד המעריצים ולעשרות פרסים בתערוכת E3. המשחק היה אמור להחזיר את לוקאס ארטס למפה, אבל תקוות אלה נגוזו בסוף שנה זו, כשדיסני רכשה את כל אימפריית הקולנוע של לוקאס ב-4 מיליארד דולר.

דיסני ולוקאס פילם, החברה האם, טענו בהתחלה כי לא מתוכנן כל שינוי, אבל הקפיאו את גיוסי העובדים. חצי שנה לאחר מכן נסגרה חטיבת לוקאס ארטס, רוב העובדים פוטרו וכל הפרויקטים העתידיים בוטלו. דיסני החליטה לפתח משחקים חדשים בסדרת מלחמת הכוכבים עם אלקטרוניק ארטס, אחת החברות השנואות בארצות הברית - החלטה שהמעריצים ממש לא אהבו.

עתיד

למרות כל הצרות נראה שלוקאס ארטס אולי עברה מהעולם, אבל המשחקים שלה ממש לא. דיסני החלה לקבל החלטות נכונות ושחזרה את אחד המשחקים האהובים של החברה, Grim Fandango; בהמשך מתוכנן לצאת סוף סוף Day of the Tentacle מחדש. גם הסדרה שמשלבת בין משחקי מלחמת הכוכבים לאנגרי בירדס, שנראתה תחילה כמו ניסיון זול ליצור הכנסות, התגלתה כמוצלחת.

ועכשיו מעריצי מלחמת הכוכבים כבר מודים שהם ממתינים בציפיה ל-Battlefront של אלקטרוניק ארטס, שיישא את הלוגו של לוקאס וישחזר את אחד ממשחקי הפעולה המיתולוגיים שלה. בזכות גרפיקה ריאליסטית במיוחד ומשחקיות שנראית מוצלחת מסתמן שיש סיבה טובה לחכות להגעתו לשוק בנובמבר.

תגיות