אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ה-NBA משנה את פני הספורט בצעד אחד קטן צילום: אי פי איי

ה-NBA משנה את פני הספורט בצעד אחד קטן

רגע לפני המשחק האחרון בסדרת גמר הליגה פרסמה ה-NBA הצהרה בעלת השלכות גדולות על עתידה הדיגיטלי: בעונה הבאה, תוצע לראשונה חבילת המנויים למשחקי חוץ לכל משחק בנפרד או לכל קבוצה בנפרד

21.06.2015, 10:54 | שירות כלכליסט

עונת ה-NBA הסתיימה בשבוע שעבר ברייטינג גבוה. הניצחון של הגולדן סטייט ווריירס על קליבלנד קאבלירס, שהבטיח להם את האליפות, עזר לקבוע שיאי רייטינג עבור הסדרה כולה לרשת ABC, שמשדרת את סדרות הגמר של הליגה מאז 2003. עם קרוב ל-20 מיליון צופים במשחק, זו הייתה סדרת הגמר הנצפית ביותר מאז הופעתו האחרונה של מייקל ג'ורדן בגמר ב-1998. עם זאת, זמן קצר לפני שההמונים פנו לצפות במשחק ברשת בת ה-67, פרסמו ה-NBA הצהרה קטנה בעלת השלכות גדולות על עתידה הדיגיטלי: בעונה הבאה, תוצע לראשונה חבילת המנויים למשחקי חוץ לכל משחק בנפרד או לכל קבוצה בנפרד.  

קראו עוד בכלכליסט

קארי ולברון. לא רוצים לשלם 200 דולר? אפשר לשלם פחות, צילום: אי פי איי קארי ולברון. לא רוצים לשלם 200 דולר? אפשר לשלם פחות | צילום: אי פי איי קארי ולברון. לא רוצים לשלם 200 דולר? אפשר לשלם פחות, צילום: אי פי איי

עד כה, החבילה NBA League Pass הייתה זמינה בפורמט אחיד. הלקוחות שילמו תעריף קבוע – 200 דולר עבור העונה כולה בשנה שעברה – וקיבלו בתמורה גישה לכל המשחקים שלא היו זמינים ברשתות הספורט האזוריות. החבילה, שנמכרה על ידי ספקיות ערוצי הטלוויזיה בתשלום ועל ידי ה-NBA עצמה דרך נגן מדיה דיגיטלי, הייתה זהה אצל כל הספקיות. לפי הודעת ה-NBA, ההצעה החדשה, תאפשר לאוהדים לרכוש משחקים ספציפיים או להירשם למשחקים של קבוצה אחת בלבד.

נכון לעכשיו, התכנית היא שהחבילות למשחק בודדים או לקבוצות יהיו זמינות דרך שירות המנויים הדיגיטלי של הליגה עבור מחשבים נייחים, טאבלטים וטלפונים ניידים. "אנחו עובדים עם המפיצים, אך עוד לא יודעים מי מהן ישתתפו", מסר דובר הליגה מייק וויד. התעריפים יפורסמו בחודש הבא.

המהלך מהווה טלטלה למודל ההפצה למשחקי חוץ של ליגות הספורט. "וואו. זה מזעזע את המערכת הפנימית", הגיב ג'ימי שאפלר, מפיק לשעבר ב-ABC ספורטס המכהן כיום כיו"ר חברת כרמל גרופ המייעצץ לספקיות ערוצי טלוויזיה בתשלום. "הרעיון של בחירה אינדיבידואלית מחלחל למשהו שהיה יכול להימשך עוד הרבה לפני שהיינו צריכים להגיע לזה".

ב-NBA החלו להציע את חבילת המנויים ב-1994. הליגות הבכירות האחרות בארה"ב – הפוטבול, ההוקי והבייסבול – מציעות שירותים דומים שמשלבים תפריט של משחקי חוץ. לליגת הפוטבול (NFL) יש חוזה בלעדי עם חברת הלוויין דיירקט טי.וי שמציע חבילה למשחקי יום ראשון. בליגות ההוקי והבייסבול עובדים כמו ב-NBA, עם מספר ספקים.

ההיגיון שמאחורי החבילות החזיק במשך שני עשורים. אוהד של הווריורס שמתגורר בפלורידה, לדוגמה צריך לשלם על קרוב לאלף משחקים בעונה כדי לצפות ב-70 ומשהו משחקים שהוא מעוניין בהם. ב-NBA מוכנים לוותר על הסובסידיה הזו כדי לספק גישה קלה יותר למוצרים שלהם. "הם מנסים לפתח את המשחק", מוסיף שאפלר. "לא צריך לשלם מאות דולרים בכל שנה כדי לצפות רק במספר משחקים. לא צריך לצאת לפאב המקומי או למצוא חבר שרכש את החבילה". המהלך הזה צפוי לחזק את הנאמנות של האוהדים הקיימים, ובטווח הארוך ייצור אוהדים חדשים.

אולם, הספקיות והערוצים לא בהכרח מעוניינים בפיתוח של הכדורסל. מבחינתם, זהו ניסיון נוסף לפרק את השכבות על גבי שכבות שארגו ביחד ב-35 השנים האחרונות. זו הכנראה הסיבה לכך שאף אחת מהספקיות הנוכחיות של הליגה לא הצטרפה עדיין למהלך החדש. המספר והגודל של הספקיות שיצטרפו למודל החדש, בהנחה שהן יצטרפו, וכן המחירים, יהוו סימן נוסף להיקף פירוק החבילות.

להערכתו של שאפלר, התעריף יעמוד על בין 50 ל-100 דולר לקבוצה אחת לאורך העונה ובין 2-5 דולר למשחק. בליגה סירבו לענות על השאלה האם המחירים יהיו אחידים לכל הקבוצות ולכל המשחקים.

המהלך מציב שוב את הליגה ואת הקומישינר אדם סילבר בחזית שינוי משמעותי בתעשיית הספורט. הוא גם מפעיל לחץ על הליגות האחרות, בעיקר על ה-NHL וה-MLB, שמציעות חבילות גדולות, להרחיב את האפשרויות שהן מציעות.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות