אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איכותית, אבל לא אליטיסטית צילום: יצרן

איכותית, אבל לא אליטיסטית

רבים הרימו גבה כשסקודה הציגה לראשונה את מכונית היוקרה שלה, אבל לשרי ישראל היא דווקא התאימה. סופרב החדשה מגיעה עם יותר מרחב וכוח ומבוססת על הפלטפורמה המודולרית של קבוצת פולקסווגן

22.06.2015, 08:22 | תומר הדר, פירנצה

הדרך מפירנצה לסיינה השתנתה מאוד בשנים האחרונות. הדשא הירוק האינסופי הוא עדיין כר פורה לכל קלישאה אפשרית על טוסקנה. על ראש כל גבעה שמכבדת את עצמה אפשר למצוא טירה במצב כזה או אחר של התפוררות. ואולם, עכשיו, למרבה האימה, התווסף לכבישים שפע של מצלמות מהירות. לפני שנים רבות עבר כאן זוג צעיר, נשואים טריים ונטולי דאגות בירח דבש, בפיאט שכורה אדומה. עצר אותם שוטר תנועה באלפא 156 כחולה. השוטר היה נחמד וציין שהנהג נסע מהר מאוד. הנהג ביקש סליחה. השוטר הסכים לסלוח.

היום אין צורך יותר בשוטרים שימדדו מהירות ויגלו - שלא כעמיתיהם בישראל - סימפטיה לנהגים מהירים. המצלמות עושות את העבודה. הנהג כבר מזמן אינו נטול דאגות. יש לו ילדה ועוד אחת בדרך. הפיאט השכורה נעלמה מזמן, הפכה לברזל גרוס ואבק. עכשיו יש סקודה סופרב, שהיא הרבה יותר מהירה מהפיאט השכורה. והרבה יותר מצלמות.

סקודה סופרב, צילום: יצרן סקודה סופרב | צילום: יצרן סקודה סופרב, צילום: יצרן

סקודה סופרב היא הניסיון של סקודה לייצר אאודי A8 או מרצדס S קלאס, כלומר מכונית יוקרה ענקית ומפנקת להפליא. אלא שבשונה מאאודי או ממרצדס, סקודה מייצרת מכוניות בעלות ניחוח עממי. כשסופרב הקודמת הוצגה ב־2001, בתקופה שבה סקודה נחשבה לבת צ'כית מוזרה בקונצרן פולקסווגן, נשמעו לא מעט תהיות בנוגע ליכולתה לייצר מכונית מנהלים ולצורך במכונית מנהלים עם ניחוח צ'כי עממי. כיום, עם ביסוס מעמדה של סקודה, כבר אין תהיות.

בכל הקשור לשוק הרכב הישראלי השטיק של סקודה עובד היטב: בישראל יש לא מעט בכירים שמעדיפים לרקוד על שתי חתונות: לבחור במכונית מנהלים גדולה ומפנקת במיוחד בלי לסבול את כל הביקורת המתלווה לנהיגה ברכב יוקרה. לראיה, בעשור הקודם היתה סקודה סופרב מכוניתם הצמודה של כמה שרים. גם משרד הביטחון הצטייד בכמה מכוניות סקודה סופרב, המשמשות בין היתר את הרמטכ"ל.

קולעת בול לטעם המקומי

מבחוץ אפשר לומר שסופרב היא הסקודה הנאה ביותר שיוצרה עד היום. עד כה התמקדו אנשיה בייצור מכוניות בעלות עיצוב תכליתי, שלא יגזול חלילה לקוחות מהחברה־האם פולקסווגן וישדר עממיות בשילוב שימושיות גבוהה. בקיצור, עיצוב פשוט. עיצובו של הדור הקודם היה עגלגל מדי וגמלוני מדי, ונראה כאילו הורכב מכמה מכוניות שאינן קשורות זו לזו. לא כך במקרה של סופרב החדשה. הדגם החדש קולע בול: מהגריל הקדמי, דרך קו הירכתיים הבולט שכמעט נוגע בבתי הגלגלים המנופחים ועד הפנסים האחוריים, שמעט מזכירים את אלה של אאודי A3 סדאן. בדומה לרוב דגמי קבוצת פולקסווגן, החל בסקודה פאביה וכלה בפולקסווגן גולף, סופרב מבוססת על הפלטפורמה המודולרית של קבוצת פולקסווגן, שמכונה MQB. את השלדה הזאת ניתן לקצר, או לקצץ, להרחיב ולהצר בהתאם לצרכים של כל אחת מיצרניות הקבוצה - אאודי, פולקסווגן, סקודה וסיאט - ולכל דגם אפשר להקנות תכונות שונות.

סקודה סופרב. מבט מבפנים, צילום: יצרן סקודה סופרב. מבט מבפנים | צילום: יצרן סקודה סופרב. מבט מבפנים, צילום: יצרן

עד כה סופרב החדשה היא המכונית הגדולה ביותר של הקונצרן שמבוססת על הפלטפורמה הזאת. למעשה מדובר במכונית ענקית. בסיס הגלגלים שלה ארוך ב־3 ס"מ מהדגם היוצא. הרוחב גדול ב־4 ס"מ והמרווח הפנימי פשוט ענק. ניתן להתיישב במושב האחורי המצוין, למתוח רגליים מאחור ועדיין להשאיר שפע של מקום ליושבים מקדימה. השרים בישראל יאהבו את סופרב. גם אנחנו.

היא מצוידת בכל אביזר שרק אפשר לדמיין, כל עוד משתדלים לדמיין אביזרים עממיים. טלוויזיות אחוריות אין כאן, גם לא מקרר רציני, אך יש מחזיקי מטריות בדלתות, שקעי חשמל למכשירים ביתיים ומערכת שמע מרשימה.

איכות החומרים היא ללא דופי, והנהג נהנה בין היתר משפע של מערכות בטיחות: ממערכת בקרת שיוט אקטיבית - כלומר כזו שיודעת לשמור על מרחק מן המכונית שמלפנים - ועד מערכת המתריעה על קרבה יתרה של רכבים ועצמים בצדי הרכב. המושבים מצוינים הן מלפנים והן מאחור, ולמעשה קשה למצוא נקודות תורפה מהותיות בסופרב.

טיל שיוט במושב האחורי

היצע המנועים של סופרב החדשה כולל לא פחות משבע גרסאות. החלשה ביותר בעלת נפח של 1.4 ליטרים והספק של 128 כ"ס. לחזקה מנוע טורבו בעל הספק של 280 כ"ס והנעה כפולה. לסופרב יש גם מערכת מתלים אדפטיבית, שניתן לכוון את מידת השיכוך והרכות שלה בלחיצת כפתור. סקודה סופרב יודעת לגהץ פגמים ומהמורות באופן מרשים. היא מצוידת במערכת מתלים מהסוג ששמור למכוניות יוקרה שמחירן כפול ממחיר הסקודה או כאמור למכוניות סיטרואן של פעם

. החדשות הרעות: כאשר מערכת המתלים סופגת כל כך, הנהג והנוסעים משלמים מחיר באובדן התחושה הספורטיבית. ספק אם למישהו מרוכשי סקודה סופרב התחושה הספורטיבית תשנה משהו, ולכן נשאר רק להתרווח במושב האחורי ולהתרשם מאיכות הנסיעה. המנועים כמובן שקטים להפליא בזכות בידוד הקול.

מנוע 1.4 הליטרים, בשידוך לתיבת הילוכים ידנית, מספק קצב התקדמות נאות. מנוע טורבו 2.0 ליטרים, שמשודך לתיבת הילוכים אוטומטית ולהנעה כפולה, מספק קצב התקדמות נאות בהחלט. בכל מקרה, סופרב מיועדת לשיוטים ארוכים ורגועים. היא מגיעה לסיינה. הנהג רענן. גם הנוסעים. פעם, בפיאט השכורה, הנהג הגיע לסיינה עייף. עצבני. הנישואים שרדו. עכשיו הנהג יותר מבוגר. יותר בוגר. הרבה יותר רגוע, הרבה יותר רענן.

סקודה סופרב היא מכונית שממחישה היטב את הכיוון של סקודה. המטרה היא להציע לצרכנים מכונית שיודעת לעשות את מה שיודעות לעשות אחיותיה היוקרתיות בעזרת טכניקות וטכנולוגיות, כמו שימוש בפלטפורמה קיימת של פולקסווגן, שמוזילות את הייצור. בפועל מדובר באחד הרכבים המרשימים יותר שהציגה סקודה בשנים האחרונות. כעת נותר רק להמתין ולראות מה יהיה מחירה של הסופרב בישראל, ואם השרים שיבחרו בה - אם תשתתף במכרז השרים הבא - יעדיפו לשבת מקדימה או מאחור.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות