אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

ג'יפון הרטרו של סיטרואן: עמוק בבועה הצרפתית

סיטרואן קקטוס מרבה להתכתב עם סיטרואן דה שבו המיתולוגית. בתא הנוסעים התוצאה מלבבת, וגם המחיר די משמח. רק חבל שבשם הרטרו הסתפקו בהילוכים ידניים בלבד

28.06.2015, 22:57 | תומר הדר

בועות. המון בועות. שחורות, גדולות, נפוחות ורכות למגע. הצדדים של סיטרואן קקטוס מכוסים בבועות פלסטיק מגודלות שמטרתן העיקרית היא שמירה על דלתותיה של הקקטוס מפני מכות חניה בעיר. אפשר לסכם: סיטרואן קקטוס היא מכונית מאוד לא שגרתית. מכונית שחיה בבועה. תודה ושלום.

אלא שסיטרואן קקטוס הוא הרבה יותר מבועות. מדובר באחד מרכבי הכביש־שטח היותר הרפתקניים המשווקים כיום בישראל.

בעבר היתה לסיטרואן מכונית שנקראה דה שבו, שהוגדרה כמטרייה על גלגלים: מושבים פשוטים, מנוע זעיר וקדימה לדרך. את דה שבו תכננה סיטרואן במטרה לענות על צורכיהם של איכרים צרפתים שרצו להוביל בניחותא את הסחורה אל השוק.

הקקטוס היא אביזר אופנה, אלא שבשונה מרכבי רטרו אחרים כמו החיפושית החדשה, הקקטוס היא מכונית שיש בה חדווה אמיתית.

ידיות מרצועות עור

הקקטוס היא מעין מחווה לדה שבו, אך כזו שלא דורשת היכרות אינטימית עם כל בורג ובורג במודל־האם. מבינים שיש כאן מכונית רטרו מכיוון שאנשי סיטרואן הצליחו לתפוס לא רק את המראה אלא גם את הפונקציונליות.

זה מתחיל דווקא בתא הנוסעים, כי ניכר שהקקטוס היא מכונית ששמה את הדגש הגדול ביותר על הפנים ופחות על העיצוב החיצוני. תראו את הכיסאות האלה, כיסאות בד פשוטים, הבד בגימור גס, בדיוק כמו בדה שבו. קל לנקות אותם, קל להטות אותם, קל להשיג תנוחת ישיבה טובה במושבים הפשוטים האלה. רק חבל שהמושב האחורי אינו מתקפל במלואו.

סיטרואן קקטוס מבפנים, צילום: תומר הדר סיטרואן קקטוס מבפנים | צילום: תומר הדר סיטרואן קקטוס מבפנים, צילום: תומר הדר

מערכת שמע? יש. בקרת שיוט? יש. מזגן? יש. כל אלה נשלטים באמצעות מסך מגע ענק שנמצא במרכז לוח המחוונים. למעשה, אפשר לערוך כאן חיפוש מדוקדק. בדיוק כמו בדה שבו, כפתורים לא תמצאו כאן כמעט. בדיוק כמו בדה שבו, גם פתחי מזגן עודפים לא תמצאו כאן, כי יש רק שלושה פתחים שממוקמים היטב. גם לוח המחוונים עוטה גימור שמזכיר יריעות של קש, במכוון. תא הכפפות ענק ונפתח כלפי מעלה, את כרית האוויר הזיזו, כדי שהיא לא תפריע חלילה לתא הכפפות, והכל מרווח.

בסיטרואן חשבו גם על ידיות הדלתות, כדי שלא יהיו חס וחלילה משעממות. במקום ידיות של דלתות יש כאן רצועות של עור מעובד וריחני. קל לחשוב שמדובר כאן בטריקים של קמצנות ושל קיצוץ עלויות, פרי מוחם הקודח של רואי חשבון צרפתיים מעונבים, אך תא הנוסעים של הקקטוס הוא תא איכותי ומשדר אווירת רטרו אמיתית. זה תא נוסעים שעושה שמח.

עם זאת, ישנם מקומות שבהם חסכנות הרטרו כביכול של סיטרואן הופכת לקמצנות מרגיזה וצינית: ראשית, כמו בדה שבו גם בקקטוס אין חלונות אחוריים נפתחים, רק מנגנון פתיחה שמאפשר את הפיכת החלונות האלה למעין חריץ שדרכו נכנסת מעט רוח. ואפרופו רוח, במכונית שמשדרת כזו שמחת חיים היינו מצפים למצוא גג נפתח ברשימת האפשרויות. זה כל כך מתבקש, שזה עצוב.

כולם מסתכלים על הקקטוס בכביש כי היא שונה. מקדימה אין לה פנסים, אלא חרכי תאורה. מאחור אין לה דלת מתכת אלא דלת עטויה פלסטיק. פעם יצרני הרכב נהגו להפחית משקל כדי לחסוך בחומרים, היום יצרני הרכב מפחיתים משקל כדי להוסיף ביצועים.

סיטרואן קקטוס; מנוע: בנזין, נפח 1,199 סמ"ק, הספק מרבי 82 כ"ס, מומנט מרבי 12 קג"מ; ביצועים: מהירות מרבית 167 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש ב־12.9 שניות; צריכת דלק: נתוני יצרן - 20.8 ק"מ לליטר. נתוני מבחן - 15.1 ק"מ לליטר; בטיחות: 6 כריות אוויר, 4 כוכבים במבחן ריסוק פומבי; ציון ירוק: 4; מחיר: 90 אלף שקל, צילום: תומר הדר סיטרואן קקטוס; מנוע: בנזין, נפח 1,199 סמ"ק, הספק מרבי 82 כ"ס, מומנט מרבי 12 קג"מ; ביצועים: מהירות מרבית 167 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש ב־12.9 שניות; צריכת דלק: נתוני יצרן - 20.8 ק"מ לליטר. נתוני מבחן - 15.1 ק"מ לליטר; בטיחות: 6 כריות אוויר, 4 כוכבים במבחן ריסוק פומבי; ציון ירוק: 4; מחיר: 90 אלף שקל | צילום: תומר הדר סיטרואן קקטוס; מנוע: בנזין, נפח 1,199 סמ"ק, הספק מרבי 82 כ"ס, מומנט מרבי 12 קג"מ; ביצועים: מהירות מרבית 167 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש ב־12.9 שניות; צריכת דלק: נתוני יצרן - 20.8 ק"מ לליטר. נתוני מבחן - 15.1 ק"מ לליטר; בטיחות: 6 כריות אוויר, 4 כוכבים במבחן ריסוק פומבי; ציון ירוק: 4; מחיר: 90 אלף שקל, צילום: תומר הדר

איזה מנוע יש לקקטוס? תנסו להמר. טורבו 1,600? דיזל? זהו, שלא. לקקטוס יש מנוע בנזין זעיר, בנפח 1.2 ליטרים. אפילו ארבע בוכנות אין לה. רק שלוש. אנשי סיטרואן מדגישים שהמנוע הזה חסכוני יותר ממנוע בעל ארבע בוכנות. הם צודקים – צריכת הדלק מצוינת ועומדת על כ־15 ק"מ לליטר. המנוע משודך לתיבת הילוכים ידנית בעלת חמש מהירויות.

אין אפשרות אוטומטית. אין שישה הילוכים. אין טורבו. מעט חבל שמדובר בעובדה מוגמרת שעלולה לגרום ללקוחות לוותר על הקקטוס, כי למען האמת, מדובר ברכב שנוסע כמו דה שבו מודרנית. אפילו הרעש של מנוע שלוש הבוכנות הזעיר מכויל כך שיהיה דומה לזה של דה שבו. המנוע אינו חלק לחלוטין באופי פעולתו. בעצירה הוא נוטה לרעוד באופן שאמנם אינו מוחשי, אך למי שהתרגל למנוע בעל ארבע בוכנות התחושה עלולה להיות מוזרה.

גם ההתקדמות היא סוג של פרשנות מודרנית לנסיעה בדה שבו, כזו שדורשת הסתגלות: צריך לכוון את ההגה, ללחוץ על הדוושה, להתעלם לחלוטין מבורות ושיבושים ולהתרגל לעובדה שהקקטוס לא אוהבת שמאיצים בה. זה לא שהקקטוס אטית, אך אין ספק שגרסת הטורבו שלה היתה עושה כאן פלאים.

אפשר להיות סלחניים

קקטוס היא רכב שכויל להתנהג בדיוק כמו דה שבו: היא מרחפת בנונשלנטיות מטרידה מעל בורות ושיבושים, במיוחד במהירות אטית. לנונשלנטיות יש מחיר: במהירות גבוהה, בסיבובים ובשיוט בין־עירוני הקקטוס מרגישה מעט מפוזרת ולא חדה. בהתחשב בעובדה שמהירות השיוט האידיאלית עבורה נמצאת מעט מעל המהירות החוקית, לא מדובר בפגם מהותי.

בל נשכח: סיטרואן קקטוס היא רכב כביש־שטח רך, עוד בן למשפחה גדלה והולכת של דגמים חדשים של יצרני רכב, שהבינו שמתפתחת כאן נישה חדשה ורווחית במיוחד. וסיטרואן היטיבה להשתמש במוטיבים ישנים כדי לייצר רכב כביש־שטח מעניין.

ועוד משהו: הקקטוס עולה 90 אלף שקל. במחיר הזה, שנמצא בחלקה התחתון של סקאלת מחירי רכבי הכביש־שטח, ניתן למצוא עוד מתחרים, אך ספק אם הם יהיו מיוחדים ומהנים כמו הקקטוס. במחיר כזה ניתן לסלוח לה על כמה פגמים שאמנם הוכנסו אליה בכוונה ברוח רטרו, אך הצרכן הישראלי לא בהכרח יזהה אותם בגלל חוסר היכרות עם דה שבו עצמה.

אהבנו:

תא נוסעים שעושה שמח, איכות נסיעה, מחיר נוח

פחות אהבנו:

אין אוטומט, מחסור בכוח

מתחרות:

דאצ'יה דאסטר

לסיכום:

קודם כל מכונית רטרו מוצלחת, אחר כך ג'יפון

תגיות

18 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

17.
באירופה רוב המכוניות בגודל הזה עם הילוכים ידניים
מה בדיוק חבל? תיבה אוטומטית זו אחת ההמצאות המטופשות שיש וההוכחה היא התיבה הרובוטית שהיא תיבה ידנית רק שמחשב מעביר את ההילוכים. באירופה רוב המכוניות הקטנות והבינוניות מצוידות בתיבות ידניות. אבל האירופאים הרי מטומטמים גמורים, לעומת זאת ישראל היא מעצמת רכב עולמית. ייצרו במיוחד עבור השוק הישראלי רכב אוטומטי. כדי לסבר את העיין, צריכת כלי הרכב השנתית של כל יצרני הרכב שמוכרים בישראל היא שוות ערך לכשני ימי עבודה של חברות כמו טויוטה או פולקסווגן כלומר עבור כל יצרן זה משהו כמו שעה - שעתיים עבודה. ישראל היא לא שוק ליצרני רכב ולכן לא ייצרו שום דבר עבור השוק הישראלי. אגו לחוד ופרקטיקה לחוד.
אביב  |  29.07.15
16.
לכול אלה שאומרים...
שהיא לא דומה לדה שבו +דיאן6+עמי..אין לכם חזון...הם עשו את המשחק בסימולציה :"מה היה קורה אם היינו בונים את אחת מהמכוניות הנ"ל??"..וזה מה שקרה בקשר לגיר יחצי סמטיק הם התחילו איתו בדה שבו..עברו לדיאן...ואחר שמו אותו בGSA פאלאס...ויש להשיג במוסך ביפו..גירם כאלה..עוד יש בצרפת..מישהו שמייצר אותם....
ערן  |  25.07.15
14.
אנ י מתרחק מסיטרואן כמו מאש
הייתה לי סיטרואן בעבר ומחיר התיקונים בנוסף לתדירותם הייתה אינסופית האחיין שלי לא שמע בקולי ובכל זאת קנה סיטרואן וההפסד הכספי שלו בנוסף לאכזבה בשל התיקונים הרבים לא אחרו לבוא עכשיו הוא מבין את אשר הזהרתי מפניו. אבדן הערך גם הוא עצום כך שאני חוזר וממליץ לאדם פרטי להתרחק מסיטרואן לעומת זה מי שמקבל ליסינג מעבודה יכול ליהנות מנוחיות מדהימה האופיינית לחברה ולהשאיר את ההפסדים לחברת הליסינג בתקוה שלא יתקע בדרך.
יס מיניסטר  |  18.07.15
לכל התגובות