אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
צריך להפסיק להסתמך על יצרן התוכנה ולעבור למודל ענן צילום: שירן כרמל

צריך להפסיק להסתמך על יצרן התוכנה ולעבור למודל ענן

הפסקת התמיכה של מיקרוסופט במערכות ההפעלה הוותיקות שלה כמו XP ו-ווינדוס Server 2003, מעלה את השאלה האם לא עדיף לעבור להשתמש בשירותי ענן?

12.07.2015, 18:40 | תומר שוייצר

בניגוד להכרזה על הפסקת התמיכה של מיקרוסופט במערכת ההפעלה המצליחה XP, שלוותה בכיסוי תקשורתי אינטנסיבי, הרי שהמהלך של ענקית התוכנה לסיים את התמיכה ב - Windows Server 2003, כמעט ואינו זוכה לאזכור במדיה.

קראו עוד בכלכליסט

זאת למרות שמאות ארגונים בישראל אשר מתבססים על מערכת ההפעלה להפעלת מערכי המחשוב שלהם, יפסיקו החל מה-14 ביולי לקבל תיקונים ועדכונים. זאת אומרת שתקלות פוטנציאליות ופרצות אבטחה בקוד לא יתוקנו והם יהיו חשופים להתקפות סייבר ונוזקות.

מחשוב ענן ייתר את רכישת התוכנות? מחשוב ענן ייתר את רכישת התוכנות? מחשוב ענן ייתר את רכישת התוכנות?

אין זה אומר שב"יום הדין", מערכות ההפעלה יפסיקו לעבוד, אולם הפסקת התמיכה עלולה להציב מערכות כוללות ואפליקציות קריטיות לארגונים בסכנה. הסכנות הצפויות לשרתים לא מעודכנים מגוונות, וכולן פוגמות באופן ישיר בתפעול תקין ושוטף של מערכות ה-IT בארגון. מה שפותח חלון רחב לעולם שלם של בעיות, קשיים ואיומים מיותרים.

בעולם בו מערכות ה-IT מהוות בסיס תומך לפעילויות עסקיות ומשרתות את הארגון לטובת צמיחה ושגשוג, הזנחת תחום מיגרציית השרתים למערכות הפעלה חדשות יותר עלולה לקדם פגיעה ממשית לארגון.

סכנות האבטחה כוללות פריצות לשרתים, גניבת נתונים, התקפות על שרתים, השתלטות על שרתים והתקפות החוצה משרתים אלו כלפי שרתים נוספים, אובדן מידע ועוד. בנוסף, לגופים הכפופים לרגולציה תהיה פגיעה מידית ביכולת לעמוד בדרישות רגולטוריות בסיסיות ובכך פעילותם העסקית עלולה להינזק.

מערכות חומרה, תוכנה ואפליקציות חדשות עשויות להיתקל בקשיים וכשלים אינטגרטיבים בשל עבודה מול מערכת הפעלה ישנה ולא עדכנית, דבר העלול לעלות בשעות עבודה רבות מיותרות ולפגוע באופן ישיר בתפעול השוטף ובהתקדמות הארגון.

אין ויכוח באשר לתועלת של העברת שרתי הארגון למערכת הפעלה חדשה יותר אך גם מעבר למערכת הפעלה חדשה אינו מספק לתועלת הארגון. במקום זאת יש לראות בכך הזדמנות אמיתית לארגונים להתנתק מ"העולם הישן" ולבחון מעבר לסביבת הענן.

ארגונים אשר ישכילו לנצל את צומת הדרכים הנ"ל לטובת מעבר לעבודה בענן ירוויחו פעמיים. פעם אחת משום שעבודה מול ספק שירותי ענן מקצועי כוללת עדכוני תוכנה שוטפים כחלק מהשירות, ועל כן הארגון ייהנה מעבודה במודלים המתקדמים ביותר בכל עת.

 

פעם שניה ארגונים אלו ירוויחו ממגוון היתרונות הנוספים המתלווים לשירותי מחשוב ענן. ההכרזה של מיקרוסופט מסמלת במידה רבה את "העידן הישן" של השימוש בתוכנות ובמערכות הפעלה ולא רק בכל הקשור לתוכנה עצמה אלא לאופן בו אנו צורכים ומיישמים את התוכנה בארגון.

 

למעשה ארגונים שרכשו רישיונות והתוכנות "שייכות" להם מחוייבים לאור הצעד של מיקרוסופט לשאת בהוצאות כלכליות לא מבוטלות, לבצע מיגרציה והתאמה לתוכנות מחשוב ארגוניות אחרות (לדוגמא מערכות ה-ERP או ה-CRM) למערכת ההפעלה החדשה, הדרכה, שעות השבתת מערכת ועוד. 

בין אם במערכות ההפעלה בשירות IaaS או עדכוני אפליקציות בשירות SaaS, הלקוח אינו צריך לדאוג להורדת עדכונים חדשים והתאמה של התוכנה לצורכי הארגון. במציאות כזו השאלה של הפסקת עדכוני התוכנה על ידי הספק אינה רלוונטית עוד והאחריות עוברת אל ספק שירותי הענן.

תפקידו הוא לוודא כי קיימות כל המערכות הנדרשות לביצוע ניטור ובקרה של קווי התקשורת והשרתים בענן 24/7, מערכות ענן יתירות באופן מלא, Uptime מקסימאלי וכמובן צוות תמיכה מקצועי ונגיש, בסופו של יום כל אלו מאפשרים ללקוח את השקט והמרחב להתמקד בליבת העסק ללא דאגות. זהו העידן החדש של ה-IT והגיע הזמן לעבור אליו.

הכותב הינו מנכ"ל חברת Y-tech ונציג ישראל בוועדת התקינה הבינלאומית למחשוב ענן של ארגון ISO

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
נחמד אבל לא לישראל. כאן עפים טילים לפעמים ולבנות על "ענן" טוב למקומות שקטים ובטוחים.
בעיקרון נכון שאפשר, אבל ישראל אינה שוייץ ואינה קנדה. האיתנות של מערכות כאן צריכה להיות מגובה מקומית ולא בקישור ל"עננים" שאין איתם קישור כשהתשתית נפגעת. זה כמו לפעול בטלפוניה רק על VOIP בלי UPS נאות. במקרה של בעיית חשמל, יש UPS ויש גנרטורים. לא "ענן" חשמל. אותו עיקרון צריך להיות (כאן, לפחות) לנושא מערכות הפעלה, תכנה, בסיסי נתונים, גיבוי וכל השאר. כך זה לדעתי כפי שאני רואה מצב בישראל בהיערכות "חכמה" .
שי לשר (Lasher) , חיפה  |  14.07.15
4.
וואו מפסיקים לתמוך במערכת מ 2003
אני מבטיח לכם שבהרבה מאוד מקרים בענן תשלמו הרבה הרבה יותר על השרותים. ה"ענן" מתחלק לשניים, רכישת שירותים ואז אתם בעצם משלמים יישום כשירות ולא כרכוש, תשלום חודשי/שנתי לפי שימוש (רשיון לכל משתמש, שטחי אכסון וכדומה) או מחשוב בענן שבו בעצם אתם רק לא רוכשים את החומרה אלא שוכרים מחשב וירטואלי לשימושכם לא צריכים חדר מחשב, בחלק גם ניהול מסויים, אבל אתם צריכים לרכוש רשיונות תוכנה ולעדכן אותם בדיוק אותו דבר. כל ארגון צריך לחשוב טוב טוב האם זה מתאים לו, מתאים למידע שלו, ייצא יותר זול, שיקולים כמו אבטחה, גיבויים, וכדומה. כאשר אתם מאחסנים הכול בענן אתם צריכים להשקיע יותר בתקשורת כי הכול מתבצע בתקשורת, אם זה שירות חשוב בארגון חייבים לדאוג לגיבוי של התקשורת אחרת העסק יושבת אם יש תקלת תקשורת
רמי , מרכז  |  13.07.15
3.
שומר נפשו ירחק מהענן
הענן טוב לשירותים כמו דוא"ל, DR ותו לא. אפשר גם למצא עובדים בענן (בהודו) לקנות מכונית וירטואלית (מונית) ולגור בבית וירטואלי (מלון). בסופו של דבר לא נח ומסוכן שאין לך שליטה חד חד ערכית על הנתונים והזמינות שלהם. לא שילמת לענן ? חפש את חבריך פשטו רגל ? חפש את החומר שלך . בקיצור אין כמו בבית,
חנן לא ענן  |  12.07.15
לכל התגובות