אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

החשד באלבר: חשבוניות מזויפות ודיווחים כוזבים

חקירת רשות המסים שנחשפה ב"כלכליסט" הובילה למעצר בכירי החברה ובראשם היו"ר אלי אלעזרא. לפי החשד, אלבר רכשה רכבים מדילר לא מורשה והונתה את רשויות המס. אלבר בתגובה: "אין בסיס לחשדות. ייתכן שגורמים מנסים למנוע תחרות"

21.07.2015, 09:02 | תומר הדר

חברת הליסינג וההשכרה אלבר התחמקה לפי החשד מתשלום מסי יבוא בהיקף משוער של כ־25 מיליון שקל, זאת בפעילות הייבוא המקביל שלה. כך עולה מחקירת רשות המסים. לפי החקירה, החברה ייבאה לארץ ביבוא מקביל כ־1,500 רכבים מדגמי הונדה וטויוטה, בשווי מוערך של כ־150 מיליון שקל. לפי החשד, ביצעה אלבר מניפולציה בערך החשבוניות שעליהן הצהירה בפני רשויות המדינה, מה שיצר התחמקות מתשלום מסי היבוא. הפרשה, שנחשפה בשבוע שעבר ב"כלכליסט", מוגדרת על ידי גורמים המקורבים לרשות המיסים כ"אחת החמורות שידע ענף הרכב בשנים האחרונות".

קראו עוד בכלכליסט

מדו"חות אלבר לרבעון הראשון של השנה עולה כי הכנסות החברה ממגזר כלי הרכב צמחו ב־13% ל־578 מיליון שקל. עיקר העלייה, כותבת אלבר, מיוחסת ליבוא המקביל. הרווח הנקי של החברה, כפי שעולה ממצגת שפרסמה למשקיעים ברבעון הראשון של השנה, עמד על 13.2 מיליון שקל – כמעט פי שניים מהרווח ברבעון המקביל אשתקד. במילים אחרות טוענת אלבר כי פעילות היבוא המקביל שעומדת תחת חקירה, היוותה את מנוע הצמיחה העיקרי שלה.

אורן אלעזרא, מנכ"ל אלעזרא , צילום: אבשלום שושוני אורן אלעזרא, מנכ"ל אלעזרא | צילום: אבשלום שושוני אורן אלעזרא, מנכ"ל אלעזרא , צילום: אבשלום שושוני

"הכניסו לכיס"

 

פרשנות חקירת אלבר: מכה קשה לתחרות בשוק הרכב חקירת רשות המסים מציפה את הרווחיות הנמוכה בתחום היבוא המקביל שעשויה להבריח כניסה של שחקנים חדשים לתחום. ה"בייבי" של כץ עשוי להישאר על הנייר תומר הדר, 7 תגובותלכתבה המלאה

יו"ר הדירקטוריון אלי אלעזרא, מנכ"ל החברה אורן אלעזרא וסמנכ"לית הכספים אורית פרנקו, נעצרו שלשום והובאו אתמול לבית משפט השלום בחיפה שם שוחררו בערבות. אלי אלעזרא שוחרר בערבות של מיליון שקל, אורן אלעזרא שוחרר בערבות של 300 אלף שקל ופרנקו שוחררה בערבות של 50 אלף שקל. על השלושה נאסר לצאת מהארץ בחצי שנה הקרובה. רשימת החשדות לעבירות כוללת חשד לביצוע עבירות מסוג פשע על פקודת המכס, פקודת היבוא והיצוא, חוק מס קנייה וחוק איסור הלבנת הון. החקירה מנוהלת במחלקת חקירות מכס ומע"מ חיפה, בשיתוף עם בית מכס מרכז.

ביום חמישי הובאו למשרדי המכס בחיפה בכיר לשעבר בחברה וגם איש קשר, אזרח אמריקאי החשוד כי סייע בביצוע העבירות בארצות הברית. אתמול גם פשטו חוקרי רשות המיסים על משרדי אלבר בראשון לציון והחרימו מסמכים וחומרים הקשורים בחקירה.

גורמים המקורבים לחקירה הסבירו ל "כלכליסט" כיצד פעלה לכאורה השיטה של אלבר. כיום, כדי לייבא מכונית לישראל ביבוא מקביל חייב היבואן המקביל, על פי החוק, לספק למשרד התחבורה חוזה חתום ומאושר מטעם סוכן מורשה של יצרן הרכב שממנו נרכש הרכב בחו"ל. בחוזה זה מביע הסוכן המורשה את הסכמתו למכור מכוניות אשר מיועדות לייצוא לישראל. ואכן, לדברי הגורמים המקורבים לפרשה, אלבר רכשה ארבע מכוניות חדשות מסוכנות הרכב AUTO NATION הנמצאת בארה"ב. מדובר ברשת הנחשבת לאחת משלוש הגדולות בארה"ב.

על בסיס זה סיפקה אלבר למשרד התחבורה חוזה. אלא שלאחר מכן חדלה אלבר מלרכוש את המכוניות מסוכנות AUTO NATION ועברה לרכוש אותן מסוכנות שאינה מורשה למכירה לישראל. לדברי גורמים המצויים בפרשה, החשבוניות שהציגה אלבר על רכישת מכוניות מסוכנות AUTO NATION הביאו לכך שמחירי הרכבים של אלבר בישראל יהיו גבוהים יותר ממחירי הרכבים שייבאה במקביל יבואנית טויוטה יוניון מוטורס. בתהליך נעזרה אלבר במתווך אשר עוסק ברכישת מלאי מכוניות גדולים.

לפי החשדות, הצהירה אלבר בעת הרכישה מהסוכנויות הבלתי מורשות כי הרכבים נמכרים לשימוש בחברת השכרה. מכיוון שכך קיבלה אלבר הנחה במחיר הרכישה. אלא שכאשר נדרשה אלבר להצהיר בפני רשויות המס בישראל מהו מחיר הרכבים, לא הצהירה החברה לכאורה על מחיר הרכישה המיוחד והמוזל עבור רכישה לצורך השכרה, אלא על מחיר הרכישה המלא. בכך הכניסה אלבר לכיסה כביכול את סכום הפער. לדברי גורמים המקורבים לפרשה, הרשויות בישראל יצרו קשר עם סוכנות AUTO NATION לפני כמה חודשים ונציגיה אישרו את החשדות, לפיהם היבוא של רובן המכריע של המכוניות של אלבר לא בוצע דרך AUTO NATION. נציגי AUTO NATION אף הביעו חשש כי החוזה שהוצג בפני משרד התחבורה זויף. עוד מציינים המקורבים לפרשה כי אחד הגורמים שהעלה את

חשד החוקרים היה שכל החשבוניות שנמסרו לרשויות בישראל הוצאו רק בימי שני.

חקירה צפויה גם בארה"ב

לדברי אותם גורמים, קיים יסוד סביר להניח שבעל השליטה בחברה אלי אלעזרא ידע על הפרשה ועל שיטת הפעולה המנחה את עסקי היבוא של החברה. בעתיד, טוענים אותם גורמים, צפויות הרשויות בארה"ב להמשיך בחקירת עסקי היבוא של אלבר. בנוסף, לא מן הנמנע שגם עסקי יבוא האופנועים של אלבר – נציגת הארלי דייוידסון ודיאלים בישראל – ייחקרו.

בתחילת השנה אמר מנכ"ל אלבר לשעבר ינון עמית ל"כלכליסט" כי "התחלנו לעסוק ביבוא מקביל ובאופן טבעי יבואן מקביל ירכוש את הסחורה יקר יותר מיבואן רכב רגיל. כשמכפילים את העלויות בשיעורי מס של כמעט 130%, לפעמים הדבר מבטל כדאיות יבוא של דגמים מסוימים". אלבר שיגרה תגובה לבורסה בתגובה וציינה: "החברה סבורה כי לחשדות אין בסיס ממשי וייתכן שמקורם בגורמים שמטרתם למנוע קיומה של תחרות".

הדרך של אלעזרא: מאפרידר ועד אלבר

איש העסקים אלי אלעזרא (54) נחשב לסיפור הסינדרלה של אשקלון. הוריו עלו ארצה ממרוקו בשנת 1967 והשתקעו בשכונת שמשון בעיר עם תשעת ילדיהם. אלעזרא, אב לשלושה, מתגורר כיום באשקלון. הוא שולט בקבוצת אלעזרא החזקות הפועלת בשלושה תחומים מרכזיים: בנדל"ן באמצעות חברת אפרידר, בתחום כלי הרכב באמצעות אלבר, ובתחום הביטוח באמצעות חברת הכשרה ביטוח. בשלוש השנים האחרונות הרוויחה חברת האחזקות (סולו) בין 50–60 מיליון שקל. ב־2008 נקלעה חברת הכשרה ביטוח של אלעזרא למצוקה בתשלום חובותיה למחזיקי האג"ח והיא הגיעה עימם להסדר חוב.

אלעזרא סיים את לימודיו בתיכון רוגוזין באשקלון. לאחר שחרורו למד כלכלה וראיית חשבון באוניברסיטת בן גוריון. ב־1989 הקים את החברה הכלכלית לאשקלון, וכיהן בה כמנכ"ל עד 1994. ב־2000 הוא זכה במכרז להפרטת חברת הבנייה אפרידר וב־2002 רכש את אלבר. ב־2006 רכש 84% ממניות הכשרת הישוב אחזקות ביטוח. בספטמבר 2014 אמר ל"כלכליסט": "כשרכשנו את אפרידר זו היתה סגירת מעגל עבורי, כילד בשכונת שמשון שחלם לקנות בה דירה".

תגיות

23 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

23.
היבואנים שולטים על ענף הרכב.
יבואן אחד שאלבר דרכה לו על הרגל התלונן לרשות המיסים כי לא רצה שהמחירים ירדו והוא ירויח פחות, יבוא מקביל טוב לאזרח הקטן,לדוגמא לפני היבוא של אלבר טויוטה קאמרי עלתה 240 א"ש ומאז שאלבר התחילה להביא רכבים ביבוא מקביל אותו רכב עולה 195 א"ש. תבחנו לבד ותחליטו מי אחראי על המהומה שהיתה.
יניב , אשדוד  |  22.07.15
21.
יינון עמית - האיש והאגדה
מה שכולם לא מבינים ... נושא היבוא באלבר החל בזמן כהונתו של יינון עמית ששימש כמנכ"ל החברה . לא מבין למה נטפלים למנכ"ל הנוכחי ( חצי שנה בתפקיד ) , שבטח לא הספיק ללמוד את נושא היבוא ?! איפה יינון ? למיטב ידיעתי לאחרונה פתח חברה לייבוא מקביל ,לכו תדעו מה הייתה תוכנית המגירה שלו , האם פעל באותה שיטה ?! כמה כסף הוא היה מעלים מהמדינה !
21.07.15
20.
ל 14 , זה בדיוק מה שהם רוצים שתחשוב ולא תבין
1. ההנחה שהם קיבלו זה מדילר לא מורשה ביבוא לישראל (משרד התחבורה לא מכיר בו) 2. ההנחה שהם קיבלו זה בגלל הצהרה שלהם לשימוש ברכב כרכב להשכרה. שני הסעיפים הנ"ל יגרמו לפסילת הרכבים בכניסה לארץ ולתשלום קנס גבוה. אז הם אמרו שיגנבו קצת , באופן יחסי, אבל זה יראה כפעילות כשרה לחלוטין. היו הרבה מקרים שיבואני הרכב המורשים העלימו מיסים בשיטות שונות ומשונות. כדוגמא: באירופה אפשר לקנות רכב בלי מזגן ובארץ מחייבים מזגן באוטו. מערכת מיזוג אוויר לא מחוייבת במס של 130% אלא הרבה פחות . אחד מהיבואנים שיחק עם המספרים והעמיס עלות גבוה על ערך המזגן וגרע אותו מערך הרכב. שיטה נוספת , זכיין רכב משלם ליצרן או למורשה "דמי זכיינות" מראש , ומקבל "הנחה" בחשבוניות יבוא
העונה , לא רחוק  |  21.07.15
19.
אין מה לחפש הסברים מורכבים. אלבר פשוט פלשו לשוק שלא שיך להם
אז יבואני הרכב הסבירו להם (בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים) שלטובתם כדאי שיתמקדו בליסינג. מה היה רע עד היום ? למה כל התחרות הזו ? סתם להוריד מחירים לכולם ובסוף להיגרר מוקדם בבוקר לאבו כביר, חקירות, כותרות בעיתונים?? בשביל מה ?
ג , מרכז  |  21.07.15
לכל התגובות