בלעדי לכלכליסט
קניון מול הים הקפיץ את דמי הניהול לגבוהים ביותר בארץ
הקניון האילתי הודיע לשוכריו כי יגבה מהם דמי הניהול גבוהים ב־15% עבור השנה הנוכחית. בכיר בענף: "אין סיבה למחיר הזה"
הנהלת קניון מול הים באילת הודיעה לשוכריה כי היא מעלה את דמי הניהול בכ־15% מ־103.86 שקל למ"ר ל־119.22 שקל למ"ר, וכי ההעלאה תתבצע רטרואקטיבית מתחילת השנה - כך נודע ל"כלכליסט". במכתב ששלחה לשוכרים והגיע לידי "כלכליסט" צוין: "בשנתיים האחרונות הסתמנה מגמת גידול בהוצאות הנובעת מגורמים שאינם בשליטתנו, מיישום הוראות חוקי העבודה ומרצף ההעלאות המצטבר של עלויות החשמל". הקניון בבעלות איל ישראלי, הפניקס ואילן בן־דב.
קראו עוד בכלכליסט
מדובר בסכום גבוה בהרבה מדמי הניהול הממוצעים בענף, שנעים כיום בין 75 שקל למ"ר ל־90 שקל למ"ר. בקניון עזריאלי תל אביב היו דמי הניהול 77 שקל למ"ר ב־2014; דמי ניהול גבוהים של 100 שקל למ"ר נגבים בקניון הזהב בראשון לציון; בקניון רמת אביב נגבו בשנה שעברה דמי ניהול של 80 שקל למ"ר; בקניון הגדול בפתח תקווה ובקריון גבתה מליסרון 56 שקל למ"ר; ובקניון שבעת הכוכבים של הכשרת היישוב שילמו השוכרים 84 שקל למ"ר.
השוכרים בקניון מול הים לא קיבלו את ההתייקרות בשלוות נפש, וחלקם ביקשו לקבוע פגישות עם הנהלת הקניון כדי לדון בנושא. לטענתם, מדובר בתקדים, שכן לא נהוג שקניונים מעלים דמי ניהול רטרואקטיבית. עם זאת, העלאה מעין זו מעוגנת בהסכמים של השוכרים עם הקניונים, שם מופיע סעיף שלפיו דמי ניהול שמשלמים השוכרים הם מקדמה על חשבון התשלום הסופי, ובסוף השנה נעשה מאזן שעל פיו מחושבים דמי הניהול עבור השנה שחלפה. במקרה שבו עלויות התפעול היו גבוהות יותר ישלמו הסוחרים את הפערים, ואם היו נמוכות יותר, הם יקבלו החזר כספי.
מאשימים את החשמל
במכתב מפרטת הנהלת הקניון כי ב־2014 נכנסו לתוקף צווי ההרחבה בענף השמירה והניקיון, ובהם הועלה השכר שמשלם הקניון עבור שעת עבודה של עובדי הניקיון והאבטחה. המכתב גם מפרט את השינויים בתעריפי החשמל מ־2011, אלא שב־2014 נרשמו נתונים כשל השנה הקודמת וב־2015 הם אף ירדו ב־11.8%.
"על אף ההוזלה האחרונה יתרת העלייה המצטברת בתעריפי החשמל היא כ־16.6%", ציין במכתב ישראל בטיטו, מנכ"ל הקניון. "עם סיום שנת 2014 התברר כי הוצאות חברת הניהול עלו משמעותית באופן המחייב אותנו לפעול מיידית בשני מישורים: הראשון הוא לגבות מכם, השוכרים, את ההפרשים בגין ההוצאות לשנים 2013 ו־2014 בהתאם לסעיף 13 להסכם הניהול, והשני — להעלות את דמי הניהול בגין שנת 2015 ואילך".
שיעור העלאה חריג
בכיר בענף הביע תמיהה על טענות הנהלת הקניון: "שכר המינימום של שומרים ומנקים כבר עלה לפני שנתיים ולא בשנה שעברה, ומחיר החשמל ירד ב־2015. מלבד זאת, אין שום סיבה שקניון מול הים ינוהל ברמות מחיר של פי 1.5–2 מקניונים אחרים בסדר גודל דומה לשלו. הוא גם לא מפרסם יותר מקניונים אחרים, כי אין תחרות באילת. 120 שקל למ"ר זה מחיר גבוה מאוד. אין מספרים כאלה בארץ".
קניונים רבים בארץ העלו את דמי הניהול בתחילת 2015 והודיעו על כך במכתב לשוכרים כבר בדצמבר 2014. כפי שפורסם ב"כלכליסט", בין היתר עלו דמי הניהול בקניוני רחובות וסירקין של מליסרון, קניון עיר ימים בנתניה של שיכון ובינוי וחברת הראל וקניון הדר בירושלים של רבוע כחול וכלל ביטוח. מרביתם העלו את דמי הניהול בשיעור ממוצע של 3.5%–5%, ועלייה חריגה — 12% — נרשמה בקניון סירקין, שכיום דמי הניהול בו הם 94 שקל למ"ר.
9 תגובות לכתיבת תגובה