אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הבאתם שקית בד לסופרמרקט? כנראה שתקנו יותר ממתקים צילום: צביקה טישלר

הבאתם שקית בד לסופרמרקט? כנראה שתקנו יותר ממתקים

מחקר חדש בדק כיצד משתנים הרגלי הקניות של אנשים שמפסיקים להשתמש בשקיות פלסטיק המזהמות את הסביבה. התוצאות מפתיעות

30.07.2015, 12:00 | שירות כלכליסט

הצעת חוק לאיסור השימוש בשקיות פלסטיק בחינם אושרה בממשלה הקודמת אך יישום החוק נדחה עת זו התפרקה. בארה"ב, בלמעלה מעשר מדינות עומדת לדיון הצעת חוק לביטול השימוש בשקיות פלסטיק לחלוטין. הפחתת השימוש בשקיות פלסטיק תוביל להפחתת הזיהום של הים, הכבישים והנחלים, אך היא תוביל ככל הנראה גם לעלייה ברכישת מוצרי מזון לא בריאים. זו המסקנה אליה הגיע מחקר שניסה לגלות האם השתנו הרגלי הקניות של אנשים כשהם השתמשו בשקיות שהביאו מהבית.

עורכי המחקר, אומה קרמרקאר מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת הרווארד ובריאן בולינגר מדיוק, ניתחו נתונים מכרטיסי חבר בסופרמרקט אחד בקליפורניה באמצע שנות האלפיים. הכרטיסים שימשו ב-140 אלף ביקורים במקום. החוקרים מצאו שישנו סיכוי גבוה ב-13% שאנשים ירכשו מזון אורגני אם הם מביאים שקיות מהבית, אך יש סיכוי גבוה ב-7% שירכשו מזון לא בריא כמו צ'יפס ועוגיות.

שקיות פלסטיק מזיקות לסביבה אך מסתבר ששקיות בד מזיקות לבריאות, צילום: AOL שקיות פלסטיק מזיקות לסביבה אך מסתבר ששקיות בד מזיקות לבריאות | צילום: AOL שקיות פלסטיק מזיקות לסביבה אך מסתבר ששקיות בד מזיקות לבריאות, צילום: AOL

החוקרים הציעו שני הסברים לתופעות, אחד בנוגע לעלייה ברכישת מזון אורגני והשנייה בקשר לרכישות פינוק, כפי שהם מכנים אותן, מוצרים כמו צ'יפס ועוגיות. ההסבר הראשון הוא הפשוט מבין השניים: אנשים שנכנסים לסופר עם שקית בד הם כבר בעלי מודעות גבוהה יותר לסביבה, שממילא משפיעה על החלטות הרכישה. אף שרבים אינם יודעים בדיוק מה הפירוש של "אורגני", הם עדיין תופסים רכישת מזון אורגני כעשיית מעשה טוב לסביבה.

התיאוריה השנייה בנוגע לסיבה שאנשים עם שקיות בד קונים יותר מזון ג'אנק היא מעניינת יותר. קרמרקאר ובולינגר מסכמים זאת במה שהם מכנים "אפקט הרשות" (licensing effect). התופעה שבה לאחר שאנשים מקבלים החלטה שנחשבת בעיניהם לאחראית ואצילית, הם חשים שהרוויחו בצדק את הפרס שיעניקו לעצמם בהמשך. חשבונאות מוסרית מסוג זה אמנם נשמעת מעט מפוקפקת, אבל היא בהחלט נפוצה. במחקר מ-2009 מצאו שהמשתתפים שרכשו מוצרים ידידותיים לסביבה היו בעלי סבירות גבוהה יותר לרמות לאחר מכן במשחק חישוב פשוט מאשר אנשים שלא נחשבו למתחשבים בסביבה.

המחקר של קרמרקאר ובולינגר מצא עוד כי לא בהכרח שאותו טיפוס שמביא איתו שקית הוא גם מי שיעדיף מזון אורגני, אלא שהקונים עצמם התנהגו בצורה שונה כאשר הביאו שקיות וכאשר השתמשו בשקיות הפלסטיק של החנות. נראה שהבאת השקית עצמה היא שעוזרת לשנות את המנהגים של האנשים. עם זאת, קבוצה אחת של אנשים התגלתה כחסינה להשפעות של הבאת שקית מהבית: הורים. הסיבה לכך אינה ברורה לגמרי. אחת ההשערות היא שההורים מרוכזים יותר במציאת המצרכים הנחוצים עבור הילדים ופחות בפינוק האישי של עצמם. אפשרות נוספת היא שהבאת השקית נתפסה פחות כאקט אצילי ויותר כאקט במסגרת המחויבות ההורית שלהם.

אולם חשוב לזכור שהשימוש בשקית בד הוא רק צעד ראשון בשמירה על הסביבה. לפי הערכות, יש צורך להשתמש 130 פעמים בתיקי הבד כדי להבטיח שהייצור שלהם עשה פחות נזק לסביבה מאשר שימוש חד פעמי בשקית פלסטיק.

תגיות