אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בגלל הטריק הסיני-ישראלי: חבילות מחו"ל מעוכבות במכס עד חודש ימים צילום: עטא עוויסאת

בלעדי לכלכליסט

בגלל הטריק הסיני-ישראלי: חבילות מחו"ל מעוכבות במכס עד חודש ימים

לאחרונה הורחבו הבדיקות המדגמיות שמבצע המכס בכל משלוח שמגיע ארצה. הצעד נולד ממגמה שנחשפה במשלוחים מאתרי הסחר הסיניים בעיקר: דיווחים לא אמינים על תכולת החבילות במטרה להעביר מוצרים החייבים במס דרך המסלול הירוק

02.08.2015, 07:03 | אופיר דור

הגברת האכיפה של המכס גורמת בחודשים האחרונים לעיכוב משמעותי בקבלה של משלוחים מחו"ל. לאחרונה נשמעו תלונות רבות מהרגיל מצד ישראלים על חבילות שהזמינו מחו"ל ושהגיעו לידיהם באיחור ניכר.

קראו עוד בכלכליסט

החשודה המיידית בהקשר זה לעיכובים היא חברת דואר ישראל, שכבר שנים מתקשה להתמודד עם הזינוק בנפח החבילות המגיעות לארץ בעקבות השימוש הגובר באתרי הקניות באינטרנט. אולם ממידע שהגיע ל"כלכליסט" עולה כי הפעם האחריות לאותם עיכובים מוטלת דווקא על המכס. המכס החל בחודשים האחרונים להרחיב את הסקירה המדגמית שהוא מבצע ולפתוח יותר חבילות מכל משלוח שמגיע ארצה לבדיקה, ובעקבות זאת יותר חבילות מעוכבות במכס. המשמעות היא שאם בדרך כלל חבילות משוחררות מהמכס בתוך שלושה עד חמישה ימי עבודה, כעת הן עשויות להתעכב אפילו חודש שלם, בשל הגברת האכיפה ומחסור בכוח אדם במכס.

סלולר עולה מהמזרח

 

סיבה אפשרית להגברת האכיפה היא הפופולריות ההולכת וגדלה של אתרי הקניות הסיניים בקרב הקהל הישראלי. במכס כבר זיהו שהחברות הסיניות נוטות להצהיר על תכולת החבילות באופן מטעה, כך שמוצרים החייבים בתשלום מסים עוברים במסלול הירוק ואינם מחויבים בהם.

הדוגמה הבולטת ביותר נוגעת לטלפונים סלולריים שנרכשים דרך אתרים מהמזרח ומגיעים ארצה כשעל האריזה מופיע פריט שמחירו נמוך מתקרת המס אך אינו המחיר הריאלי למוצר.

חבילות בנתב"ג, צילום: יובל חן חבילות בנתב"ג | צילום: יובל חן חבילות בנתב"ג, צילום: יובל חן

לפי החוק, טלפונים סלולריים, כמו מוצרי אלקטרוניקה אחרים כמו מכשירי די.וי.די, טלוויזיות ורמקולים שערכם יותר מ־75 דולר, חייבים בתשלום מס קנייה ומע"מ בשיעור כולל של 35.7%. מוצרים אחרים, כמו צעצועים, חייבים רק בתשלום מע"מ של 18% אם סכום ההזמנה חצה את התקרה של אותם 75 דולר.

כדי שהלקוח המזמין לא יחויב במס הקנייה על הסלולרי שרכש, חלק מהאתרים הסיניים יסווגו את הסחורה הנרכשת כצעצועים, וכך יגבירו את הכדאיות לרכוש אצלם מכשירי סמארטפון. לא תמיד מתאמים האתרים את הפעולה הזו עם הרוכש, אף שמבחינת החוק בישראל, בכל מקרה מזמין החבילה הוא שאחראי על תוכן ההצהרה כלפי המכס והוא שחשוף לקנס במקרה שבדיקה של המכס תעלה שההצהרה היתה כוזבת.

בעבר ביצע המכס מבצעים נקודתיים לתפיסת מכשירי סלולר שמוברחים לישראל. כך בתחילת 2014 עיכב המכס יותר מ־3,500 סמארטפונים שנקנו באתרים בחו"ל. אולם הפעם נראה שלא מדובר במבצע נקודתי, אלא בשינוי גורף בהליכי העבודה של המכס שמטרתו רחבה יותר: להגדיל את הכנסות המדינה ממסים על מוצרים מיובאים.

"אכיפה לא שוויונית"

 

אודי כספי, מנכ"ל חברת השיגור הבינלאומית TNT אקספרס, מברך על הפעילות האינטנסיבית של המכס: "האכיפה של המכס היתה מאוד לא שוויונית לאורך השנים, כך שחבילות שהגיעו דרך חברות הבלדרות עברו בדיקות די קפדניות, בעוד שחבילות שהגיעו דרך הדואר הרגיל כמעט לא נבדקו ונוצר ערוץ פרוץ. לקוחות העדיפו לשלוח מוצרים בדואר חבילות רגיל כי הם הבינו שהסיכוי שהחבילה שלהם תיבדק קטן יותר. כעת המצב משתנה, אבל זה עדיין לא מספיק. אנחנו בחברות השילוח רוצים דין שווה".

מרשות המסים נמסר בתגובה כי "חובתו החוקית של המכס היא לפעול כדי למנוע הברחות ולגבות מס אמת על סחורות המיובאות לישראל". ברשות המסים מוסיפים כי "הגידול בהיקפי היבוא בשנים האחרונות באמצעות דואר חבילות, והשינויים במאפייניו כתוצאה מהתרחבות השימוש בסחר האלקטרוני, הציבו בפני המכס צורך להגביר את האכיפה בתחום. הגדלת שיעור הבדיקות הובילה מיידית לגידול חד של מאות אחוזים בכמות התפיסות של ניסיונות הברחה בחבילות דואר תוך הצהרה על ערך נמוך מהשווי האמיתי או הצהרה כוזבת על תכולת החבילה".

ברשות המסים טוענים כי מאחר שתהליך השילוח של דואר ישראל אינו ממוחשב כמו תהליכי יבוא אחרים, "הגברת הבדיקות אכן מלווה בעיכוב בשיחרור החבילות. בעקבות מגעים שנערכו בין הנהלת המכס להנהלת הדואר, סוכם על מהלך משותף שיבוצע בחודשים הקרובים ושבמסגרתו יבוצע מחשוב וייעול של תהליך השילוח והמכס בתואר חבילות שיביא לייעול משמעותי בתהליך".

הדואר יציע שקיפות

 

גם דואר ישראל מסר בתגובה על שיתוף פעולה עם המכס במטרה לקצר את העיכובים: "החברה פועלת מול המכס במטרה לשדרג את הליך הבדיקה ולאפשר ללקוחותינו לקבל את החבילות שהזמינו במועד. בנוסף, מערכות המחשוב של דואר ישראל מאפשרות לקבל מידע על המועד שבו דבר הדואר עבר למכס. בשבועיים הקרובים יהפוך מידע זה לחשוף און ליין, כך שכל לקוח יוכל להתעדכן מתי עברה החבילה לטיפול המכס ומתי טיפול זה הסתיים". 

תגיות

149 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

147.
שום דבר לא השתנה במכס. הדאר עבר תהליך
שום דבר לא השתנה במכס. הדאר עבר תהליך שהוביל לשקיפות כלפי הנמען אבל המכס הוא בור שחור. אין איש יודע מה סטטוס הטיפול בחבילות ורק הודעת הדאר אומרת: ממתין לבדיקת המכס. כנראה חושבים שאנשים מטומטמים.הגיע הזמן שגם המכס יתאים את עצמו לקצב עבודת הדאר. אולי אפשר להפריט את המכס ?
Boomerang  |  15.09.16
146.
מכס עבור משלוח של תרמילאית
הבת שלי חיילת משוחררת, מטיילת בדרום אמריקה, לאחר חודשיים וחצי של טיול החליטה לשחרר מעליה קצת משקל ולשלוח בדואר חבילות צ'ימידן ובתוכו בגדי חורף שהיא לקחה איתה מהארץ, ספר קריאה ועוד 8 זוגות נעלי אווינס שקנתה למשפחה. קיבלתי שובר מהדואר שהחבילה הגיעה (אחרי 3 שבועות בערך מהיום שנשלחה שזה לא נורא..) על השובר תאריך מה -30/3 ואלי הגיעה ב 8/4 השוס היה שאנחנו אמורים לשלם 800 שקל מס - על מה ???!!! פשוט עצוב ומעצבן. הבנתי שאפשר לערער במכתב למכס אבל הזמן מוגבל עד 20 יום, אחרת החבילה עוברת לאחסנה וגם על זה יש עלויות של המדינה.
אורלי , בית שמש  |  10.04.16
145.
ל 140 גם אני באותה בעיה עם המכס כנראה
ל 140 גם אני באותה בעיה עם המכס כנראה חבילה שנשלחה אליי מהונג קונג ב 5 לדצמבר 2015 מופיעה בדואר הונג קונג שהיא נשלחה לישראל עברו שבועיים ואין מידע בדואר ישראל מה שמתחיל להחשיד שהגנבים במכס התחרעו לי על החבילה אתה באמת צודק כל כלכלת גרמניה בזמן השואה כולל בנקים ועסקים שהיו שייכים לגרמנים ושיהודים השתלטו עליהם כל הכלכלה בגרמניה הייתה בידם ורק בידם של יהודי אירופה שהתנגדו לשילטונו של היטלר בגרמניה טוב שאתה בן אדם באמת חכם כמוני בשביל להבין את המצב אחי אני מתכנן לעזוב את הארץ ולהסתלק בהקדם האפשרי אני מתבייש כיהודי לחיות במדינת הגנבים
אלון , אורנית  |  27.12.15
לכל התגובות