אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האוצר בוחן: הפרשת החוסכים לפנסיה תקציבית תגדל ל-7% צילום: אלכס קולומויסקי

האוצר בוחן: הפרשת החוסכים לפנסיה תקציבית תגדל ל-7%

שר האוצר הציג את תקציב המדינה. מציע להגדיל את הפרשת החוסכים לפנסיה תקציבית שעומדת כיום על 2% עד לרמה של 7%, בהתאם לרמת השכר. הנפגעים מהצעד, אם יאושר, יהיו עובדי מדינה ואנשי צבא קבע שעדיין נהנים מפנסיה תקציבית.על שר האוצר יהיה להיוועץ בנושא עם יו"ר ההסתדרות לגבי המתווה

02.08.2015, 18:08 | שאול אמסטרדמסקי ועמרי מילמן

שר האוצר מציג בשעה זו את תקציב המדינה לשנים 2016-2015. לפני כן אמר כחלון בתדרוך לעיתונאים כי "הגיעה השעה להחזיר את המדינה לדרך הנכונה, לדרך שרואה אנשים, שרואה חברה, שמכבדת את האחר, המוחלש, השונה".

לספר התקציב לחץ כאן

עפ"י התוכנית הכלכלית שהציג כחלון, יהיה שינוי בהפרשות העובד בפנסיה תקציבית: הכוונה להעלות את חלקו של העובד בהפרשה לפנסיה מ-2% בשנה ל-7% בצורה הדרגתית באופן פרוגרסיבי (עד רמת השכר החציוני במשק 6,000 שקל זה יישאר 2%, משם לשכר הממוצע 9,000 שקל זה יעלה ל-4%, ומשם ומעלה זה יעלה ל-7% בשנה). עפ"י התוכנית הכלכלית, על שר האוצר יהיה להיוועץ עם יו"ר ההסתדרות לגבי המתווה.

 

בתקציב עצמו מדובר על הגירעון יגדל ל-2.9%, אין עדיין סגירה לגבי תקציב הביטחון.

בעניין תוספת תקציב בתחום החינוך והרווחה יינתנו מעכשיו באופן דיפרנציאלי - שרשויות מקומיות חלשות יקבלו יותר וחזקות יקבלו פחות.

הטבות המס לחוסכים לפנסיה - תקרת ההטבה תרד, כך שהעשירון העליון ייפגע (זה יכניס 300 מיליון שקל לתקציב). העלאת קצבת השלמת הכנסת לקשישים עניים - בממוצע כ-160 שקל ליחיד. הגדלת קצבת השלמת הכנסה לקשישים עניים תסתכם ב-580 מיליון שקל.

בתחום מערכת הבריאות, יינתן תקציב ייעודי לקיצור תורים לניתוחים במערכת הבריאות הציבורית, יינתן תקציב ייעודי לתוספת מכשירי MRI במטרה שבכל בית חולים יהיה מכשיר אחד לפחות. וכן תקציב ייעודי לשיפור איכות השירות בחדרי המיון.

מימין: מנכ"ל האוצר שי באב"ד, שר האוצר משה כחלון והממונה על התקציבים אמיר לוי, צילום: אלכס קולומויסקי מימין: מנכ"ל האוצר שי באב"ד, שר האוצר משה כחלון והממונה על התקציבים אמיר לוי | צילום: אלכס קולומויסקי מימין: מנכ"ל האוצר שי באב"ד, שר האוצר משה כחלון והממונה על התקציבים אמיר לוי, צילום: אלכס קולומויסקי

התאמות תקציביות: סה״כ - 1.4 מיליארד שקל ל-2015. פירוט: תוכנית חיסכון במקום קצבאות ילדים - 1 מיליארד שקל; מיתון עלויות הסכמים קואליציוניים נוספים - 400 מיליון שקלים (מהבית היהודי); סה"כ כיווץ של 40% בעלויות ההסכמים הקואליציוניים. כדי לעמוד ביעדי ההוצאה נדרש תקציב 2015 להיות מקוצץ ב-1.4 מיליארד שקל ותקציב 2016 ב-10.5מיליארד שקל.

בשנת 2015 מפלגות יהדות התורה וש"ס יידרשו לקצץ מיליארד שקל מהסכמים שלהם, הבית היהודי עוד 0.4 מיליארד שקל. עוד עלה מהצגת התקציב הנתון המפתיע כי הגרעון לשנת 2015 יסתכם ב-2.9%, למרות שאמור להיות נמוך משמעותית משום שתקציב המדינה התנהל עד כה על בסיס תקציב 2014. על השאלה כיצד ייתכן שיעד הגרעון כה גבוה ענה הממונה על התקציבים, אמיר לוי, כי " התוספת לביטחון הייתה 2.5 מיליארד שקל יותר. איך זה קרה? הם קיבלו אישור לזה מראש הממשלה והקבינט ופעלו בהתאם לאישורים." משרד משרד האוצר שי באב"ד הוסיף כי "משרד הביטחון נערך לתקציב של 57 מיליארד שקל ואמר שאין לו יכולת להתנהל לפי 1/12 והם קיבלו את האישורים לכך.

התאמות תקציביות: סה"כ - 10.1 מיליארד שקל ל-2016. פירוט: קיצוץ רוחבי - 3 מיליארד שקל;  תוכנית חיסכון לילדים - 1.7 מיליארד שקל; מיתון הסכמים קואליציוניים נוספים - 1.7 מיליארד שקל (הבית היהודי - 700 מיליון, כולנו 500 מיליון, חיילים משוחררים - 500 מיליון שקל); לקיחת הכנסות מקק״ל - 1 מיליארד שקל.

צעדים בהכנסות המדינה: 2 מיליארד שקל (הקטנת הטבות המס לפנסיה - 300 מיליון, משיכת דיבידנדים מחברות ממשלתיות כמו רפאל - 500 מיליון שקל, משיכת תמלוגים מרשות שדות התעופה - 500 מיליון שקל, הגברת המאבק בהון השחור - 300 מיליון שקל, שיבוב מול חברות הביטוח על פיצוי לתאונות דרכים - 200 מיליון שקל).

פתרונות נוספים - 400 מיליון שקל (בעיקר הפחתת תקציב הפחתת גזי חממה - 200 מיליון שקל ושימוש בעודפים ממשרד ראש הממשלה - 100 מיליון שקל).

למרות פרסום תוכנית התקציב, בפועל נושאים משמעותיים טרם סוכמו. כך למשל תקציב הביטחון, שעלול להשפיע על תקציב כלל המשרדים טרם סוכם. בשלב זה התקציב אמור לעמוד 55.3 מיליארד שקל, על כך אמר לוי כי " אם לוקר יאומץ נצטרך למצוא פתרון לזה. גם הסכום הזה לא על דעתו של משרד הביטחון". נקודה נוספת שטרם נפתרה היא דרישת שר הכלכלה, דרעי למע"מ 0 על מוצרי יסוד על כך אמר באב"ד "ישנה ועדה של האוצר וכלכלה, שי ועמית עומדים בראש הצוות והוא יבחן את הנושא, שכרגע אינו בתקציב".

מלבד דרישות משרד הביטחון באוצר עוד נמצאים במשא ומתן עם השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, שדורש תוספת מיליארד וחצי לתקציבו, וכן שר הרווחה, חיים כץ, שדורש 3 מיליארד שקל. עוד מציינים באוצר כי מס העיזבון ירד מהתקציב בגלל התנגדות עזה של רשות המסים, שטוענים שלא יכולים לעמוד בלוח הזמנים של האוצר. שר האוצר הורה להם להערך לכך בהמשך.

דרך נוספת לעמוד בתקרת ההוצאה ב-2016 היא הקיצוץ הרוחבי עליו הודיע כבר שר האוצר, שיעמוד על 3% מתקציבי המשרדים. משרד האוצר ביקש ממשרדי הממשלה לתת להם תשובה תוך יומיים כיצד הם מעוניינים לקצץ את תקציבם. לדברי לוי "רק 5 משרדים ענו על בקשה זו." באב"ד תקף את המשרדי ואמר "נעשה מאמץ אמיתי לתת להם להמליץ איפה לקצץ. היה מבחן אמיתי למנכ"ל ולשר. יש משרדים שהרימו את הכפפה, לצערי רוב המשרדים לא עשו את זה. יהיה קשה לשכנע, שבמשרדי ממשלה, אין מקום לעשות 3% התייעלות- זה לא באמת 3%, זה יוצא 1-1.5% כי זה לא כולל שכר וכו'. עוד לא ראיתי חברה שזה לא אפשרי בה. "

צעד נוסף במטרה להגדיל את הכנסות המדינה הוא "תוכנית אסטרטגית" עם רשות המסים שאמורה להפוך אותה לטכנולוגית יותר, להגביר את המידע שמגיע לרשות. מהלך זה צפוי להכניס 300 מיליון שקל לשנה.

 

עוד סעיפים בהצעת התקציב:

שותפות יחד עם הסוכנות לבניית דיור ציבורי - 280 מיליון שקל.

הקטנת שיעורי מס ביטוח לאומי מעצמאים (והקמת צוות שימליץ כיצד לתת דמי אבטלה לעצמאים) - אובדן הכנסות של 170 מיליון שקל.

הגדלת שכר לחיילי חובה - 800 מיליון שקל (תוקם ועדה שתמליץ כיצד ליישם את העלאת שכר החובה).

קיצוץ תקציב לשכת הפרסום הממשלתית ב-50%.

קיצוץ קרן הניקיון של המשרד להגנת הסביבה - 200 מיליון שקל

הקפאת קליטת עובדי מדינה חדשים עד סוף 2016 (כולל על ידי מכרזי גיוס כוח אדם שכבר פורסמו)

דחיית חוק יום לימודים ארוך - עד שנת 2020.

הארכת משך הזמן המינימלי הדרוש לצעירים לקבלת דמי אבטלה (חיסכון של 75 מיליון שקל).

"תקציב הוא לא מספרים - הוא קודם כל ערכים"

בתדרוך לעיתונאים אמר כחלון עוד: "תקציב הוא לא מספרים – הוא קודם כל ערכים – הוא מבטא תפיסת עולם", אמר כחלון. "כלכלה היא משרתת בני אדם וככזו היא צריכה להיבחן. האיום הגדול ביותר שניצב בפנינו כחברה הוא התרחבות הפערים והמדיניות הפיסקאלית היא כלי שבאפשרותו לשרת את המערכה לצמצום הפערים שהולכים ומתרחבים.

"תוואי הגירעון (2.9%) הוא נמוך משמעותי מהגירעון שנבחר ע"י הממשלה הקודמת (3.4%). הגירעון הוא חלק ממדיניות כוללת. כל עוד הוא נותן מענה לצמצום הפערים החברתיים ולצמיחה אז הוא ממלא את יעודו. העובדה כי בחרנו שלא להעלות את נטל המס תורמת לצמיחה תרומה משמעותית.

"התקציב שאנו מציגים משקף מעבר מדיבורים לפעולות. אנחנו מבצעים היום את מה שאחרים דיברו עליו. שמנו מטרות, הגדרנו יעדים מדידים והעמדנו מקורות ברורים לשם כך. יש בתקציב רפורמות ממוקדות שתכליתן להוריד את יוקר המחייה: רפורמות שיפחיתו את מחירי המזון, רפורמות שישימו סוף לכספי הפנסיה האבודים, רפורמה בדיור, הגברת התחרות בבנקאות. יש עוד הרבה מאוד נושאים חשובים שממתינים ליישום. לא הכל ניתן לעשות בחודשיים וחצי, בתקציב שמגיע לאישור הכנסת באיחור של שנה.

"התקציב שאנחנו מציגים הוא לא תקציב של אופוזיציה וקואליציה, הוא לא תקציב מפלגתי או סקטוריאלי - הוא תקציב לאומי ממלכתי. זה תקציב שטוב לאזרחים, טוב למאבק לשוויון הזדמנויות – טוב לצמצום הפערים. מי שמצביע נגד התקציב הזה מצביע נגד המאבק ביוקר המחייה, נגד המאבק ביוקר הדיור, נגד המאבק במונופול הבנקאי ונגד התחרות במגזר הפיננסי. כל אחד מחברי הכנסת יצטרך לשאול את עצמו עוד כמה שנים - איך הוא הצביע על התקציב הזה. איפה הוא או היא היו כשאנחנו יישמנו מהפכה אמיתית בסדר היום הלאומי. אני יודע שלתקציב הזה יש שותפים רבים גם באופוזיציה. אני גם יודע אילו לחצים יפעילו בעלי האינטרסים על חברי הכנסת. כפי שאנחנו התמודדנו עם הלחצים האלו באוצר - אני מקווה שהכנסת תדע להדוף אותם מכיוון שאנחנו נבחרנו בכדי לשרת את הציבור.

"בתקציב הזה יש בשורה אמיתית לחברה הישראלית על כל גווניה. אנחנו מביאים ראייה כלכלית שמקלה על המשפחה הישראלית והאדם העובד. התקציב ייתן דחיפה לשכבות החלשות ולפריפריה", אמר כחלון.

ההסתדרות: לא נסכים לפגיעה חד צדדית בשכר

בהמשך לפרסומים בנושא הפנסיה התקציבית, משרד האוצר מבהיר כי בחוברת התקציב נקבע להתחיל מהלך של התייעצות עם יו״ר ההסתדרות ורק לאחריו ייקבע תהליך המסגרת לקבלת החלטות. הצעת משרד האוצר לממשלה הינה להתחיל את תהליך התייעצות לצורך הנעת תהליך זה.

ההסתדרות התייחסה לכוונת האוצר לפגוע בפנסיה התקציבית והודיעה, כי "לא נסכים לשינויים חד צדדיים המביאים לפגיעה בשכר העובדים".

תגיות

46 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

45.
הגדלת ההפרשה לפנסיה תקציבית היא טיפה בים
כבר 15 שנים לא מצטרפים אנשים חדשים לתקציבית למעט אנשי הקבע. הבעיה העיקרית היא בכמויות הפורשים-לפנסיה האדירות שצפויות בעשורים הקרובים. אנשים שכיום בני 45,50,60,65 ויפרשו לפנסיה תקציבית בהמוניהן בגיל 67. למשל אדם בן 65 שעובד בכיר בעירייה כלשהי ויקבל פנסיה תקציבית ענקית בעוד שנתיים: ה 7% שיקחו ממנו בשנתיים האלה הם זניחים ביחס למליונים שיקבל בפנסיה בגלל משכורת מנופחת שממנה הפנסיה נגזרת.
גיל ג , חולון  |  03.08.15
44.
הצעת כחלון זה "אקמול" ל "סרטן" שהתפשט כאן שנים והפך לכרוני...-תרתי משמע
ראשי ההנהגה ישבו וחשבו כיצד ניתן לפתור את בעיית הפנסיה, וקבעו פנסיה חדשה שהיא פנסיה צוברת שתפקידה היה לאזן בין החבות של המעביד להשתתפות העובד כך שבפועל על העובד חלה חובת השתתפות מינורית בחסכון לפנסיה. פנסיה צוברת היא פנסיה שמשולמת גם על ידי המעביד וגם על ידי העובד !!! על עובדים במדינת ישראל יש חובות רבים שלא רק בתחום השכר בלבד אלא גם כלפי הרשויות כמו לדוגמא: תשלומי ארנונה, אגרות טלוויזיה, מים, חשמל, מיסים ועוד. הבעייתיות בחבות רבה מדי היא שבסופו של יום לעובד לא נשאר כסף בכיס והוא עתיד לבקש כסף מהוריו או לחילופין לעבוד במספר עבודות רבות במקביל, מה שאומר גם שיקחו לו הרבה יותר מס הכנסה כתוצאה מריבוי הכנסות, איך זה קשור לפנסיה צוברת? זה קשור משום שהעובד נדרש להשתתף בכספי הפנסיה שגם ככה אין לו מאין, וזה יצר פלונטר בעייתי עד מאוד לצעירים במדינת ישראל. אבל.................... פנסיה תקציבית היא פנסיה המשולמת אך ורק על ידי המעביד, המעסיק, בעל הממון, תקראו לו איך שתרצו, בסופו של דבר הוא זה שיצטרך לשלם עבור הפנסיה בתוכנית הפנסיה התקציבית - ומי המעביד שמשלם ??? מדינת ישראל !!! לא יעזור כל העלאת הפרשה מצד עובדי המדינה לטובת הפנסיה התקציבית !!! לא יעזור המידרג הפרוגרסיבי לניכוי הפרשות לפנסיה בשכר עובדי המדינה !!! לא יעזור גם ואם יגדילו את אחוזי ההפרשה מצד העבוד ב- 20% גם..שהרי המדינה שהינה המעסיק של עובדי הציבור תמשיך להפריש לכלל עובדי המדינה ביחס של 4-7% -נוספים__--- לטובת חסכון הפנסיה של העובדים במיגזר הציבורי !! יש כאן טעות היסטורית - עוות היסטורי שנימשך שנים עד לשנת 2000 כאן בחסות נבחרי הציבור שהמשיכו לתת יד להתקיימות פנסיה תקציבית על גב קופת המדינה וכספי כלל הציבור באפס חשיבה לשיויונות אל מול כלל אוכלוסיית העובדים בשוק העבודה בישראל !! הצעת כחלון הינה "אקמול" לסרטן שהתפשט כאן מזמן וייצר עיוות ופערים בלתי נסבלים בתוך החברה ושוק העבודה בישראל עם בכיה לדורות - יש כאן שיטה מעותת והטבה שביסודה מהווה עיוות מלתחילה שנים כאן - תרתי משמע. עיוות זה ניגרם על ידי נבחרי הציבור שלנו ...נבחרי ציבור שכל עיסוקם זה הכיסא והשכר והפנסיה ואפסס דאגה לאזרחי המדינה - למדינת כלל אזרחיה - ועל כך כלל הציבור בישראל משלם -נשלם גם בעתיד כאן שהרי הפוליטיקאים באים והולכים להם והם מלתחילה מספיק מסודרים לעת זקנתם בפנסיה תקציבית שמנה שאף 1 בממשלה לא יכול לבטל את שיטת התקיימותה המעוותת ובטל את "שיטת שוד קופת הציבור" היום ובעתיד !!!
קובי  |  03.08.15
42.
אין בהצעת כחלון כל שינוי לעלות פנסיה תקציבית מקופת המדינה=כ-23 מיליארד שח ב-2035
היקף החוב הכולל של המדינה לפנסיה תקציבית מגיע נכון לסוף 2014 ל-769 מיליארד שקלים, אך גם באוצר מודים כי ייתכן שזו הערכת חסר. מרבית השכירים שהצטרפו לשירות המדינה עד לתחילת שנות ה-2000 זכאים להינות מפנסיה תקציבית. מאז 2004 מפרישים שכירים המבוטחים בפנסיה תקציבית כ-2% משכרם הפנסיוני בעוד ששכירים בעלי פנסיה צוברת מפרישים כ-7% משכרם בממוצע. העלאת גובה ההפרשה של המבוטחים בפנסיה תקציבית באופן מדורג ופרוגרסיבי: עד לשכר החציוני במשק (כ-6,600 שקלים) ישלמו השכירים 2%, בין גובה השכר החציוני לשכר הממוצע ישלמו 4% ומעל השכר הממוצע תעלה ההפרשה ל-7%. מישהו שכח לצייין כאן ----- שהמדינה מקופת הציבור תמשיך להפריש בגובה זהה וכפול בחלק ממיגזרי העבודה -----לעובדי המיגזר הציבורי על כל מיגזריו בנוסף להעלאת ההפרשה/ניכוי משכר העובד! יש כאן מתווה לחיסכון...שבפועל עבודה בעיניים ..!!! מי שיפריש 7% משכרו לפנסיה תקיבית יקבל עוד 5-7% נוספים מהמדינה לטובת הפרשת הפנסיה !! בכל תלוש שכר של עובד מדינה , ניתן לראות את החלק הייחסי באחוזים של הפרשת העובד והפרשת המעביד !!! מי זה המעביד ???? מדינת ישראל על כלצי עובדיה במשרדי הממשלה !! אז שלא יעבדו עלינו....יש כאן קומבינה מתוחכמת שמציגה לציבור "כאילו" יש טיפול בפנסיה התקציבית אבל בפועל אין כאן כל התייעלות ממשית כשבודקים את המתווה במיספרים מוחכים ומוחלטים בעלויות המדינה בתיקצוב שכר הפנסיה התקציבית מקופת המדינה ועל גב כלל כספי הציבור.
דניאל גדינצקי  |  03.08.15
לכל התגובות