אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנכ"ל הום סנטר התפטר; פישמן הבן לוקח את המושכות לידיים

בלעדי לכלכליסט

מנכ"ל הום סנטר התפטר; פישמן הבן לוקח את המושכות לידיים

איל פישמן, בנו של בעל השליטה, מתיישב על כיסא מנכ"ל הרשת אחרי התפטרותו אתמול של אלי גידור, ומשדר אופטימיות: "הסדר החוב נותן לחברה שקט פיננסי ויאפשר להום סנטר לחזור ולהגיע לרווח שנתי של 50 מיליון שקל בתוך שלוש שנים"

03.08.2015, 06:44 | גולן חזני

אלי גידור, מנכ"ל הום סנטר, התפטר אתמול מתפקידו לאחר שנה וחצי בלבד. את מקומו של גידור, שהיה בעבר סמנכ"ל סחר בשופרסל, ימלא איל פישמן, בנו של אליעזר פישמן ומי שמשמש מתחילת השנה כיו"ר החברה. הום סנטר משלימה בימים אלה תוכנית התייעלות שבה החברה אמורה לחסוך 30 מיליון שקל הוצאות בשנה ובמסגרתה, בין היתר, נסגרו ארבע חנויות ומספר העובדים ירד ל־1,550 לאחר הפסקת העסקתם של 220 עובדים. החיסכון צפוי להגיע בעוד שנה לסכום גבוה יותר של 35 מיליון שקל, שכן החברה מתכננת סגירה של ארבעה סניפים נוספים.

קראו עוד בכלכליסט

תוכנית ההתייעלות שכוללת גם קיצוץ שכר עובדי המטה והמנהלים, התאמת שכר העבודה למכירות, הקטנת חנויות וצמצום בהוצאות הפרסום, שכר הדירה והחשמל מגיעה לצד הסדר חוב שאליו הגיעה החברה מול הבנקים ומחזיקי האג"ח. הום סנטר, שסיימה את 2014 בהפסד של 25 מיליון שקל, היתה חייבת 130 מיליון שקל לבעלי האג"ח ו־270 מיליון שקל נוספים לבנקים. ביוני היא היתה אמורה לפרוע 57 מיליון שקל לאג"ח, שלא היו בקופתה, וסכום דומה בעוד שנה.

על פי ההסדר, יקבלו המחזיקים 35 מיליון שקל במזומן ושעבודים על נכסים שונים של החברה, ואילו הבנקים יקבלו 32 מיליון שקל. בנוסף, פישמן רשתות שבבעלות פישמן תרכוש את החברה־הבת הום סנטר קפריסין מידי הום סנטר תמורת 32 מיליון שקל שיועברו לבנקים, ופישמן יזרים 13.5 מיליון שקל לחברה. יתרת החוב – 72 מיליון שקל – תיפרע בחמישה תשלומים שנתיים שווים. במסגרת ההסדר, הבנקים הסכימו לדחייה של יתרת החוב כלפיהם בשלוש שנים שבהן התחייבו להעניק לחברה מסגרות אשראי של 207 מיליון שקל.

"על החברה היתה משקולת של 57 מיליון שקל להחזיר כל שנה למחזיקי האג"ח - משקולת שהפחידה את הספקים והיוותה סוג של מצוק פיננסי", אמר אתמול איל פישמן ל"כלכליסט". "עכשיו התשלום יהיה של 14 מיליון שקל בשנה, ויחד עם השקט שקיבלנו מהבנקים זה מצב אחר לגמרי. לחברה יש היום שקט פיננסי שיאפשר לה לחזור לרווחיות שאפיינה אותה. בתוכנית ההבראה נעבור ל־EBITDA חיובי של 20 מיליון עוד השנה, ושל קרוב ל־50 מיליון שקל בתוך שנתיים. אנחנו מעריכים שבתוך 3 שנים נגיע לרווח שנתי של 50 מיליון שקל".

בניגוד להסדר במגה, שבו אמורים גם הספקים לתרום את חלקם, בהום־סנטר הם לא כלולים.

"כשבאנו לדבר עם הבנקים, הבהרנו להם שהספקים מחוץ לתמונה".

איך הגיבו הספקים לקשיים בחברה ובקבוצה בכלל בחודשים האחרונים?

"ספקים שקראו בתקופה של ינואר־מרץ על משבר הרובל והשפעתו על העסקים שלנו ברוסיה, הפסיקו לספק לנו סחורה. היו כאלה שהפסיקו לספק בכלל, כאלה שהחלו לגמגם והיו כאלה שהמשיכו לספק רגיל. זה גרם לחור של 20 מיליון שקל בתזרים ושל 7 מיליון שקל ברווח, משום שכשספקים עוזבים, לוקח זמן למצוא תחליפים. נכווינו מספקים שהתפרנסו יפה מהום סנטר במשך 20 שנה ואז תקעו סכין בגב. לקח לנו 3-2 חודשים לייצב את המלאי. היו ספקים אחרים שהגדילו אספקה, האמינו בדרך שלנו ומילאו את הוואקום שהשאירו אחרים. אחת התובנות שלנו מכל הסיפור זה להגדיל את היבוא כי כשאתה מייבא, אתה מזמין מלאי ל־5-4 חודשים בעוד שהזמנות מיצרן מקומי נגמרות בתוך שבועיים שלושה. היבוא הציל אותנו". גורם בקבוצת פישמן מצביע על חברת הצבעים יעקובי כאחד הספקים שהפסיקו לעבוד עם הקבוצה לאחר 22 שנה. לוואקום הזה נכנסה חברת בי.ג'י.בונד שהחלה לייצר להום סנטר את מותג הצבע הפרטי שלה.

אלי גידור. המנכ"ל המתפטר של הום סנטר, צילום: אוראל כהן אלי גידור. המנכ"ל המתפטר של הום סנטר | צילום: אוראל כהן אלי גידור. המנכ"ל המתפטר של הום סנטר, צילום: אוראל כהן

בכיר בקבוצת פישמן אמר אתמול ל"כלכליסט" כי האסטרטגיה של החברה עד היום היתה שגויה והתמקדה במתן מבצעים. "החלטנו להוריד מחירים ולדלל את המבצעים. מי שעושה הנחות של 70% זה מי שלקח קודם מחיר גבוה. במקום מבצעים לא הגיוניים החלטנו לתת מחיר הוגן כל השנה בחיזוק של מבצעים שפויים בתדירות גבוהה בכל הקטגוריות. עברנו משבר דומה בטויס אר אס, שינינו את כל החשיבה והיום החברה מרוויחה הרבה כסף. התקופה משתנה, התנאים משתנים, שכר המינימום עולה ושכר הדירה גם. הרגולציה, חוק סימון מחירים, מעלה את ההוצאות שלנו, הארנונה עולה בטירוף.

"עלות החזקת חנות של הום סנטר בארץ היא פי 4-3 מאשר בארה"ב. בחברה לא הבינו שזה שהיא הרוויחה בעבר 60-50 מיליון שקל לא עושה אותה חסינה, ולא עשו את השינויים שנדרשו. החברה העלתה מחירים במקום להוריד בהוצאות והלקוחות הצביעו ברגליים. החברה תמחרה מחירים יקר מדי ומבצעים זול מדי. העסק עבד בשביל מבצעים ולא בשביל לקוחות. לקוח שמגיע להום סנטר צריך לדעת שימצא פתרון ומגוון ברמת מחירים הוגנת וזה מה שיקרה". בדצמבר 2014 פורסם כי אליעזר פישמן העמיד את הום סנטר על המדף, אבל לדברי איל פישמן, "אין טעם למכור את החברה במצב הזה. היו הצעות אבל נמוכות מאוד. חברה כזו צריך להבריא קודם".

משפחת פישמן מצויה בתקופה לא פשוטה כשבנק לאומי העמיד את אחזקותיו (40%) בכלכלית ירושלים למכירה, ויתר הבנקים לוחצים להחזר חוב פרטי של פישמן בהיקף של 3.5 מיליארד שקל.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

26 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

23.
שלום לכולם
שלום לכולם כאחד שמכיר את הום סנטר כבר שנים גם כעובד וגם כחלק מסגל הניהולי לצערי היום אני לא שם ואחד הסיבות העיקריות זה שאין שום כבוד לעובדים המנהלים הבכירים מזלזלים בכולם והאמינו לי העובדים הם עובדים טובים שבאמת אוהבים את הום סנטר ונותנים מעל ומעבר לדעתי חייבים לעשות שם ניקיון מכל האנשים המיותרים! יש אנשים צעירים ומאוד מוכשרים מאוד שלא ניתנת להם ההזדמנות להתקדם ומכשילים אותם בתור אחד שהתקדם ברשת זה נורא עצוב לי לראות את המצב הזה ומקווה מאוד שהנפילה הזאת תעורר את אייל
אחד שיודע  |  29.10.15
לכל התגובות