אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כחלון טוען: "לא יהיה קיצוץ בתקציב התחבורה הציבורית"; האם הוא מדייק? צילום: אלכס קולומויסקי

כחלון טוען: "לא יהיה קיצוץ בתקציב התחבורה הציבורית"; האם הוא מדייק?

שר האוצר טוען כי תקציב התחבורה הציבורית יהיה הגדול ביותר בשנים האחרונות. עם זאת, העלייה שעליה מצביע האוצר בתקציב בגובה 3.3% נמוכה בפועל מהגידול הטבעי שאמור היה לחול בתקציב באופן אוטומטי

03.08.2015, 20:39 | ליאור גוטמן, עמרי מילמן ואורי תובל

"לא יהיה כל קיצוץ בתקציב התחבורה הציבורית; תקציב התחבורה הציבורית יהיה הגדול ביותר בשנים האחרונות" - כך טוען הערב (ב') שר האוצר משה כחלון. ההצהרה מגיעה לאחר פרסומים שונים בתקשורת שטענו שגיבוש התקציב לשנה הבאה יכלול קיצוץ בתקציבי התחבורה. לטענת משרד האוצר אלו דווקא יגדלו במיליארדי שקלים.

אוטובוסים של חברת מטרופולין. "15 מיליארד שקל הושקעו בסובסידיה לתחבורה ציבורית", צילום: צביקה טישלר אוטובוסים של חברת מטרופולין. "15 מיליארד שקל הושקעו בסובסידיה לתחבורה ציבורית" | צילום: צביקה טישלר אוטובוסים של חברת מטרופולין. "15 מיליארד שקל הושקעו בסובסידיה לתחבורה ציבורית", צילום: צביקה טישלר

משרד האוצר מוסיף כי בעוד בשנת 2015 הושקעו בפיתוח תשתיות תחבורה ובסובסידיה לתחבורה הציבורית כ-15 מיליארד שקל, הרי שב-2016 תקציב משרד התחבורה המיועד להשקעה בפיתוח תשתיות תחבורה ציבורית ווסובסידיה יעמוד על כ-15.5 מיליארד שקל.

עם זאת, נראה כי חרף הנתונים שעליהם מצביע האוצר - בפועל חל קיצוץ בגידול התקציב. הגידול שהיה אמור להיות במשרדים וקוצץ הוא למעשה גידול הנובע מגידול טבעי באוכלוסיה, עליות מחירים וכו'. כאשר בוחרים באוצר שלא להגדיל את התקציב כפי שהיו אמורים על פי המנגנון האוטומטי, ולקצץ ב-3% (שהם כמיליארד שקל בחינוך כולל ההשכלה הגבוהה, וכ-255 מיליון שקל בתקציב התחבורה הציבורית) הם בפועל מקצצים בתקציב המשרדים, והמשרדים יוכלו לעשות פחות, ולפתח פחות משיכלו בשנה שעברה.

 

ש"ס נגד נערי האוצר: "הם ממסמסים את מע"מ אפס על מוצרים בפיקוח"

מוקדם יותר איימה ש"ס ששריה לא יצביעו בעד התקציב בישיבת הממשלה המתוכננת ליום רביעי, לאחר שלא קיבלה הבטחה להקצאת תקציב לתוכנית מע"מ אפס למוצרים בפיקוח. צוותים של משרדי הכלכלה והאוצר בראשות המנכ"לים שי באב"ד ועמית לנג ובנוכחות ראש רשות המסים משה אשר נפגשו היום (ב') כדי לדון בתוכנית, אולם לטענת אנשי ש"ס, האוצר ביקש למסמס את התוכנית.

בהסכמים הקואליציוניים סוכם על הקמת ועדה המשותפת לשני המשרדים לבחינת יישום התוכנית, לאחר שיו"ר שס אריה דרעי דרש לבטל את המע"מ משורה של מוצרי מזון בפיקוח. שר האוצר משה כחלון התנגד לתוכנית אך התפשר על הקמת ועדה כאשר מקורבים למו"מ הקואליציוני מטעם מפלגתו אמרו שהתוכנית לא תיושם. אלא שמבחינת ש"ס התוכנית הובטחה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו והוועדה נועדה ליישם אותה. הבוקר אף פורסם ב"כלכליסט" כי דרעי מתכוון להרחיב את התוכנית לתשלומים על מים, חשמל ומוצרים לתינוקות עבור השכבות החלשות.

מימין: דרעי וכחלון. 48 שעות עד להצבעה ולא ברור אם השרים יצביעו בעד התקציב, צילום: אלכס קולומויסקי מימין: דרעי וכחלון. 48 שעות עד להצבעה ולא ברור אם השרים יצביעו בעד התקציב | צילום: אלכס קולומויסקי מימין: דרעי וכחלון. 48 שעות עד להצבעה ולא ברור אם השרים יצביעו בעד התקציב, צילום: אלכס קולומויסקי

לטענת אנשי ש"ס נציגי האוצר הגיעו לפגישה הבוקר במטרה שלא לבצע את התוכנית. במהלך הפגישה הציעו באוצר להקצות כספים למטרות אחרות במקום התוכנית. בעבר דובר על הגדלת מס ההכנסה השלילי, אולם נציג משרד הכלכלה סירבו לכך. כפשרה הציעו נציגי האוצר לקיים דיונים בנושא באוגוסט לאחר אישור התקציב בממשלה. נציגי הכלכלה הסכימו אולם דרשו שבתקציב יוקצה סכום של 1.5 עד 2 מיליארד שקל ליישום התוכנית.

לטענת גורמים המקורבים לדרעי, האוצר סירב לדרישה זאת ולכן הועבר לכחלון המסר כי ש"ס לא תתמוך בתקציב ללא הקצאת הסכום ליישום מע"מ אפס. כעת נותרו לכחלון ונתניהו פחות מ-48 שעות למצוא פתרון שיפייס את דרעי, במקביל לניסיון למצוא פתרון לשר החינוך נפתלי בנט שמאיים שמפלגתו תתנגד לתקציב וכן למספר שרים בליכוד שאיימו שלא יתמכו בו.

תגיות