אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
התוכנית של דרעי: לפצות את כיל ב-300 מיליון שקל בשנה צילום: בלומברג, אוהד צויגנברג

בלעדי לכלכליסט

התוכנית של דרעי: לפצות את כיל ב-300 מיליון שקל בשנה

על פי תוכנית משרד הכלכלה תזכה כיל ל"צמצום נזקים" במסגרתו היא תשלם מס מופחת על פעילות האשלג לה וכך תשיב לעצמה חלק ניכר מהמס שהיא צפויה לשלם בעקבות המלצות ששינסקי 2

06.08.2015, 07:33 | הדס גליקו ועמרי מילמן

משרד הכלכלה הכין תוכנית שמטרתה לשפות את כיל על "נזקי" ששינסקי באמצעות הקלות בגובה 300 מיליון שקל בשנה במסגרת החוק לעידוד השקעות הון, כך נודע ל"כלכליסט". מדובר במהלך שנועד לרכך את ההשלכות של המלצות ועדת ששינסקי 2 שאושרו שלשום בקבינט החברתי-כלכלי ייגבה תמלוג אחיד של 5% על משאבי טבע ויתווסף לו רכיב של מס רווחי יתר, מה שאמור להעשיר את קופת המדינה ב־500 מיליון שקל בשנה. אמש התעקש ראש הממשלה בנימין נתניהו לקיים דיון חוזר בנוכחותו על המלצות הוועדה - צעד שהעיד על רצונו להכניס שינויים בנושא. עם זאת, נתניהו הגיע לדיון במהלך הלילה ואישרר את ההמלצות במתווה המקורי.

לפי התוכנית של משרד הכלכלה, יש לתקן את ההבחנה בין פעילות כרייה לבין פעילות תעשייתית בחוק לעידוד השקעות הון, כך שכיל תשלם מס חברות מופחת של 9% על חלק מתהליך הפקת האשלג במקום מס מלא של 26.5%, כפי שנקבע בהמלצות ששינסקי 2. כיל והמדינה מנהלות מאבק משפטי על גביית מסים של כ־2 מיליארד שקל בשל המחלוקות הללו. שינוי החוק יעלה בהמשך לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה.

קראו עוד בכלכליסט

שני קולות בולטים שהתנגדו לאישור ההמלצות היו של שר האנרגיה יובל שטייניץ, שטען כי ההמלצות יבריחו מכאן חברות, ושל שר הכלכלה אריה דרעי, שהתמקד בחשש מפיטורים בדרום. בסופו של דבר דרעי נמנע, ושטייניץ, אף שנכח בחדר, כלל לא הצביע.

 

איך בדיוק מגדירים "משאב סחיר ראשון"

 

נייר העמדה ששלח בשבוע שעבר מנכ”ל משרד הכלכלה עמית לנג למשרד האוצר חושף את ההטבות שהמשרד מבקש לתת לכיל. בעוד שבוועדה קבעו שכל הפעילות של חברות שכורות משאבי טבע עד הפקת המשאב הסחיר הראשון מוגדרת כפעילות כרייה שלא מזכה בהטבות מס, במשרד הכלכלה טענו שהשימוש שעושה הוועדה במונח "המשאב הסחיר הראשון" לא מייצג את ההבחנה הנדרשת בין שלבי הכרייה והתעשייה. לכן מתכוונים במשרד להתנגד לתיקון המוצע בדו"ח הוועדה בנוגע לשינוי החוק לעידוד השקעות הון במסגרת חוק ההסדרים. על פי ההבחנה שמבצעים במשרד הכלכלה, תהליך כריית האשלג מוגדר החל בשלב שבו מוזרמים מי ים המלח לבריכות האידוי ועד להפקת חומר בשם קרנליט — משאב שמכיל 23% אשלג. הפקת האשלג מהקרנליט נעשית בתהליך תעשייתי ולא בכרייה, ולכן טוענים שם שעליו זכאית כיל לשלם מס מופחת של 9%.

המשמעות מבחינת הטבת המס שמוענקת במסגרת החוק לעידוד השקעות הון היא שכיל תקבל הטבת מס על החלק התעשייתי בייצור של אותו משאב סחיר ראשון. כיום, במסגרת התיקון לחוק לעידוד השקעות הון משנת 2011, מוחרגים מכרות, מפעלים להפקת מחצבים ומפעלים לחיפוש או להפקה של נפט לרבות גז טבעי. בהתאם לכך, חברות הפועלות בתחומים אלה אינן זכאיות להטבות מס על פעילות כרייה, חיפוש והפקה.

קבלת עמדת משרד הכלכלה פירושה שכיל או כל חברה כורה בישראל מהסוג שצוין לעיל תשלם מס חברות מופחת בגובה של 9% על החלק התעשייתי של פעילותה ומס בגובה 26.5% על פעילות הכרייה והחציבה. גורמים במשרד האוצר מעריכים כי מדובר בהטבת מס בהיקף של יותר מ־300 מיליון שקל בשנה, שמתקזזת עם ההכנסות הצפויות בעקבות המלצות ששינסקי.

נתניהו. נעדר מההצבעה וביקש דיון חוזר, צילום: לע"מ נתניהו. נעדר מההצבעה וביקש דיון חוזר | צילום: לע"מ נתניהו. נעדר מההצבעה וביקש דיון חוזר, צילום: לע"מ

 

ברשות המסים ובאוצר מתנגדים למתן ההקלות

 

מסמך העמדה של משרד הכלכלה בוחן את שלבי פעילות הפקת המשאב הסחיר. הנייר מגדיר תעשייה כפעילות ייצור שמטרתה יצירת מוצרים חדשים מחומרי גלם שונה. על פי עמדה זו, מתחולל שינוי מהותי ומשמעותי במוצר במסגרת התהליך, שניתן למדידה. במקרה של כיל והפקת האשלג תהליך הכרייה מוגדר מהשלב שבו מוזרמים מי ים המלח לבריכות האידוי ועד להפקת הקרנליט. החל משלב זה מפרט המסמך את התהליכים השונים שעובר המשאב הבסיסי כמו שטיפה, גיבוש, סינון, כבישה וציפוי פני שטח עד לקבלת אשלג בריכוז של 97% לתעשייה ולחקלאות.

גורמים במשרד האוצר אמרו ל"כלכליסט" כי במקרה של תעשיית המשך כמו ברום אין ויכוח על ההטבה, אולם הקרנליט אינו משאב סחיר ומתוקף כך יש להחשיב את עיבודו כחלק מהתהליך הכרייה. ברשות המסים אומרים שעמדת הרשות בנושא ברורה וכי יש להפריד בין הפעילות התעשייתית כפי שנקבע בעבר בחוק לעידוד השקעות הון ובוועדת ששינסקי, לפעילות הכרייה, אולם ההחלטה עשויה להיות מוכרעת פוליטית.

מכיל נמסר בתגובה: "שינוי החוק לעידוד השקעות הון וההחרגה של פעילות הכרייה של כיל ממנו גרם כבר נזק ופגיעה בהשקעות של כיל בנגב. הכרייה בים המלח היא למעשה שאיבת המים מהאגן הצפוני והזרמתו לאגן הדרומי, והיא דומה להבחנה הקיימת בעולם של 'פי הבאר'. כל הפעילות שלאחר השאיבה צריכה להיכלל תחת ההגדרה של פעילות התעשייה. הוכחה לכך היא כמות האשלג שמפיקה כיל בים המלח, הגדולה בכ־50% בהשוואה לכמות האשלג שמפיקים המפעלים הירדניים, אף ששני המפעלים עושים שימוש באותו משאב טבע שהוא מי ים המלח. ההבדל בכמויות מוסבר בפעילות תעשייתית מתקדמת המבוססת מחקר ופיתוח. לכן כיל מתנגדת להצעת משרד הכלכלה".

תגיות

39 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

38.
הקמת רשות אנרגיה מתבקש בישראל !רשות שתהווה מעין "רגולטור על" שירכז תחתיו כלל הסמכויות
רשות שתהיה תחת אחריותו של שר האנרגיה !! חובה להקים רשות אנרגיה - רשות שתהווה מעין "רגולטור על" שירכז תחתיו את כלל הסמכויות בענפי החשמל והגז, ותעסוק בין היתר בחלוקת רישיונות גז ימיים, עידוד כניסתן לשוק של אנרגיות מתחדשות, הכרה בעלויות חברת החשמל ואישור הסכמי גז. עם זאת, עדיין לא ברור מה תהיה חלוקת הסמכויות בין השר לבין רשות האנרגיה בנוגע לקביעת מדיניות תעריפים ותוכניות פיתוח למשק האנרגיה -רשות כזאת תפתור את הכאוס הבלתי נסבל שיש היום במשק וגם לשים סוף לסכסוכים הבלתי פוסקים בין מנהל החשמל ורשות הגז לבין רשות החשמל. כבר אי אפשר לדעת אם חוסר ההסכמה בין רשות החשמל לרשות הגז היא על בסיס מקצועי או אישי . בנובמבר 2014 אישר הקבינט הכלכלי-חברתי את המלצות הוועדה פה אחד, למרות הסתייגויות מצד שר הכלכלה ושר התשתיות הלאומיות . באותו זמן קיווה האוצר ליישם את המלצות הוועדה באמצעות שינויי חקיקה רגילים, אלא שבאוצר לא הספיקו לסיים את הכנת הצעות החוק ולהגישן לממשלה אזי גם את פקודת המכרות הקובעת את שיעורי התמלוגים המשולמים על ההכנסות ממכירת מחצבים שונים הרשות צריכה להיא את דעתה ומסקנותיה לממשלה לחקיקה !! אבל...... הקמת רשות אנרגיה הוכנסה לסעיפי חוק ההסדרים כבר ב-2009, לאחר שעוגנה בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לבין סיעת ישראל ביתנו, אולם מעולם לא נכנסה לחוק עד כה...!!!
חייבים לעצור "ריצת האמוק" של כחלון  |  07.08.15
37.
1 דרעי מורשע בשחיתות מול שר אוצר רמאי ונוכל = גועליזציה שבתוכה 2 שרלטנים פופוליסטים !
כוווולם כאן מתלהמים רק על דרעי ??????????????. דרעי הוביל לחשיפת מתווה הגז לעיני כלל הציבור וגרם לציבור להיחשף למתווה שהיה אמור להיות בהצבעה חשאית.... בחסות ביבי !!! כל המתלהמים כאן כלפי דרעי שכחו מי זה כחלון באאמת אההה בכל החלטה מהותית לטובת חיסכון לציבור אה ??? כל המתלהמים כאן על דרעי שכחו שכחלון שנמנע להצביע במתווה הגז כדי לחסוך טריליונים לציבור בישראל !!!?? כחלון שהינו משרתם של טייקונים ומבצע מינויים למקורבים דואג לקופת המידנה וכספי הציבור ???? פחחחחחחחחחחחח כחלון מכר את בוחריו לחרדים ולהסכמי הגועליזציה גם תמורת הגדלת הגירעון ל-3% !! אז היגיעה הזמן להבין שיש כאן 1 דרעי מורשע בשחיתות מול שר אוצר רמאי ונוכל = גועליזציה מסריחה....תרתי משמע גועליזציה שבתוכה 2 שרלטנים פופוליסטים 1 טריפולטאי ו-1 מרוקאי ! חחחחחח
מושי מושון  |  07.08.15
36.
שאאפו ! דרעי ממש לאאא פראיר ! חושף למעשה שרלטנות בהתנהלות האוצר וכחלון בראשו
בנושא המלצות ועדת ששינסקי 2 ניהל האוצר מאבק עד הרגע האחרון מול כיל, הנפגעת העיקרית מתיקוני החקיקה המוצעים, בגיבויו הנמרץ של כחלון שמייחס לחוק חשיבות רבה. בכירי האוצר האשימו את כימיקלים לישראל כי היא עומדת מאחורי הפרסומים על כך שהיועץ המשפטי לממשלה הורה להוציא את הפרק על המלצות ששינסקי 2 מחוק ההסדרים, ועל עסקה המתגבשת בין כיל למדינה שלפיה תוותר המדינה על העלאת המיסוי בתמורה להשקעות חדשות של כיל בנגב ???... כעת התברר לכלל הציבור בישראל כי וינשטיין לא אישר להכניס את ששינסקי 2 לחוק ההסדרים - וכי היועץ דרש שהשינוי ייעשה בחקיקה ולא במסגרת חוק ההסדרים והסתרת דעת הציבור בישראל לעניין משאבי הציבור ודרך התנהלותם בישראל !!!!!! תיקוני החקיקה העיקריים שנכללים בחוק ההסדרים נוגעים לפקודת המכרות הקובעת את שיעורי התמלוגים המשולמים על ההכנסות ממכירת מחצבים שונים. משטר התמלוגים הנוכחי מטיל מס משתנה (לפי סוג המחצב) בשיעור של 2 עד 10 אחוז מהמכירות ואת השינויים יש להביא לחקיקה כמתבקש לאופן חקיקת חוקים בישראל !! להביא שינוי באמצעות החוק וחקיקתו ש...במקום המצב הקיים היום יוטל תמלוג אחיד של 5% על כלל המשאבים. בנוסף יוטל מס רווחי יתר מדורג על הכנסות מהפקת אוצרות טבע, כאשר עד לתשואה של 14% על שווי הנכסים החשבונאי לא ייגבה מס כלל. על תשואות שבין 14 ל-20 אחוז ישולם מס של 25%, ומעל ל-20% ישולם מס בגובה 42%. כתוצאה משינויים אלה צפוי חלקה של המדינה (Government Take) לנוע בין 47% ל-55% (לשם השוואה, בששינסקי 1 נקבע כי חלק המדינה ברווחי הכנסות ממכירת גז טבעי ונפט ינוע בין 52% ל-62%). אז באוצר מקווים שתיקוני החקיקה יגדילו את הכנסות המדינה בכ-400 עד 500 מיליון דולר החל משנת 2017 (ב-2016 יחולו עדיין הוראות מעבר) ???? בולשיטטטט !!!! מקור ההכנסות העיקרי של המס החדש הוא הרווחים ממכירות האשלג - מחצב שרווחיות הפקתו בעולם מוערכת ב-36.5% נכון ל-2013. רווחיות הפקת האשלג בים המלח נחשבת לגבוהה הרבה יותר, למרות שנתונים רשמיים לא פרסמו בשל חסיון מסחרי !!! משרד האוצר ועם גורמי ממשל נוספים יחד עם כיל חייבים לשתף פעולה בגיבוש החוק המתהווה כתוצאה ממסקנות הוועדה, בשיתוף בדיונים לשתף גם את ששינסקי. בין הנושאים שעליהם דנים הצדדים, גיבוש מתווה סופי להחרגת מפעל המגנזיום בעקבות המלצות ועדת ששינסקי בנושא. בנוסף, באגף החשב הכללי של האוצר מבצעים הערכה של שווי הנכסים של כיל, שטרם הושלמה. אז דרעי ממש לאאאאאאא פראיייירררר !!!!! דרעי חושף למעשה שרלטנות בהתנהלות האוצר וכחלון בראשו לענין כיל והדרך של האוצר וכחלון לשנות מיסוי ללא חקיקה מתבקשת ולא באמצעות חוק ההסדרים !!! חקיקת חוקים באמצעות כחלון בשיטת דיקטטורה ומאגלומניה ואפסס "מתחת לראדר של השרים הנוגעים בדבר/בתחום " תוך השרשת דרך חקיקת חוקים בנורמטיביות "פסולה" חסרת תקדים כפי שכחלון מתגלה ומתנהל עד כה.
עזריאל קלמנוביסקי , יבנה  |  07.08.15
35.
מדוע הממשלה/כחלון והאוצר פוחדים ומתנגדים גם ... לביצוע מהפכה בשכר/פנסיה תקציבית ?
ההתנגדות לטיפול בפנסיה התקציבית מגיעה מקבוצה מאוד אקסקלוסיבית ויחסית קטנה שרוצה לשמור על השמנת. מדובר בנבחרי העם, שרים וח"כים לשעבר, מנהלים בכירים בבנק ישראל ובאוצר וגם ושופטים. ולמה? משתי סיבות: הפנסיה התקציבית שלהם אינה מחושבת לפי שכר היסוד אלא לפי השכר האחרון. אלו אותם בכירים שמטיפים לנו השכם והערב על הפנסיות המושחתות של הצבא, על התייעלות ועל תחרותיות, על חדשנות ושאר הסיסמאות הקבועות והקליטות ?????? בכירים בשרות הציבורי/נבחרי ציבור הנהנים מחוזים אישיים שבהם שכרם הקובע לפנסיה התקציבית הוא כ-90% עד 100% משכר הברוטו האחרון (לעומת עד 70% משכר היסוד בלבד אצל כל השאר) והוא מוגן באמצעות חוזים אישיים ו"חוזי בכירים"!! הציבור חושף אט אט את המניעים הנסתרים והעיקריים לשוד קופת הציבור על גב הזרעת שינאת חינם כלפי אנשי הקבע ומערכת צה"ל בישראל בכדי להסתיר את העושקים האמיתיים שבאפסססס סיכונים ומחוייבויות מגיל 21 הופכים להיות עובדי ציבור ונבחרי ציבור וכל שנותר להם זה לשווק דמגוגיה ופופוליזים בכדי להסתיר את שוד קופת הציבור - השוד האמיתי שמתקיים בחסות 120 נבחרי ציבור בכל ממשלות ישראל כאן. תקציב אגף האוצר על כל יחידותיו ושלוחותיו עולה לציבור 2 מיליארד שח לשנה !!! א לו פקידונים שמקבלים שכר בכירים והטבות ינוקא של פנסיה תקציבית לעד ולשאירים שלהם !! נערי האוצר משתכרים רובם בשכר בכירים בישראל - מה הם תורמים ..?? עבור מה הם נלחמים ??? על אנשי קבע הקבע ותקציב הבטחון מדברים ?? 120 נבחרי כנסת ישראל על כל ממשלותיה עולה לציבור כ-4 מיליארד שח שכר מדי שנה !! ח"כ ושר שפורש מהממשלה ממשיך לקבל שכר ופנסיה מהמדינה לכל חייו !! כחלון חושב שעליהום על תקציב הבטחון משכנע את הציבור ??? ממש לללא !! השמנת האמיתית מתקיימת בתקציב שכר עובדי המדינה והפנסיה שלה הם זוכים בתום 15 שנה בלבד שהר הם מקבלים 6% הפרשות לשנה דהיינו בתום 15 שנה כל נבחר ציבור מקבל 70% פנסיה תקציבית !! נבחר ציבור שדאג לשמר את כיסא שלו...לנסוע לחו"ל על חשבון המדינה ..לקבל הוצאות תקשורת ועוד ועוד הטבות מהמדינה לעד !! בכירי האוצר ובנק ישראל ושאר המשרדים הממשלתיים הוותיקים, ואיתם השופטים הוותיקים, מגיעים לפנסיות שלעומתן הממוצע הצה"לי מחוויר - עד 7-8 מיליוני שקלים ואף יותר, כ-10 מיליון שקל. הנהנים מהפנסיות הללו ממלאים שפע של תפקידים. למשל, בבנק ישראל מדובר במנהלי חטיבות, המשנה שלהם, חברי הנהלה, כלכלנים בכירים, "מנתחי שיטות בכירים", מנהלי יחידות, סגניהם, מבקרים בכירים ועוד ועוד תארים המקנים ש כר מפוצץ של 40, 50, 60 ואף 70 אלף שקל ברוטו בחודש ופנסיה עוד יותר מפוצצת. מישהו באוצר חושב שהציבור מטומטם ?? מה בכלל ההשוואה בין איש קבע שנמצא במערכת מחייבת מגיל 20 לבין עובד ציבור שיכול לקבל הטבות על כל שינוי בתפקידו ? אנשי קבע והעליהום עליהום זה סוג של הזרעת שינאת חינם כדי להסתיר את המהפכה המתבקשת באאמת בתחום שכר והפנסיה של עובדי מדינה !!
עזריאל גדליהו , דרום  |  07.08.15
לכל התגובות