אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שנה לאחר  היציאה לדרך: פירות ראשונים לתוכנית ההבראה בשופרסל צילום: עמית מגל

שנה לאחר היציאה לדרך: פירות ראשונים לתוכנית ההבראה בשופרסל

צמצום שטחי הסניפים ושיפור תנאי הסחר עם ספקים סייעו לשופרסל לעבור לרווח נקי על אף ירידות בהכנסות וברווח התפעולי

06.08.2015, 09:35 | נורית קדוש
שנה לאחר יציאתה לדרך של תוכנית ההבראה, נראה ששופרסל מתחילה ליהנות מפירותיה. מהדו"חות שפרסמה אתמול רשת המזון עולה כי היא הצליחה לצמצם את הוצאותיה בהתאם לקיטון בהכנסות המאפיין את ענף המזון, וחתמה את המחצית הראשונה של 2015 עם רווח נקי של 29 מיליון שקל. זאת לעומת הפסד נקי של 125 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

עם זאת, בששת החודשים הראשונים של השנה ירדו הכנסות הרשת ב־3.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. זאת לא רק בהשפעת האטת הצריכה והגברת התחרות בענף, אלא גם הורדת מחירים שנקטה הרשת במסגרת ההבראה. הורדת המחירים הושגה לא רק בצמצום רווחיות ממכירת מוצרי ספקי המזון, אלא גם בהגדלת פעילות המותג הפרטי, שמחיריו נמוכים משל המותגים המובילים. מהלך נוסף שפגע במכירות היה צמצום שטחי המסחר: שופרסל סגרה 20 סניפים הפסדיים בשנה החולפת והקטינה חנויות שהיו גדולות מדי. גם המכירות בחנויות זהות קטנו בשיעור של 3.2%. עם זאת, בזכות צמצום שטחי המסחר, עלו המכירות למ"ר בסניפי הרשת ב־1.3%.

קראו עוד בכלכליסט

בסיכום שני הרבעונים הראשונים של השנה הרווחיות הגולמית עומדת על 23.3%, לעומת 23.8% בתקופה המקבילה אשתקד. לדברי איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, השיפור ברווחיות הגולמית ברבעון השני נבע משיפור תנאי הסחר עם חלק מהספקים. "יש ספקים בעשירייה הראשונה שהבינו שהם חייבים להירתם ולסייע לנו לשפר את הרווחיות של הרשת בלי להעלות מחירים לצרכן, אבל יש ספקים גדולים מאוד שעדיין לא הפנימו את השינוי שעבר השוק", רמז אברכהן לסכסוך המתוקשר עם יוניליוור, הנובע מרצונה של שופרסל להעלות את הרווחיות הגולמית שנשחקה מאז המחאה החברתית, עד כדי הפסד תפעולי ברבעון הראשון של השנה.

"אני הייתי זה שחטף במחאה את כל הזעם כי עשקנו את הציבור, וכל הספקים, למעט תנובה ושטראוס שקצת חטפו, הסתתרו מאחורי הסינר של שופרסל ונתנו לנו לחטוף לבד", אמר אברכהן. "לא ייתכן שהם מוכרים לנו יותר יקר ממה שהם מוכרים לרשתות בעולם", גיבה יו"ר שופרסל רפי ביסקר את מאבקו של אברכהן מול יוניליוור. "אם הם יכולים לתת 20% הנחה בקופונים, אני מודיע שנוכל להתמודד עם זה. יש לנו מותג פרטי שמחירו נמוך יותר מהמוצרים שלהם, גם אחרי ההנחות".

מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, צילום: אוראל כהן מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן | צילום: אוראל כהן מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, צילום: אוראל כהן

הירידה במכירות, שחלחלה לשורת הרווח הגולמי, השפיעה גם על הרווח התפעולי שהסתכם ב־39 מיליון שקל. אמנם מדובר בשיפור ביחס להפסד התפעולי ברבעון הראשון של השנה, אולם בנטרול ההוצאות החד־פעמיות בגובה 211 מיליון שקל שנרשמו במחצית הראשונה אשתקד, הציגה הרשת ירידה של 36% ברווח התפעולי מפעילות שוטפת שעמד במחצית הראשונה אשתקד על 61 מיליון שקל. כך למעשה הרווחיות התפעולית מפעילות שוטפת נשחקה מ־1% במחצית הראשונה אשתקד ל־0.7%.

ירידה בהוצאות המימון בעקבות ירידת המדד וכן צמצום חובות והוצאות המס, הובילו את שופרסל לחתום את המחצית הראשונה של השנה עם רווח נקי בגובה 29 מיליון שקל בהשוואה להפסד נקי בגובה 125 מיליון שקל אשתקד.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות