אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד התקשורת מקדם את התחרות בשוק המכתבים צילום: דן בלילטי

משרד התקשורת מקדם את התחרות בשוק המכתבים

על פי תזכיר חוק שפרסם המשרד, שוק המכתבים הפרטי יפתח לתחרות החל מ-2016. אולם ההערכה היא שאף חברה לא תרצה להיכנס לענף שנמצא בדעיכה ואינו נחשב לרווחי

09.08.2015, 17:43 | אופיר דור

משרד התקשורת הפיץ היום (א') לעיון ולתגובות משרדי הממשלה והציבור תזכיר חוק ובו שורה של תיקונים הנוגעים לפיקוח על שוק הדואר. תזכיר החוק, שיונח בהמשך על שולחן הכנסת ויצטרך להיות מאושר בחקיקה, הינו השלב השני ביישום המלצות הוועדה לבחינת שוק הדואר בראשות ד"ר זיו רייך, הוועדה הגישה את המלצותיה באפריל שנה שעברה, אך בשל הבחירות והקמת הממשלה החדשה הסעיפים הדורשים שינוי חקיקה מקודמים רק כעת.

קראו עוד בכלכליסט

התיקונים המוצעים במסגרת תזכיר החוק כוללים את הפתיחה המלאה של שוק המכתבים לתחרות החל מ-1 בינואר 2016. כיום פתוח לתחרות רק שוק הדואר הכמותי לחברות גדולות השולחות מעל 1,000 מכתבים בכל משלוח. בתחום זה פועלות חברות פרטיות כמו מסר וא.ד הפצות.

דואר ישראל, צילום: אלעד גרשגורן דואר ישראל | צילום: אלעד גרשגורן דואר ישראל, צילום: אלעד גרשגורן

לעומת זאת, הטיפול במכתבים עד 500 גרם שנשלחים על ידי לקוחות פרטיים ועסקים קטנים ובינוניים הינו בסמכות חברת דואר ישראל בלבד. תיקון החוק פותח גם תחום זה לתחרות, אך קשה לראות חברות פרטיות שיבחרו להיכנס לתחום שאינו נחשב רווחי. היקף המכתבים הנשלחים על ידי לקוחות פרטיים ועסקים קטנים יורד בקצב מהיר מדי שנה, והטיפול בתחום זה דורש השקעות משמעותיות בבניית מערך לוגיסטי.

שינוי נוסף שנכלל בתיקון החוק הוא ביטול הדרישה לקבלת רישיון ממשרד התקשורת לחברות שרוצות לעסוק בתחומים כמו משלוח חבילות או דואר בינלאומי. התזכיר קובע שחברות שרוצות לספק שירות דואר בתעריף של מעל 5.4 שקל לכל פריט, לא ידרשו לקבל רישיון מהמשרד בכלל.

כמו כן התזכיר מגדיל את הקנסות שיכול משרד התקשורת להטיל על חברות דואר ובראשן על דואר ישראל. כיום הקנסות על כל הפרה עומדים על 13-27 אלף שקל, אך התיקון מציע להגדיל סכום זה לעד 500 אלף שקל קנס עבור כל הפרה.

תזכיר החוק כולל גם סעיף שאמור להקל על חברת דואר ישראל בכך שהוא מפחית את הבירוקרטיה בכל הנוגע לבקשת אישור להרחיב את תחומי הפעילות. כיום זקוק הדואר לאישור מפורש משר התקשורת ושר האוצר אם ברצונו לעסוק בתחום פעילות חדש. על פי תזכיר החוק, דואר ישראל יהיה חייב רק להודיע לשרי התקשורת והאוצר על כוונתו להיכנס לתחום חדש וכל עוד לא קיבל הודעה שלילית יוכל להתקדם בתהליך.

כאמור מדובר בשלב השני של יישום המלצות ועדת רייך לאחר שבפברואר השנה חתם ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו על שורה של תיקונים ברישיון חברת הדואר עליהם המליצה הוועדה. במסגרת תיקונים אלו הופחתו ימי חלוקת הדואר מחמישה בשבוע ליומיים, הורחבו שעות פתיחת הסניפים והוצב לדואר יעד של זמן המתנה יומי ממוצע של 10 דקות בסניפים.

תגיות