אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יונדאי טוסון מכוונת למתחרים מאירופה

יונדאי טוסון מכוונת למתחרים מאירופה

הדור החדש של טוסון, לשעבר הג'יפון הנמכר בישראל, מנסה ליישר קו עם המתחרים מאירופה. עם עידון בגרסאות הבסיס שרחוק מהרמות של פולקסווגן ופורד, ותמחור שצפוי להיות גבוה משל המתחרות, יונדאי עלולה להתקשות לשחזר את ההצלחה

11.08.2015, 08:10 | ליאור גוטמן

ארוחת בוקר במלון במדינה זרה יכולה לכלול מזנון עשיר, מאכלים חריפים ומתובלים או לחלופין קרואסון קמצני וכוס קפה. בבית המלון באי גרנד קנאריה האזרח מקבל תוספת חינמית של גשם עם הקפה. עבור אנשי יונדאי מזג האוויר המציק הוא לא יותר ממטרד זמני. הם רוצים להשוויץ ביונדאי טוסון החדשה - זו שאמורה להציב רף חדש בקטגוריית רכבי הכביש־שטח ולאפשר להם להסתכל במבטים קוריאניים בלבן של העיניים של הגרמנים מפולקסווגן או הבריטים מפורד, בלי לחוש רגשות נחיתות.

עבור הנהג הישראלי טוסון הוא שם נוסטלגי. מדובר ברכב שכמעט המציא את קטגוריית רכבי הכביש־שטח הרכים, או "הג'יפונים" בלשון העם. אז נכון שסוזוקי ויטארה הגיע לפניו, אבל לפני כעשור יונדאי טוסון היה הראשון שמכר לעם ישראל תדמית של אוגדונר מתפנק ותמחור נוח, כלומר כזה שקרוב למחיר של מכונית מנהלים דוגמת מאזדה 6. יונדאי הצליחה במיתוג: אחרי הטוסון נרשמה בענף פריחה של היצע מיצרנים שונים, ואם בוחנים את דו"ח המסירות האחרון של ענף הרכב הישראלי מגלים שמתחילת השנה ועד סוף יולי נמסרו כ־167 אלף מכוניות חדשות, מתוכן 27 אלף היו רכבי כביש־שטח - זינוק של 50% לעומת התקופה המקבילה ב־2014. במילים אחרות, מדובר בסגמנט שוק צומח, מה שיכול ללמד על חשיבות טוסון עבור כלמוביל, יבואנית יונדאי.

בעלי פולקסווגן גולף ירגישו בבית

לא רק היבואנית הישראלית מייחסת חשיבות עצומה לטוסון. לפי יונדאי, טוסון ממוצב במקום השלישי בטבלת המכירות של החברה במזה"ת ובאפריקה. בחברה לא מפסיקים להדגיש ש"בכל המבחנים של טוסון מול המתחרים - מאזדה CX5, פולסווגן טיגואן, פורד קוגה והונדה CR־V - הוא קיבל את הציונים הכי טובים", כאילו מישהו רוצה חיזוק מלאכותי לעובדה שהוא יצר רכב טוב. ומה לגבי טויוטה ראב4? למרבה ההפתעה אנשי יונדאי טוענים שהם הפסיקו להתייחס אליו כבר־השוואה. לא שראב 4 לא רכב טוב, הם מסבירים, אבל לתפיסתם טוסון נמצא ברמה אחת מעל לפחות.

יונדאי טוסון יונדאי טוסון יונדאי טוסון

הטוסון החדש הוא השלישי בשושלת. קדם לו הטוסון הראשון ויונדאי IX35, שבארה"ב נקרא גם הוא טוסון. מבחינת אנשי יונדאי הדור החדש הוא הכי מתקדם מבחינה דינמית ובטיחותית וגם מבחינת האבזור. המראה החיצוני שלו מזכיר את האח הגדול סנטה פה, אבל עם פרופורציה יותר "נכונה", כמעט קרבית, בוודאי בהשוואה לעיצוב של הדור היוצא. טוסון החדש מתכבד בגריל דומיננטי, נורות לד ועיצוב צד שמזכיר את האות Z.

הדור החדש גדול מהקודמים, עם תוספת של 6.5 ס"מ לאורך, שמגיע כעת ל־4.53 מטר, ו־3 ס"מ לרוחב, שמגיע כעת ל־1.88 מטר. גם בסיס הגלגלים צמח ב־3 ס"מ ועומד בדור החדש על 2.67 מטר. טוסון החדש מוצע בשתי רמות גימור, ומי שמתעניין ישמח לגלות עשרה צבעי מרכב לבחור מהם ואפשרות לצייד את הרכב בחישוקים בקוטר 19 אינץ' (לעומת 16 אינץ' בגרסת הבסיס). בחירה שכזו נראית טוב אבל היא עלולה ליידד אתכם עם הכירופרקט השכונתי.

מבחינת המרחב הפנימי, יש שיפור קל לעומת IX35 בעיקר בשל היכולת להטות את המושב האחורי לתוך תא המטען בעד 30 מעלות. עם זאת, ספק אם הוא יכול לאכלס בשלום שלושה מבוגרים לנסיעות ארוכות. שני מבוגרים או שלושה ילדים נראה יותר ריאלי.

יונדאי טוסון מפנים יונדאי טוסון מפנים יונדאי טוסון מפנים

איכות החומרים והגימור טובה, ומי שנהג עד היום ברכב גרמני ירגיש בבית, בין היתר בזכות תפעול כפתורי המיזוג שנראים כאילו הועתקו בסדר השיבוץ שלהם מפולקסווגן גולף. לעצלנים, תא המטען ניתן לפתיחה ללא מגע יד אדם ועם נפח של 513 ליטר מבטיח מקום לעגלת תינוק ולכמה שקיות שופינג, אבל לא מעבר.

מערכת המולטימדיה כוללת כמקובל מסך מגע לתפעול שלל האפשרויות אינטואיטיבית, עם גישה לגוגל מפות או ווייז, אופציה שתהיה זמינה גם בישראל. נקודת ביקורת היא מיקום פתח האוורור העליון מצד ימין להגה - הוא ממוקם גבוה מדי ומיזוג אינטנסיבי ביום חם עלול להקפיא את יד ימינו של הנהג.

מבחינת בטיחות הטוסון החדש טרם נבחן, אבל ראשי החברה מצהירים שהם מכוונים ל־5 כוכבים בכל מבחני הריסוק הרלבנטיים באירופה ובארה"ב. לטוסון שש כריות אוויר, מערכת בקרת יציבות חדשה, סייע חניה אוטומטי ומערכת בליינד ספוט לזיהוי שטחים מתים עבור הנהג והתרעה מפני סכנות.

יונדאי טוסון יונדאי טוסון יונדאי טוסון

אף שרוב הלקוחות ירכשו את גרסת ההנעה הקדמית, טוסון החדש יימכר גם בגרסת הנעה כפולה. מבחר המנועים בחו"ל כולל 1.6 ליטרים ללא טורבו (132 כוחות סוס) שלא ברור אם יגיע לישראל, 1.6 טורבו חדש עם 177 כוחות סוס, 2 ליטר עם 155 כוחות סוס שמוכר מהדור היוצא בישראל וגרסאות דיזל בנפח 1.7 ו־2 ליטר שלא ברור אם יגיעו לארץ הקודש. לטענת מהנדסי יונדאי צריכת הדלק השתפרה ב־11%, אבל מדובר בהבטחה שמבוססת על בדיקות בתנאי מעבדה. יצוין שלטוסון שלושה מצבי נהיגה - חסכוני, ספורט ונורמל - כך שבחלק מהגרסאות תהיה אפשרות תיאורטית לשלוט על מצב הנהיגה עם תגובות שונות של ההיגוי החשמלי.

התמחור צפוי להיות גבוה משל המתחרות

אז איך טוסון החדש נוסע? השקת הרכב כללה למרבה הצער נסיעה בשיירות עם מעט מאוד אפשרות לסטות מהדרך. אם לא די בכך, הרכב הראשון בשיירה היה תקול בשל מנוע סרבן ותיבת הילוכים שלא ממש תפקדה. מנוע ה־2.0 ליטרים תפקד באופן סביר עם רעש נוכח בעת האצה ובמאמץ בעליות שסובבות את האי. ההבטחה לנטרול רעשים נותרה מנת חלקן של גרסאות הפרימיום בלבד.

מה שכן, טוסון מבטיח ומקיים התנהגות בטוחה ויציבות כביש נאותה. לא מדובר ברכב ספורטיבי בשל ההגה החשמלי שלא ממש מעביר תחושה נאותה של "מה קורה למטה", אבל היונדאי החדש יציב ונטוע ותצטרכו להדגים התנהגות אנטי־סוציאלית בעליל כדי להוציא אותו משלוותו.

טוסון החדש מיועד לשיווק בארץ בסוף 2015. תמחור הרכב עוד לא סגור, אבל הוא ככל הנראה יהיה גבוה מהתמחור הנוכחי - כלומר יעמוד סביב 170 אלף שקל וצפונה. בכלמוביל טוענים שטוסון החדש יוקרתי יותר ולכן התמחור יהיה אחר, אבל ייתכן שזו בעיה של היבואן - רק לפני כמה ימים הושק מיצובישי אאוטלנדר המחודש במחיר של כ־155 אלף שקל. גם המתחרה הכי ישיר, ניסאן קשקאי, נמכר במחיר של כ־157 אלף שקל. ניסיון למכור את טוסון במחיר גבוה יותר עלול ליצור לכלמוביל קניבליזציה פנימית.

אהבנו

  • איכות חומרים גבוהה

פחות אהבנו

  • רועש וצפוף מאחור

מתחרות

  • ניסאן קשקאי, פולקסווגן טיגואן, פורד קוגה

לסיכום

  • עלול להתקשות בשוק הג'יפונים התחרותי של ישראל

תגיות