האוהדים חשובים יותר מבעלי הקבוצות, הטוטו או מזכייני השידור
הכדורגל הישראלי עדיין לא מתאים את עצמו לצינור ההכנסות המרכזי שלו - האוהדים. במקום להיות הריבון ולהתאים את הכדורגל אל האוהדים, המינהלת מתאימה את הכדורגל הישראלי לזכייני השידור והספונסר הראשי
אוהדי הפועל באר שבע חיכו הרבה זמן לתחילת העונה. אצטדיון חדש, מאמן חדש, קבוצה מחוזקת והתלהבות רבה. אבל את העונה החדשה, האוהדים יפתחו ב"דאון". המשחק הראשון שלהם יהיה ביום ראשון, בקריית שמונה. בערב. האם אלפים יוכלו להציף את היציע באדום ולחגוג את החזרה מהפגרה? לא ממש.
קראו עוד בכלכליסט
המינהלת וההתאחדות הן הריבון והן צריכות להחליט מה טוב לכדורגל הישראלי. לא הזכיינים ולא הטוטו וגם לא משרד הספורט. אבל הריבון הזה מעביר משחקים בליגה הלאומית לימי שני בשעה 18:00 רק בגלל דרישת הטוטו (יום שני הוא חלש מבחינת הימורים) ותוך כדי התעלמות מוחלטת מרצונות (או יכולות) האוהדים.
יציעים מלאים = מוצר טוב יותר
הכדורגל הישראלי עושה הכל כדי להתאים את עצמו לטוטו ולזכייני השידור ולא לאוהדים - שא' - הם אחראים למוצר טוב יותר (יציעים מלאים = מוצר טוב יותר ומושך יותר, וזה מוכח במחקרים לאורך שנים) וב' - אחראים ליותר הכנסות. קודם כל, הטוטו יעביר העונה פחות כסף מבסגרת הסכם שיווק. העונה קבוצות הליגה ייאלצו לספוג ירידה של כ-30% במענקים שמחלקת המועצה להסדר הימורים בספורט בהשוואה לעונה שעברה (מענקי מיקום, מענקי רייטינג, מענקי הוגנות, ונוער. לגביע הטוטו המיותר לא הורידו את התמלוגים). כמו כן, ההכנסות מזכויות שידור רק ירדו בשנים האחרונות. אמנם בתום העונה יהיה מכרז על שידור הספורט שייתכן שיכניס טיפה יותר כסף בגלל שינויים בענף התקשורת (ערוץ הספורט נואש לתכנים בעוד צ'רלטון ואפילו ערוץ 10 וערוץ וואן לא מוכנים לוותר עליהם כל כך במהירות) אבל למרות העלייה הקטנה הצפויה (אף אחד לא הולך לשלם על זה יותר מדי כסף כי פשוט אין) האוהדים הם אלו שהכדורגל הישראלי תלוי בהם יותר מכל גורם אחר.האמת, האוהדים יכניסו יותר כסף מאי פעם לכדורגל הישראלי. האוהדים - כבר שנים שהם מכניסים יותר כסף מכל גורם אחר לענף, וזו מגמה שהולכת ומתגברת.
בעונה שעברה הגיעו יותר ממיליון וחצי צופים למגרשים (עלייה של 30% מ-2013/14) - בעיקר בזכות פתיחת האצטדיון החדש בחיפה אך גם בגלל הוזלה משמעותית של הכרטיסים בתחילת העונה (בעקבות מחאת הכרטיסים). השנה יגיעו, על פי הערכות, יותר מ-1.5 מיליון צופים וזה בגלל עלייה משמעותית במספר הצופים שיגיעו לאצטדיון החדש בבאר שבע. כבר עכשיו מדובר על עלייה של 160% במכירת מנויים בהפועל באר שבע (11.5 אלף). כמו כן, הפועל תל אביב מכרה יותר מנויים (8,200 - כ-35% יותר מהעונה שעברה) ומכבי חיפה, למרות עלייה במחירי כרטיסים, תביא 17,230 מנויים (עלייה ה-15,700 בשנה שעברה). מכבי תל אביב כבר סולד אאוט כמה שנים ברציפות וגם קבוצות כגון הפועל כפר סבא, בני סכנין ומכבי נתניה (למרות הקשיים) יביאו צופים רבים העונה.העלייה הזו במספר הצופים תוביל לעלייה משמעותית גם בהכנסות של הקבוצות. וזו תוצאה בעיקר של כספים ציבוריים שהושקעו בבניית אצטדיונים חדשים ולא מאיזשהי גישה חדשה שאימצה המנהלת.
העובדה שהאוהדים הם מקור ההכנסה הראשי של הליגה צריכה להיות מספיקה בשביל שהמינהלת תעשה את הכל כדי להתאים את הכדורגל אליהם ולא לזכייני השידור או לספונסר הראשי.אך נראה שהיחיד שמבין את זה הוא סתיו שחם, הבעלים של הפועל כפר סבא. "הכדורגל הישראלי לא שייך לנו (לבעלים - א"ד). הוא שייך בראש ובראשונה לאוהדים. הוא נוסד לפני 1948 ויישאר הרבה אחרי. לכן צריכים להתייחס למועדונים ולכדורגל כשייך לאוהדים ולקהילה. אלה היסודות שיהפכו את הכדורגל למותג".
האוהדים, לא הטוטו או זכייני השידור, הם היסודות. ובלי יסודות אי אפשר לבנות בניין.
תגובה אחת לכתיבת תגובה