אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מדוע ב-NBC שילמו מיליארד דולר על שידורי הפרמיירליג? צילום: איי פי

מדוע ב-NBC שילמו מיליארד דולר על שידורי הפרמיירליג?

משחקי הפרמיירליג בארה"ב לא התגלו כאוצר רייטינג אך בכל זאת החליטו ברשת האמריקאית להשקיע סכומים נכבדים כדי להבטיח את זכויות השידור של הליגה האנגלית לשש שנים. מדוע?

16.08.2015, 14:17 | שירות כלכליסט

ספורטאים שונאים "תיקו" – וכך גם אימפריות מדיה. לאחר שנתיים של שידור משחקי הפרמיירליג האנגלית מבלי לחוות עליות או הפסדים, ב-NBC יוניברסל נאבקו להישאר במשחק. מלחמת מחירים שנמשכה חמישה ימים עם פוקס ו-ESPN הסתיימה בניצחון של NBC שישלמו סכום שלא פורסם עבור הזכויות הבלעדיות לשידור המשחקים בארה"ב לשש שנים נוספות, החל מעונת 2016-17.

קראו עוד בכלכליסט

מנצ מנצ'סטר סיטי. בני דור המילניום בארה"ב הם בעלי סבירות גבוהה ב-16% להתעניין בכדורגל מאשר כל קבוצת גיל אחרת | צילום: איי פי מנצ

הפרט המבלבל הוא שמשחקי הפרמיירליג לא התגלו כאוצר רייטינג. המשחקים ששודרו ב-NBC ו- NBCSN משכו ממוצע של 479 אלף צופים בעונה שעברה. לשם השוואה, לוחמי הנינג'ה האמריקאים (American Ninja Warrior) משכו בסביבות 7 מיליון צופים בשבוע. NBC לא סיפקה פרטים על כמות הצופים בערוצי המשפחה של הרשת, כולל USA, בראבו ו- SyFy.

אפילו המשחקים הגדולים ביותר בליגה משכו רק חלקיק מתשומת הלב שמוענקת למשחקים בענפי ספורט אחרים. אם כך, מדוע ב-NBC התעקשו לחתום על חוזה חדש? נראה שברשת מתכננים לטווח הארוך, בהתבסס על מספר הסברים:

1. בלעדיות: בזכות החוזה החדש, זכתה NBC בזכויות לקרוב ל-2,300 משחקי פרמיירליג – כל המשחקים שיתקיימו בשש השנים הקרובות , מבלי לחלוק עם פוקס בעת התחממות המירוץ לאליפות. "אנחנו חברת המדיה היחידה שתוכל לשדר ולהשתמש בתכנים בכל הפלטפורמות שלנו", אמר יו"ר NBC ספורט מארק לזרוס.

זוהי רמה לא אופיינית של שליטה בעידן שבו הליגות מאחדות את המשחקים בחבילות כדי למקסם את ההכנסות. ב-NFL לדוגמה, חמש חברות מדיה שונות שילמו סכום מצרפי של 5.5 מיליארד דולר בשנה האחרונה עבור זכויות שידור משחקי הפוטבול: CBS הוציאה 300 מיליון דולר מהסכום הכולל עבור שידור משחקי יום חמישי ששודרו במקביל בערוץ הכבלים של הליגה. אפילו משחקי ליגת הכדורגל האמריקאית (MLS) מתחלקים בין ESPN, פוקס ויוניוויזיון.

הגילוי מה מקבלת כל אחת ואיזו קבוצה משחקת איפה, מזכיר את האותיות הקטנות בפרסומות.

אולם ב-NBC הנוסחה פשוטה: צפו בימי שבת או ראשון באיזה משחק בפרמיירליג שתרצו, ותחזרו שוב ביום שני לתוכנית הסיכום.

2. הרייטינג הוא יחסי: לפרמיירליג יש שתי מגבלות מרכזיות בעולם הספורט האמריקאי. ראשית, אין לה פלייאוף או משחק אליפות. הקבוצה האלופה מוכתרת לפי מספר הנקודות שצברה במהלך העונה הרגילה. לפעמים זהות האלופה נקבעת רק במשחק האחרון של העונה, אך לרוב היא מוכתרת קודם לכן. אין בפרמיירליג משחק בסגנון הסופרבול שמושך 112 מיליון צופים בארה"ב. שנית, בהתחשב בהפרשי הזמן, המשחקים מתקיימים בשעות הבוקר והצהריים בשעון ארה"ב.

3. ניצוצות של גאונות: ממוצע הצפייה ב-NBC עלה ב-9% לעומת השנה שעברה, והכדורגל עדיין מוגדר כספורט העתיד בארה"ב. לזרוס אמר בשיחת ועידה שקיים ביום שני עם העיתונאים, שההערכה היא שהרייטינג יצמח בשיעור "חד ספרתי גבוה או אפילו דו ספרתי". לדבריו, NBC ספורט ידועה ביכולתה להפוך אירועי ספורט גדולים ל"יותר גדולים". "תמיד האמנו בספורט הזה, בייחוד בליגה הזו".

4. כסף של צעירים: בני דור המילניום בארה"ב הם בעלי סבירות גבוהה ב-16% להתעניין בכדורגל מאשר כל קבוצת גיל אחרת, כך על פי סקר שערכה חברת ייעוץ הפרסום, Exponential. יתרה מכך, אוהד הכדורגל הממוצע בארה"ב הוא בעל סבירות גבוהה פי 5 להיות בעל הכנסה של מעל 250 אלף דולר מאשר מי שלא מתעניין בכדורגל. עולם הפרסום מודע לנתונים האלה. לפי NBC, השבט ההולך וגדל של צופי הפרמיירליג בארה"ב הוביל להוצאות פרסום נוספות מצד אפל, סאבווי ועוד חברות.

תגיות