אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"צ'ק־קאפ יכולה להיות גדולה יותר מגיוון אימג'ינג" צילום: עמית שעל

ראיון כלכליסט

"צ'ק־קאפ יכולה להיות גדולה יותר מגיוון אימג'ינג"

ביל דנזל, מנכ"ל מפתחת גלולת הרנטגן לאבחון מחלות מעיים מעוספיה, שהונפקה בנאסד"ק, מציב יעדים: עד מרץ 2016 תוגש בקשה לאישור שיווק באירופה ואז יחלו הניסויים לאישור בארה"ב: "השווי שהשוק מעניק לחברות בשלבי מכירות בתחום מעיד על פוטנציאל של מיליארד דולר לצ'ק־קאפ"

19.08.2015, 07:12 | ניר צליק

חמש שנים אחרי שנכשלה בניסיון ההנפקה שלה בתל אביב, הצליחה צ'ק־קאפ הקטנה לרכוב על גל הנפקות הביומד הישראליות שכבשו את וול סטריט — ולחדור לנאסד"ק. מפתחת הגלולה לאבחון מחלות מעיים השלימה במרץ הנפקה ראשונית בהיקף של כ־13.5 מיליון דולר, שלוותה בגיוס של 12 מיליון דולר ממשקיעים שהבטיחו את השקעתם מראש, ובהם חברות ענק כמו ג'נרל אלקטריק ופוסון.  

קראו עוד בכלכליסט

צ'ק־קאפ היא דוגמה לחברת מכשור רפואי שהונפקה בשלב מוקדם על רקע ההבטחה הטמונה במוצר שלה. מנגד, על רקע השלב המוקדם השווי שיוחס לה בהנפקה — כ־70 מיליון דולר — נמוך בהשוואה לחברות פארמה, אם כי גבוה בהשוואה למרבית חברות המכשור הרפואי הנסחרות בתל אביב. מאז ההנפקה איבדה מניית צ'ק־קאפ 15% מערכה, ושווי השוק שלה, כולל אופציות, הוא כיום 60 מיליון דולר.

ביומד במועצה דרוזית

צ'ק־קאפ, שהוקמה ב־2005, חריגה ביחס לחברות ביוטכנולוגיה אחרות גם במיקום שבו בחרה — המועצה המקומית הדרוזית עוספיה. כמו רוב חברות הביומד הצעירות, צ'ק־קאפ עדיין אינה רושמת הכנסות. את ינואר־יוני היא סיימה בהפסד של 8 מיליון דולר לעומת הפסד של 2.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה. הגיוס נועד להמשך הפיתוח של המוצר, ניסויים קליניים ואישורי רגולציה.

החברה כבר החלה בניסוי קליני רב־מרכזי לקבלת אישור CE באירופה, ונוסף על כך תערוך ניסוי יעילות (פיבוטלי) של מאות משתתפים לקבלת אישור FDA בארצות הברית. לפני כשבוע מונה ביל דנזל, שהיה נשיא הפעילות בארצות הברית, למנכ"ל במקומו של גיא ניב, שיישאר בחברה כיועץ.

דנזל ניהל בעבר את ביקון אנדוסקופיק, שנרכשה בידי קובידיאן האירית, אותה חברה שרכשה את גיוון אימג'ינג הישראלית, הפועלת אף היא בתחום גלולות האבחון, בדצמבר 2013 תמורת מיליארד דולר. בסופו של דבר נרכשה קובידיאן אף היא לפני שנה בידי מדטרוניק בעבור 43 מיליארד דולר.

הפחד מפני קולונוסקופיה

בניגוד לגלולת המצלמה של גיוון, שמצריכה הכנה של הנבדק לפני בליעתה, הגלולה של צ'ק־קאפ מבוססת על טכנולוגיית הרנטגן, שלא דרושות לה הכנות. "אנשים רבים מעדיפים שלא לעבור קולונוסקופיה לאבחון מוקדם של פוליפים טרום־סרטניים וסרטן המעי הגס מכיוון שזו בדיקה פולשנית ולא נעימה", אמר דנזל ל"כלכליסט" בראיון ראשון שהעניק (עם ניב) מאז הנפקת החברה. "למוצר שלנו יש פוטנציאל גדול לשנות את התחום הזה. המשימה שלנו היא לסייע במניעת סרטן המעי, המדורג שני בשכיחותו כגורם תמותה בארה"ב מבין סוגי הסרטן. סרטן המעי יכול להימנע אם אנשים ייבדקו.

"בניגוד למוצר של גיוון, שמשתמש במצלמה אופטית כדי לספק תמונה של המעיים, הגלולה שלנו מספקת הדמיה שלהם והם לא צריכים לעבור תהליך ניקוי לפני הבדיקה. כשנבדק בולע את הגלולה של צ'ק־קאפ הוא לוקח כוס קטנה ובה חומר ניגודי שמאפשר את צילום המעיים עם הרנטגן באמצעות רמת קרינה נמוכה מזו הנפלטת בתהליך של ממוגרפיה או בדיקת סי.טי. המטרה בארה"ב היא לעשות בדיקות סרטן ל־80% מהציבור שנמצא בסיכון עד 2018, וככל שיש יותר אפשרויות לבדיקה, יותר אנשים ייבדקו. כיום כ־65% מהציבור עושים זאת".

באיזה שלב בניסויים אתם מצויים כרגע?

דנזל: "אנחנו מנהלים מחקרים קליניים בשלושה מרכזים בישראל ומתכננים להרחיב אותם למרכז נוסף בהולנד בקרוב. אנחנו נמצאים לקראת הגשת אישור השיווק באירופה (CE), שצפוי ברבעון הראשון של 2016, והציפייה היא שנתחיל את הניסויים לקראת קבלת אישור ה־FDA במחצית השנייה של 2016. אנחנו ניכנס לדיונים עם ה־FDA כדי לקבוע כמה משתתפים יהיו בניסוי, והרישום לו יארך כשנה. הצפי הוא להגיש את התוצאות לקראת סוף 2017 או תחילת 2018 אם הכל ילך כשורה".

ביל דנזל , צילום: עמית שעל ביל דנזל | צילום: עמית שעל ביל דנזל , צילום: עמית שעל

 

טכנולוגיה של חיל הים

מאיפה הגיע הרעיון לחברה?

ניב: "הרעיון הגיע מד"ר יואב קמחי, המדען הראשי של החברה, שהוא בעל רקע בתחומי הפיזיקה וההנדסה הביו־רפואית. באמצעות הניסיון שלו הצליח קמחי, לשעבר איש חיל הים, להבין סביבה שבה טכנולוגיה אופטית מתקשה לראות. החדשנות שלנו היא בהימצאות מקור הדימות והגלאים בתוך הגלולה. אנחנו מסתכלים על החזרים מהתוכן של המעי ומהדופן שלו, וכך ניתן לקבל תמונה גם ללא ריקון של המעיים".

ואיך מצאתם את עצמכם בעוספיה?

ניב: "חיפשנו מקום קרוב לחיפה מכיוון שרוב עובדי החברה הם בוגרי הטכניון ואוניברסיטת חיפה. עוספיה, שהיא אזור פיתוח א', משלבת מיקום פסטורלי וקרבה לחיפה".

לכמה זמן יספיק הסכום שגייסתם?

דנזל: "הוא יספיק לסיום הניסויים הקליניים באירופה, בסוף 2016, ולהגשת המוצר לקבלת אישור שיווק וכן לחלק מהניסוי הדרוש לקבלת אישור FDA. נצטרך לגייס עוד כסף כדי להשלים את הניסוי בארה"ב ולמסחר את המוצר, אבל בנקודה הזאת כבר תהיה לנו הוכחת היתכנות באירופה".

מדוע המסחר במניה שלכם דליל?

דנזל: "יש מסחר יומי ממוצע בכ־17 אלף מניות. חלק מזה נובע מהעובדה שההנפקה היתה קטנה, ואנחנו מאמינים שמחזורי המסחר יגדלו לאורך זמן".

מה החלום שלך לעוד חמש שנים?

דנזל: "אני מקווה שכבר נהיה אחרי קבלת אישור ה־FDA ובמקום מתקדם מבחינת השיפוי הביטוחי. נוסף על כך, הגלולה תהיה משווקת בעוד מקומות בעולם".

הנפקתם מוקדם מדי?

ניב: "אנחנו לא חושבים שזה היה מוקדם מדי. מטרת ההנפקה היתה לגייס הון משמעותי לחברה כדי לאפשר את המשך התקדמותה, וההנפקה הצליחה כי המשקיעים העריכו את ההזדמנות שיש בטכנולוגיה של החברה. להערכתנו, צ'ק־קאפ תשביח את ערכה ככל שתתקדם בפיתוח ותייצר מידע קליני שתומך במוצר. המוצר שלנו פונה לשוק של כ־5 מיליארד דולר בארה"ב לבדה".

גיוון היא מתחרה שלכם?

דנזל: "בקרב יותר מ־100 אלף חולים בארה"ב יאובחן הסרטן הזה ב־2015, ומחציתם ימותו. האבחון המוקדם הפחית משמעותית את מקרי המוות מהמחלה. האינדיקציה של גיוון היא לנבדקים שהתחילו קולונוסקופיה אבל לא הצליחו להשלים את הבדיקה. זו תת־אוכלוסייה קטנה בתחום, שהיא שונה מהאוכלוסייה שאנחנו פונים אליה. אנחנו יכולים להיות גדולים יותר מגיוון אימג'ינג".

למה הבדיקה שלכם לא תהיה תחליף מלא לקולונוסקופיה?

דנזל: "הבדיקה של צ'ק־קאפ נועדה לאתר את הפוליפים, אבל צריך גם להסיר אותם אחר כך, ואת זה אפשר לעשות רק בקולונוסקופיה, כך שאנשים רבים יעדיפו לעבור קולונוסקופיה בהתחלה. היא הפתרון הטוב ביותר, אבל אם אנשים לא מוכנים לעשות אותה, אז היא לא שווה כלום. לאנשים האלה אנחנו פונים".

יש סיכוי שחברה גדולה יותר תרכוש אתכם?

דנזל: "אנחנו לא חושבים על זה. אנחנו חושבים על בניית ערך לחברה והדגמה של היעילות הקלינית של המוצר".

ניב: "ההנהלה והדירקטוריון חולקים את אותו החזון. יש פה הזדמנות ענקית ואנחנו מכוונים להום ראן. לחברה יש פוטנציאל להיות מובילה בתחום הבדיקות לאבחון מוקדם של סרטן המעי. המטרה היא למקסם ערך לבעלי המניות, החברה לא פוסלת שום אפשרות, אבל כרגע הפוקוס שלה הוא בייצור המידע הקליני שיתמוך בהתפתחותה".

צ'ק־קאפ משנה פוקוס

 

גיא, למה החלטת לעזוב את תפקיד המנכ"ל?

"הובלתי את צ'ק־קאפ מהקמתה ועד להנפקה. הפוקוס עובר כעת להיערכות לקראת הניסויים הקליניים בארה"ב בתכנון תהליכי השיפוי הביטוחי ולהתקדמות בפיתוח העסקי בארה"ב. יש צורך בהקמת ועדה מדעית מייעצת (Advisory Board) ובתכנון ההקמה של מערך השיווק. גם הקשר מול שוק ההון בארה"ב חשוב להמשך התפתחותה של החברה, לכן חשבנו שנכון להביא מנכ"ל אמריקאי. אנחנו שמחים שמצאנו את ביל ואנחנו בטוחים שהוא יעשה עבודה מצוינת".

ואתה תישאר בחברה?

"בחודשים הקרובים אני אתמוך בביל מבחוץ ככל שיידרש. עדיין מוקדם לדעת מה אעשה ביום שאחרי. אני רוצה לוודא שצ'ק־קאפ מצליחה ונראה מה יקרה אחרי זה".

יש סיכוי שתגיעו לשווי של מיליארד דולר אם הכל ילך כשורה?

דנזל: "הפוטנציאל של השוק יכול להביא את החברה לשווי כזה. השווי שהשוק נותן לחברות בתחום שלנו המצויות בשלבי מכירות מעיד שקיים פוטנציאל כזה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות