אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גם בראש השנה לא תהיה שקיפות מחירים צילום: צביקה טישלר

גם בראש השנה לא תהיה שקיפות מחירים

המדינה בנתה על מפתחי האפליקציות והסירה מעצמה אחריות על יישום פרק השקיפות בחוק המזון. המפתחים עובדים במרץ אבל האפליקציות הראשונות להשוואת מחירים בין הרשתות שצפויות לצאת לקראת החג יתקשו להתמודד עם מסדי הנתונים המסורבלים שהרשתות העלו לאינטרנט מתוקף החוק

19.08.2015, 08:29 | נורית קדוש

רגע לפני גל הקניות לראש השנה, אפליקטורים שונים עובדים במרץ כדי לשחרר גרסה ראשונה של מנוע להשוואת מחירים בין רשתות השיווק. אפליקציות להשוואת מחירים הן תוצאה של פרק השקיפות בחוק המזון שנכנס לתוקף לפני שלושה חודשים.

חוק המזון מחייב את הרשתות להעלות לאתרים שלהן קבצים ובהם מחיר כל המוצרים שהן מוכרות בכל אחד מהסניפים, ולעדכן תוך שעה כל שינוי מחיר. מדובר בקובצי ענק המכילים עשרות אלפי פריטים בעשרות עד מאות סניפים בכל רשת. לפי החוק, משרד הכלכלה אמור לפקח שהרשתות אכן מעלות את הקבצים ומעדכנות אותם, אך המטרה הסופית של דרישות החוק – לאפשר לציבור להשוות בנוחות את מחירי המוצרים שמציעות הרשתות – הושארה בידי השוק החופשי.

קראו עוד בכלכליסט

המחוקק הניח שמסד הנתונים שיעלו הרשתות ישמש מפתחי אפליקציות כדי לבנות מנועים נוחים להשוואת מחירים. חשוב לציין שהאפליקטורים, בהם mySupermarket, זאפ ומדלן, בניגוד לרשתות עצמן, אינם כפופים לרגולציה, והם אף תלויים לחלוטין בנתונים שמעלות הרשתות, ואלה מתוך רצון לשמור על עמימות מסוימת, מציבות לא מעט בעיות בפני כותבי האפליקציות.

לטענת בכיר בשוק המזון, התנערות המחוקק מהאחריות להקמת אפליקציה, או לפחות מקביעת סטנדרטים להעלאת נתונים מצד הרשתות, היא הסיבה שהצרכנים עדיין לא יכולים להשוות מחירים.

"כולם עובדים במרץ על אפליקציות להשוואת מחירים, אבל יש לא מעט בעיות. האפליקטורים חוששים שהטענות יופנו אליהם, נזהרים ומנסים לדייק ככל האפשר את הנתונים ולא לטעות. אך למרות זאת, כשהאפליקציות יעלו תהיה מהומה גדולה וייקח הרבה זמן עד שהכל יעבוד חלק".

דוגמה לבעיות של האפליקטורים היא מחיר פריט שאינו במגוון. "יש רשתות שהעלו מחירים של 40 אלף פריטים, כשבפועל יש להם רק 20 אלף. זה גורם לעיוות נוראי בהשוואה", טוען קמעונאי גדול. לדבריו רשת שלא מחזיקה בימים אלו אבוקדו, העלתה את המוצר במחיר של 6.90 שקל לק"ג, בעוד שמחירו בשוק הוא כ־20 שקל לק"ג. שילוב הפריט בסל מטה אוטומטית את ההשוואה לטובת אותו קמעונאי, למרות שכאמור, אין כל אבוקדו בחנות.

דוגמאות לבעיות נוספות שמנסים האפליקטורים להתמודד עימן נוגעות לאיכות מוצרים טריים דוגמת פירות וירקות. כך לדוגמה יש רשתות שהעלו קבצים שבהם מופיעים שני סוגים של עגבניות במחירים שונים, ומפתחי האפליקציות מתקשים לקבוע איזה סוג אמור לעמוד להשוואה מול העגבניות של המתחרים. בעיה אחרת נוגעת למותגים הפרטיים, שמוצעים רק ברשת ספציפית, מנועי ההשוואה מתקשים להשוות את המחיר של פריטים אלו למקביליהם. שופרסל למשל מחזיקה כ־1,700 מוצרים תחת המותג הפרטי, כך שלא הגיוני להתעלם מהמותגים הפרטיים בהשוואת מחירים בין הרשתות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות