אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מצלמות מהירות יקרות "יאכפו" נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית

מצלמות מהירות יקרות "יאכפו" נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית

במקום לאכוף נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית באמצעות מצלמות שנועדו לכך, משרד התחבורה מסתפק במצלמות שאינן מתאימות לבחינת נסיעה בנת"צים. זאת משום שהן אינן מזהות את מספר הנוסעים ברכב ולכן דורשות פענוח של שוטרים

20.08.2015, 08:17 | תומר הדר

משרד התחבורה התקין בנתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים) בנתיבי איילון מצלמות חדשות למטרת אכיפת הנסיעה בנתיבים אלה, אך המצלמות הן בכלל מצלמות א3 הקיימות בארץ למטרת אכיפת מהירות.

קראו עוד בכלכליסט

מבדיקה מול מכון התקנים, שתפקידו הוא יצירת תקינה הנדרשת לשימוש במצלמות, עולה כי אנשי משרד התחבורה פנו אליו רק לפני כחודשיים בנושא אכיפת הנסיעה בנת"צים - מה שהעלה את הצורך בתהליך מואץ של יצירת תקינה לשימוש זה במצלמות.

התקנת המצלמות החדשות־ישנות אינה בגדר הפתעה לציבור הנהגים; משרד התחבורה הודיע עליה לפני זמן רב. מדובר במצלמה מתוצרת חברת גאטסומטר ההולנדית (בקיצור: גאטסו), שפועלת באמצעות עיקרון פשוט. המצלמה מחוברת אל צמד פסי מתכת המוטמנים לרוחב הכביש. כאשר מכונית חולפת על פני פסי המתכת, פרק הזמן שעובר בין הפס הראשון לפס השני נמדד, וכך מחושבת המהירות. לפי הודעת משרד התחבורה, המצלמות יוצבו בקטע שבין מחלף חולות למחלף חולון ויאכפו נסיעה בנת"צ בין 6:30 בבוקר ל־10:00 בבוקר. הקנס שיינתן על נסיעה בנת"צ הוא 250 שקל, אך על פי המשרד הקנס צפוי לתפוח ל־750 שקל.

השוטרים יפענחו את מספר הנוסעים ברכב

אולם כאשר בוחנים את הכדאיות של הצבת מצלמות כאלה, ייתכן כי מדובר בפספוס. על פי הערכות, עלות המצלמה עצמה, התקנתה וחיבורה למערכת הבקרה בירושלים היא כ־70 אלף דולר.

שר התחבורה ישראל כץ. העדיפו שינוי המכרז הקיים על פני מכרז חדש, צילום: אוראל כהן שר התחבורה ישראל כץ. העדיפו שינוי המכרז הקיים על פני מכרז חדש | צילום: אוראל כהן שר התחבורה ישראל כץ. העדיפו שינוי המכרז הקיים על פני מכרז חדש, צילום: אוראל כהן

כמו כן, מן התצלום שהמצלמה מספקת אי אפשר לדעת בבטחה כמה נוסעים יושבים ברכב, ועבודת הפענוח תוטל על השוטרים במטה המשטרה בהר חוצבים בירושלים, שיצטרכו לעבור ידנית על אלפי תמונות. זאת בעוד לחברת גאטסו יש מצלמת אכיפה מיוחדת, Gatso Access Control, המיועדת ל"אכיפת נסיעה של רכבים בנתיבים המיועדים לתחבורה ציבורית, או לאכיפת נסיעה בנתיבים המיועדים לשימוש רכבים בעלי תכולת נוסעים גבוהה". יתרה מזאת, מדובר במערכת "גמישה", כלומר במערכת המאפשרת כוונון של המצלמות ושינוי של הפרמטרים הנדרשים לביצוע האכיפה.

אולם במקום להיערך מראש לשימוש במצלמה המתקדמת, משרד התחבורה פנה למכון התקנים רק לפני כחודשיים, ועלה הצורך בהליך מואץ של יצירת תקינה. לפי הערכות במכון, תהליך זה יסתיים בספטמבר וייושם כבר באוקטובר. עד אז הצילומים שיפיקו המצלמות אינם קבילים.

החיפזון מן השטן הוליד תהליך תקינה מזורז

אלא שכדי ליצור תהליך תקינה כה מהיר, יש להסתמך על הליך תקינה קיים שכבר אושר - תקן מספר 5140, התקן הישראלי ש"הכשיר" את המצלמות המשמשות בפרויקט א3.

יצירת התקן החדש, בהסתמך על התקן הישן, צפויה להיות קלה יותר מיצירת תקן חדש לסוג חדש של מצלמה.

בגלל החיפזון וחוסר ההיערכות של משרד התחבורה, התוצאה היא יצירה של מנגנון יקר שדורש שימוש מופרז בכוח אדם של משטרת ישראל. כמו כן, מנגנון כזה ככל הנראה ייתקל בכמות גדולה של ערעורים בבתי המשפט, לאור מידת מהימנותה של טביעת העין של השוטרים, שיצטרכו לספור כמה נוסעים יושבים בכל מכונית שתצולם.

ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה עושה שימוש בהסכם הקיים של המשרד לביטחון הפנים ומשטרת ישראל, להפעלת מצלמות א3 כדי שהדו"חות ייצאו אוטומטית ממערכת הדותן של המשטרה, בדיוק כמו הדו"חות האחרים של מערכת א3. שימוש במצלמה אחרת (כאשר האכיפה בצירים הבין־עירוניים מתבססת רק על המשטרה) מחייב הליך ארוך של מכרז חדש (הליך מכרז א3 נמשך כעשר שנים). ולכן העדפנו להשתמש במכרז הקיים תוך ביצוע ההתאמות הנדרשות על פני עריכת מכרז חדש".

תגיות

10 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
תרגעו. היום עדיין אין מערכת אוטומטית לספור יותר משני אנשים במושב הקדמי
יתכן ואני טועה, אבל אני מחפש מערכת כזו כבר הרבה שנים, ומחפש פתרונות. בארה"ב רכב מרובה נוסעים בדרך כלל הכוונה לנהג ולפחות נוסע אחד. אחד הפתרונות המדוברים לבדיקה אוטומטית היא לבדוק כמה טלפונים סלולריים יש ברכב, ולבדוק שיוך שלהם, שהנהג לא יצטייד חלילה בארבעה טלפונים. או שיכניסו למושב האחורי (ואולי גם ליד הנהג) בובות מתנפחות. לכן או שמונעים בכלל שימוש ברכב רב נוסעים, או שבודקים ידנית, ע"י שוטרים שעומדים לצד המסלול. צילום מהזוית בה מוצבות המצלמות גם הוא לא נותן פתרון לגילוי נוסעים במושב אחורי. מבט מהצד לא מאפשר שימוש בחלונות כהים, או רשתות צל.
גבי  |  20.08.15
לכל התגובות