אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אין לכם ניסיון? מחפשים אתכם במקצועות החמים ביותר בהייטק

אין לכם ניסיון? מחפשים אתכם במקצועות החמים ביותר בהייטק

תעשיית הדיגיטל הצומחת משוועת לעובדים אך בתפקידים מסויימים פשוט לא קיימים בעלי ניסיון. מהם התפקידים הנדרשים ביותר, אילו כישורים צריכים המועמדים וכמה מרוויחים העובדים?

21.08.2015, 16:59 | מעין מנלה

תעשיית הדיגיטל, האונליין, כמהה לעובדים אך בגלל הקצב המהיר בה היא משתנה צצים תפקידים חדשים כל הזמן ולמעשה, יש מקצועות בהם פשוט אין עובדים עם ניסיון. אמנם מבט מהיר במודעות הדרושים לתעשייה מראה כי תפקידים לא מעטים בהם דרוש ניסיון, אך לצידם, תפקידים חדשים נוצרים חדשות לבקרים.

קראו עוד בכלכליסט

"הדוגמא הבולטת ביותר לכך היא מנהלי פרסום בווידאו. לפני שנה וחצי בערך נכנסה טכנולוגיה חדשה שמאפשרת הקרנת סרטון מיידית עם טעינתו ללא צורך בלחיצה והזרימה המון כסף לתעשייה. מדובר בטכנולוגיה לא פשוטה ונוצר צורך באנשים שיודעים להקים את האופרציה באירגון ויודעים איך סוחרים בבורסת הווידאו. כך, מתפקיד לא קיים פתאום הפכו מנהלי פרסום בווידאו לעובדים החמים של התעשייה", אומרת שירי גרוסברד שותפה-מייסדת ב-Join Digital Talent Agency, סוכנות לגיוס טאלנטים בדיגיטל.

שירי גרוסברד שירי גרוסברד שירי גרוסברד

מה זה בעצם דיגיטל?

חברות אונליין הן חברות שהמוצר או השירות שלהן לא יכול להתקיים בלי המרחב הדיגיטלי. "אם מחר אלוהים או כוח עליון אחר מחליט לסגור את השאלטר של האינטרנט, שטראוס, אסם או חברות הייטק כמו נייס או אינטל לא ייפלו. לעומת זאת, חברות כמו Wix או Fiverr לא יוכלו להמשיך להתקיים", אומרת גרוסברד.

אנשים היום מבלים יותר ויותר זמן בזירה האינטרנטית, ברשתות החברתיות בטאבלטים ובסמארטפונים ושם הם גם צורכים תוכן, מוצרים ושירותים. המעבר למרחב הדיגיטלי הביא לפריחה של תעשיית האונליין ומדי שנה מתווספות חברות חדשות וסטארטאפים לזירה בהתמחויות כמו מסחר, מנועי חיפוש, ניטור מדיה, תוכן, אפליקציות מובייל, משחקים והימורים. ישראל גם כן תופסת מקום בזירה הבינלאומית עם חברות כגון taboola, Get Taxi, Wix ו-Waze.

"כהמשך ישיר למגמה מהשנים האחרונות שוק האונליין חם מתמיד כאשר הביקוש לעובדים בתחום ממשיך לגדול. אנחנו עדים ליותר ויותר סטארטאפים חדשים, המון רכישות וגיוסי הון ובאופן כללי הפעילות בענף ממשיכה לצמוח במגמה חיובית", אומרת פול צוקר מנכ"לית נישה.

פול צוקר, צילום: שי שרון פול צוקר | צילום: שי שרון פול צוקר, צילום: שי שרון

אם לא צריך ניסיון - אז מה כן צריך?

תעשיית הדיגיטל הצומחת מחפשת עובדים מוכשרים אך בגלל שמדובר בתעשייה שמשתנה בקצב מאוד מהיר, הניסיון או התואר תופסים מקום פחות משמעותי בין הכישורים הנדרשים ממועמדים. שלוש שנים, הזמן הדרוש ללימודים באוניברסיטה או מכללה, הן נצח במונחי הזמן של התעשייה. אמנם היום, בניגוד לעבר, ניתן למצוא מסלולי לימוד בהתמחות של מדיה דיגיטלית, מכללות המציעות תוכניות הכשרה מקיפות ומנטורים בתחום המעבירים סדנאות, אך גם עובדים שעברו הכשרה צריכים לדעת להתאים את עצמם לשוק הדינאמי. ישנם מקצועות חדשים שנדרשים פתאום מהיום למחר ולכן הרבה משרות יכולות להתאים גם לסטודנטים שסיימו תואר או לאנשים שעושים הסבה ממקצועות אחרים.

"מה שמחפשים אצל עובדים בתעשייה זה שילוב בין יכולות אנליטיות ויצירתיות. כמעט כל התפקידים דורשים יכולות אנליטיות מכיוון שזה תחום מדיד וכמית, אך ישנו גם מימד של יצירתיות שמשתנה בין תפקיד לתפקיד", אומרת גרוסברד. כך למשל, לניהול פינטרסט או אינסטגרם צריך אנשים עם חוש אסטטיקה, כאלה עם תשומת לב לפרטים. מנהלי קמפיינים לא יכולים להיות רק בעלי יכולות אנליטיות. הם חייבים גם יכולות יצירתיות כי יהיה להם קשה בלעדיהן לייצר מודעות מושכות, לבצע סגמנטציה של קהלים. בשביל להיות אנשי רכש מדיה (media buyer) צריך רמת נחישות מאוד גבוהה. "זה יכול להיות התפקיד הכי מבאס בעולם, הם יכולים לשלוח יותר מאלף אימיילים ולא לקבל אף תשובה עד שמגיע האימייל המיוחל. לכן, לדוגמא, צעירים שעבדו בעגלות בחו"ל הם בעלי פוטנציאל טוב לתפקידים האלה", היא מסבירה.

בתפקידים ההתחלתיים, בדרגת הכניסה לתחום, מוצאים גם הרבה אנשים שעשו הסבה. מדובר בכאלה שלמדו למשל כלכלה ועבדו בבנק, או ששימשו כאקטוארים בחברות ביטוח, זאת מכיוון שיש להם את היכולות האנליטיות הנדרשות. גם עובדים רבים בחברות פרסום עושים הסבות לדיגיטל אך מה שמבדיל בין מי שמצליח לבין מי שלא הוא היכולות האנליטיות. "גם איש תוכן חייב להבין איך התוכן שהוא מייצר משפיע על המספרים, לא מספיק לכתוב נורא יפה, יש לעבודה גם מימד מספרי וכמותי", אומרת גרוסברד.

אוריינטציה דיגיטלית היא כמובן חשובה כדי לעבוד בתחום, אך אין צורך להיות אושיית פייסבוק או מותג אינסטגרם כדי לזכות במשרה בתעשייה. המיתוג העצמי של העובד ברשתות החברתיות אינו תנאי מקדים לקבלה לתעשיית האונליין.

כמה מרוויחים ומיהם העובדים המבוקשים ביותר

הביקוש לעובדים במקצועות השונים בתעשיית האונליין זינק בשנה האחרונה ב-10% בתפקידי Media Buyer ועד ל-24% בתפקידי מנהלי קמפיינים, כך לפי נתונים של קבוצת נישה. גרוסברד מדווחת על תפקידים בהם הביקוש זינק אף ממשרה לא קיימת ב-2013 למשרה המבוקשת ביותר ב-2015. כזה הוא תפקיד מנהלי הפרסום בווידאו שלפני שנתיים לא היה קיים ובשנה החולפת עד כה נפתחו בו 186 משרות.

בהתאם לביקוש גם השכר במקצועות הדיגיטל הוא גבוה יחסית כבר בהתחלה וקופץ עם צבירת הניסיון. כך, איש SEO או email marketing מתחיל משתכר בין 8,000 ל-10 אלף שקל ברוטו בחודש. לאחר חמש שנים שכרו של איש ה-SEO יכול להגיע גם ל-18 אלף שקל בחודש. מנהל מוצר אינטרנט יכול להתחיל את דרכו בתעשייה עם שכר של 12 אלף שקל ולהתקדם אחרי שלוש שנות ניסיון אף לשכר של 18 אלף שקל בחודש. מנהל שיווק אונליין שמתחיל בשכר של 10 אלף שקל בחודש יכול אחרי חמש שנים להשתכר בין 17 ל-22 אלף שקל בחודש.

מרבית הגידול בביקוש לעובדים הגיע בעקבות הצמיחה של חברות הייטק הפועלות בזירה הבינלאומית – שם מרבית הביקושים וגם השכר גבוה יותר. לפי קבוצת נישה, השכר המוצע לתפקידי אונליין בחברות בינלאומיות גבוה ב-41% בממוצע מהשכר המוצע לתפקידים מקבילים בחברות מקומיות. כך, לדוגמא, מנהל קמפיינים בשוק המקומי עם שנתיים ניסיון ירוויח בממוצע 12 אלף שקל בחודש אך בחברת אונליין בינלאומית ישתכר בממוצע 16,500 שקל.

תפקידים הולכים ותפקידים באים

לצד תפקידים חדשים ישנם גם תפקידים שנעלמים. הדוגמא הכי טובה למהירות בה נוצרים ונעלמים תפקידים בתחום, אומרת גרוסברד היא עדכון שעשתה גוגל לאלגוריתם הפינגווין שלה שהעניש את מי שעשה קישורים ישירים. תעשייה שלמה שהתבססה על קישורים ישירים התפוגגה בן לילה. תפקידם של אנשי ה-SEO שעסקו בכך פשוט נעלם. אותם אנשי מקצוע נאלצו לעשות שינויים ולהתאים את הידע שלהם לתפקידים חדשים. לעומת זאת, אחד התפקידים המבוקשים ביותר היום בתחום הוא מנהל קמפיינים ממומנים לפייסבוק. פעם, לפני כשלוש שנים, לא גייסו בנפרד מנהלי קמפיינים ממומנים לפייסבוק לעומת גוגל. היום, בין אם עקב תהליך טבעי של התמחות עם התפתחות התחום, ובין אם בעקבות שכלול הכלים שהוציאה פייסבוק, יש ביקוש גובר למנהלי קמפיינים בפייסבוק. ההבדל בין השניים: בגוגל מנהלים קמפיינים מבוססי מילים ואילו בפייסבוק מנהלים קמפיינים לקהלים באופן המבוסס על חיפוש קבוצות רלוונטיות של אנשים.

תגיות

13 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

12.
אין לכם כתבים שגם מבינין על מה הם כותבים?
הSEO חי ובועט. אם היה לכתבת קצת שכל היתה מבינה שכל עוד יש גוגל יש SEO. היה פינגווין היה פנדה ומאז עוד הרבה עדכונים ומי שמבין חי וקיים ודווקא מרוויח יותר. עסק שלא קיים בתוצאות האורגניות בגוגל בקושי יכול להתקיים היום...
מייקל , נתניה  |  23.08.15
לכל התגובות