אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בואו, תעשו אצלנו שבת צילום: צביקה טישלר

בואו, תעשו אצלנו שבת

הלכתית, המקצוענים שלא רוצים לשחק בשבת יכולים לשחק בחינם. אפשר גם לייבא שופטים מקפריסין ושהסדרנים יהיו גויים של שבת. בכך תתמלאנה המצוות מחד ותגרמו הנאה לקהל מאידך. כל הצדדים יצאו נשכרים ובא גואל לישראל

21.08.2015, 17:42 | אמיר בן פורת

בשנות השלושים פרסמו כמה 'אנשי רוח' ביישוב היהודי כרוז כנגד משחקי כדורגל בשבת. על הכרוז הזה היה חתום גם המשורר "הלאומי" חיים נחמן ביאליק הנחשב. כאשר נפל הכרוז לידי (חמישים שנה מאוחר יותר מאז פרסומו) מחקתי את ביאליק מרשימת המשוררים שאני מחזיק בביתי.

קראו עוד בכלכליסט

ובאשר לעניין משחק הכדורגל בשבת ושמירת המסורת הנחפצת על ידי שחקני כדורגל מסוימים, יש לכך פתרון מיידי: מותר לשחק בשבת.

מי שאינו דתי קיצוני כמו החוגים הידועים בירושלים אלא מסורתי - ומסורתי פירושו 'בוחר' לו מהדת את מה שנוח לו, אינו חובש כיפה במשך היום, שומר על כשרות בבית אך אוכל בבתי אוכל מחוצה לו, לא נוסע בשבת (בדרך כלל) אך צופה בטלוויזיה. מסורתי אם כן הוא 'דתי גמיש' זה אינו פסול. ההיפך, יבחר לו כל אחד ואחד (יהודי, מוסלמי ונוצרי בישראל) את מה שהוא חפץ בו ויניח לאחרים לבחור את מה שהם חפצים בו שיהיה סוף סוף חופש דת בישראל.

אוהדים בישראל, צילום: ישראל יוסף  אוהדים בישראל | צילום: ישראל יוסף אוהדים בישראל, צילום: ישראל יוסף

ובכן מותר לשחק בשבת. אלא מה? אסור לשחק בעבור תשלום כי בכך נעשה המשחק לעבודה (ארבעים המלאכות האסורות בשבת). על כן שחקנים החרדים לשלום מילוי מצוות הדת בארצנו, שחקו ללא תשלום, בחינם.

קהל האוהדים ירכוש כרטיסים ביום השישי לפני המשחק, כסדרנים ישמשו גויים הזקוקים באופן דחוף לפרנסה, שופטים אפשר לייבא מקפריסין. בכך תתמלאנה המצוות מחד ותגרמו הנאה לקהל מאידך. כל הצדדים ייצאו נשכרים ובא גואל לישראל.

אגב, אתם יכולים להסתמך על פירוש נוסף של עבודה בשבת. לעבודה יש כאמור פירוש מוגדר וידוע לכל. כמו שרבים מכם משחקים בשבת קשה לקרוא לזה עבודה. אם תמשיכו כך, אתם פטורים בעבר, בהווה ובעתיד מאשמת חילול השבת. אמן.

הכותב הוא מרצה בכיר ופרופסור חבר באוניברסיטת בן גוריון בנגב. הוא כתב מספר ספרים על הכדורגל הישראלי ביניהם "כדורגל ולאומיות", "ממשחק לסחורה", "הוא איזה מלחמת מענגת" ועוד

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
לדעתי הכותב לא השכיל למלא את ידיעותיו על ההלכה
ואם היה משלים, היה מבחין כי בהצעתו טבועה בורות רבה בהלכה לדוגמה : עובדה אינה אחרת משלושים ותשע מלאכות האסורות בשבת. ( ולא ארבעים) ישנה בעיה הילכתית (לכל הדעות, ולא רק המחמירות) לרוץ על דשא בשבת. השאלה האם יש להחיל את חוקי הדת על שחקני הכדורגל היא לא השאלה אליה נדרש בית המשפט. בית המשפט נדרש לשאלה האם יש לשחקני הכדורגל את הזכיות המוקנות לחוק לכל אדם בישראל - דהינו לנוח ביום השבת ( ליהודים) או באחד מימי המנוחה ( שישי, שבת או ראשון לשאינם יהודים)
נ  |  23.08.15
5.
ד"ר בן פורת, תקרא שוב את מה שכתבת ותודיע לנו מה אתה חושב.
גם אם נגיד ואתה צודק בקטע הדתי, תקרא שוב ותראה כמה חורים יש ברעיון שלך. האם אתה עד כדי כך לא אוהב דתיים שזה גרם לך לכתוב טור כזה עיוור? נ.ב בפעם הבאה שאתה כותב טור דעה לפחות אל תודיע, בטח לא בפסקה הראשונה, שאתה לא אובייקטיבי (" מחקתי את ביאליק מרשימת המשוררים שאני מחזיק בביתי").
יואל , ר"ג  |  23.08.15
לכל התגובות