אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הקרב על היוגורט: "תנובה מפרה את התקן ואין להתפשר עמה"

בלעדי לכלכליסט

הקרב על היוגורט: "תנובה מפרה את התקן ואין להתפשר עמה"

היועמ"ש ממליץ לתקן את הסכם הפשרה שהושג עם תנובה בתביעה ייצוגית, שלפיו היא תמשיך להימנע מציון המילה "מיוצב" על יוגורט מתוצרתה, בניגוד לתקן החלב

24.08.2015, 08:38 | נורית קדוש

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין ממליץ לתקן את הסכם הפשרה שהושג בתביעה ייצוגית נגד תנובה, מחלבת גד ומשק צוריאל, ודורש כי תנובה תעמוד בדרישות תקן החלב לאלתר, כך עולה מעמדת היועמ"ש שהגיעה לידי "כלכליסט".

שלושה חודשים לאחר שהחברות הללו הגיעו להסדר פשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה נגדן לפני שנתיים ‑ בטענה שהן פעלו בניגוד לתקן ונמנעו מציון המילה "מיוצב" על היוגורט מתוצרתן ‑ היועמ"ש העביר את עמדתו לבית המשפט ולפיה על תנובה לעמוד בדרישות התקן וכל פשרה בנושא זה היא פסולה.

קראו עוד בכלכליסט

התביעה הייצוגית הוגשה על ידי אתי לוי ושושנה עטיה לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד תנובה, מחלבות גד ומשק צוריאל, בטענה כי מהכיתוב על גביעי היוגורט של המחלבות עולה כי קיימים בהם חומרים מייצבים, אולם לא צוין עליהם הכיתוב "יוגורט מיוצב", בניגוד לתקן החלב (ת"י 285), המבחין בין יוגורט מיוצב ליוגורט לא מיוצב, ודורש את הכיתוב "מיוצב". המוצרים שעמדו בלב התביעה הם שלושת מוצרי היוגורט של תנובה: יופלה לבן, המכיל מייצב מסוג פקטין, דנובה ויוגורט עזים של פיראוס, המכילים גם מייצב פקטין וגם עמילן מעובד; יוגורט עזים של מחלבת גד, המכיל עמילן מעובד, ויוגורט עזים של משק צוריאל, המכיל מייצב פקטין ועמילן מעובד. "מחוקק המשנה קבע ובצדק כי יוגורט מיוצב שונה באיכויותיו מיוגורט רגיל. תכונותיו, לרבות מרקמו, שונו בהתערבות טכנולוגית. נקבע כי יש ליידע על כך את הצרכן באמצעות כך ששמו של המוצר יהיה יוגורט מיוצב", נטען בכתב התביעה.

מנכ"ל תנובה אריק שוק, צילום: עמית שעל מנכ"ל תנובה אריק שוק | צילום: עמית שעל מנכ"ל תנובה אריק שוק, צילום: עמית שעל

על פי הסדר הפשרה עם תנובה, החברה מתחייבת לסמן את המוצרים בהתאם להוראות הדין והתקינה ‑ רק אם התקן החדש של מוצרי היוגורט יחייב זאת ויוכרז כתקן רשמי. באת כוח היועמ"ש סירבה לקבל גישה זו וכתב לבית המשפט: "יודגש כי נכון להיום מדובר בהפרת הוראותיו של תקן רשמי, אשר מעמדו המשפטי הינו כשל חקיקת משנה, ועל המשיבה לעמוד בדרישותיו, ללא קשר לכוונות עתידיות של הרגולטור, ככל שיש כאלה". עוד הוסיף היועמ"ש כי עולה מההסדר שתנובה מתכוונת להמשיך לשווק את המוצר ללא ציון המילה "מיוצב", ולהמשיך ולהפר את התקן: "המשיבה אינה מתכוונת לתקן את הכיתוב על אריזת המוצרים בהתאם לתקן, באופן מיידי, בטענה לביטול צפוי, לכאורה, של ההוראות הרלוונטיות, במסגרת השינוי הצפוי של התקן". היועץ המשפטי הביע בפני בית המשפט את מורת רוחו מההסדר שהתגבש בין הצדדים. לדבריו, מבירור שנערך במשרד הבריאות עלה כי אף שהתקן הנ"ל נמצא בבחינה מחדש, אין הוא עתיד להשתנות בזמן הקרוב, ו"גם אם תתממש הרוויזיה, כלל לא ברור אם הסעיף הספציפי הזה יבוטל את ישונה אם לאו".

41 מיליון שקל - מכירות יופלה לבן ב-2014, צילום: עמית מגל 41 מיליון שקל - מכירות יופלה לבן ב-2014 | צילום: עמית מגל 41 מיליון שקל - מכירות יופלה לבן ב-2014, צילום: עמית מגל

ניתן להעריך כי לא במקרה ביקשה תנובה להמתין להשלמת הרוויזיה בתקן, בטרם תוסיף את המילה מיוצב. אף שמדובר בתוספת קטנה לכיתוב על המוצר, יש לה משקל שיווקי רב. ציון המילה "מיוצב" על יוגורט יופלה של תנובה עלול להציגו כנחות לעומת המתחרים ‑ יוגורט דנונה של שטראוס ומולר של טרה שאינם מכילים חומרים מייצבים ‑ ולפגוע במכירותיו. יופלה הוא מותג היוגורט הלבן השני בישראל. מכירות שוק היוגורט הלבן הסתכמו ב־2014 ב־294 מיליון שקל. נתח השוק הכספי של יופלה לבן בשנה זו עמד על 13.9%, שני ליוגורט דנונה של שטראוס שהחזיק ב־32.5%.

עוד התחייבה תנובה בהסדר הפשרה לפצות את הציבור במבצעי 1+1 חינם בהיקף של 350 אלף שקל, ולתרום לעמותת לתת מוצרים בהיקף 350 אלף שקל במונחי מחירים לצרכן.

מתנובה נמסר: "החברה תגיב לעמדת היועמ"ש בבית המשפט ותכבד את הכרעת בית המשפט".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות