אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רק 5% מרוכשי הדו־גלגליים ייהנו מהרפורמה במס

רק 5% מרוכשי הדו־גלגליים ייהנו מהרפורמה במס

רשות המסים סוף סוף שינתה את החישוב של מס הקנייה על קטנועים ואופנועים, אך שקלול הספק המנוע בנוסחה מייקר את חלקם הגדול

25.08.2015, 07:56 | תומר הדר

רשות המסים הודיעה אתמול על רפורמה במבנה המיסוי המוטל על כלי רכב דו־גלגליים. מדובר ברפורמה שנמצאת בדיונים זה כשלוש שנים, ומטרתה לבטל את שיטת החישוב שהיתה נהוגה בישראל זה עשרות שנים ויצרה הבדל בין גובה המס על קטנועים ובין גובה המס על אופנועים. זאת משום שבשנים האחרונות, עקב הצגת מספר גדול של דגמים חדשים, היטשטש הגבול שקיים בין קטנועים ואופנועים. כך, אפשר כיום לרכוש קטנועים עם מנוע חזק שלקוח מאופנוע, ולכן אין סיבה להטיל עליו מס קנייה נמוך, ששמור רק לקטנועים.

עד יישום הרפורמה, על קטנועים ועל אופנועים בעלי מנוע עד 125 סמ"ק הוטל מס קנייה בגובה 40% ממחיר היצרן, ואילו על כל האופנועים שמצוידים במנוע בנפח של יותר מ־125 סמ"ק הוטל מס קנייה בגובה 72%.

המס ייקבע לפי הספק מנוע

במתווה החדש שנכנס לתוקף אתמול, מס הקנייה לא יוטל בהתאם לסוג כלי הרכב, אלא בהתאם להספק המנוע. כלי רכב בעלי מנוע בנפח של עד 500 סמ"ק יחולקו לדרגות. אלה שמנועם מפיק עד 25 קילוואט ימוסו ב־40% מס קנייה; אלה שמנועם מפיק 25–35 קילוואט ימוסו ב־;50% אלה שמנועם מפיק 35–75 קילוואט ימוסו ב־60% מס קנייה ואילו אלה שמנועם מפיק יותר מ־75 קילוואט ימוסו ב־70%. נוסחה דומה מיושמת גם בכלים שנפח מנועם הוא 501 עד 800 סמ"ק, שהמס עליהם מתחיל ב־50%, ואילו בכלים שנפח מנועם גדול מ־70% עומד גובה המס בכל הספקי המנוע על 70%.

מעבר לכך, הרפורמה קובעת כי כלים המצוידים במערכת למניעת נעילת גלגלים (ABS) יקבלו זיכוי מס בין 610 ל־1,700 שקל. בנוסף, יינתן זיכוי מס בגובה 3,000 שקל לכלים תלת־גלגליים בעלי שני גלגלים מקדימה.

קטנועים עירוניים לא יוזלו

על פניו, מדובר ברפורמה המיועדת כביכול להפחית את מחיר הקטנועים והאופנועים. אולם בפועל, מדובר ברפורמה שתיטיב עם כ-5% אחוזים בלבד מסך הכלים הדו־גלגליים הנמכרים בישראל – ועלולה לייקר את היתר. הסיבה טמונה בתמהיל המכירות. כיום, רוב הכלים הדו־גלגליים הנמכרים בישראל הם קטנועים קטנים ובינוניים.

משה אשר מנהל רשות המיסים, צילום: אוראל כהן משה אשר מנהל רשות המיסים | צילום: אוראל כהן משה אשר מנהל רשות המיסים, צילום: אוראל כהן

על פי נתוני המסירות של איגוד יבואני הרכב הדו־גלגלי באיגוד לשכות המסחר, השנה נמכרו בישראל עד תום יולי 9,417 כלים דו־גלגליים. 3,594 מהם היו לרוב קטנועים בעלי מנוע בנפח של עד 125 סמ"ק, שהמס עליהם (40%) לא ישתנה. כלומר מחירם של הכלים הנפוצים ביותר בישראל, אלה שמשמשים בעיקר לתנועה עירונית ומורידים את נטל הפקקים, כלל לא יופחת.

במקום השני, עם 2,675 מסירות, נמצאים בעיקר קטנועים בעלי מנועי 126–250 סמ"ק, וחלק ניכר מהם מצוידים במנועים המפיקים בין 20 ל־30 קילוואט, כך ששיעור המס עליהם יישאר 40%, או "יקפוץ" ל־50%. במקום השלישי, נמצאים בעיקר קטנועים בעלי מנועי 251 עד 500 סמ"ק. עליהם הוטל עד כה מס קנייה בגובה 40%, אך מעתה הוא עלול לעלות עד 70%. בין דגמי הקטנועים שעד כה הוטל עליהם מס של 40% וכיום הוא צפוי לעלות, נמנים הנקסוס של ג'ילרה והסוזוקי בורגמן 650. מעבר לכך, כשבדקנו את הטבת המס שמגיעה לכלים המצוידים במערכת ABS, גילינו כי הטבה בשיעור דומה היתה מקובלת עד כה, אך החלוקה היתה יותר שרירותית בין קטנועים ואופנועים.

אם כך, בעלי אופנועים, שעליהם הוטל עד כה מס קנייה אחיד בגובה של 72%, צפויים להיות המרוויחים העיקריים מהרפורמה. מעתה כמה מדגמי האופנועים, אלה שנפח המנוע שלהם נע בין 501 ל־800 סמ"ק, ייהנו מהפחתת מס הקנייה מ־72% ל־50%–60%. אולם אופנועים אלה הם חלק זעום מהמכירות.

בנוסף, נמכרו השנה בישראל 1,561 כלים בעלי מנועי מעל 500 סמ"ק. על פי הערכות בענף, חלק ניכר מהם היו קטנועי מנהלים, שמחירם עשוי לעלות כעת בגלל העלאת המס. היתר הם אופנועים שעד כה הוטל עליהם מס קנייה של 72%, ומעתה יוטל עליהם מס נמוך יותר. בשונה מהקטנועים, שמשמשים כ"חולצי פקקים", אופנועי הספורט והשטח משמשים בעיקר לפנאי והנאה.

תגיות