אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
השירותים והתוכנות שבאמת ינהלו לכם את החיים כבר כאן איור: דניאל גולדפרב

השירותים והתוכנות שבאמת ינהלו לכם את החיים כבר כאן

סירי מעדכנת על מזג האוויר? משעמם. הדור החדש של הסוכנים החכמים יכול כבר עכשיו לתאם פגישות בנות כמה משתתפים, להזמין שרברב לתיקון דליפה בכיור ואפילו לשמור מקום במסעדה לדייט רומנטי ולהמליץ לך מה להזמין. מזכירה אלקטרונית, לא מה שחשבת

25.08.2015, 09:36 | נמרוד צוק
"היי, אלי, אשמח לקבוע ראיון טלפוני כדי להכיר אותך טוב יותר. שמתי את קלרה ב-CC, היא תוכל לעזור לנו לקבוע מועד מתאים", נכתב במייל מהלן שנחת בתיבה של אלי. כמה דקות אחר כך הגיע מייל נוסף, הפעם מקלרה, עם הצעה לדבר ביום רביעי בבוקר. "אני אנסה למצוא לך ולהלן זמן מתאים, באיזה מספר אפשר להשיג אותך?", נכתב.

קראו עוד בכלכליסט

קלרה היא לא המזכירה של הלן. היא אפילו לא בן אדם. מדובר בשירות חדש, מבוסס בינה מלאכותית, לתיאום פגישות באמצעות סוכנת חכמה. קלרה לא דורשת התקנה של תוכנה או אפליקציה כלשהי אלא רק גישה ליומן הפגישות של המשתמש. התקשורת איתה מתבצעת באמצעות מיילים בשפה טבעית - חוויית שימוש שאמורה להזכיר עד כמה שאפשר את הדרך הרגילה שבה אנשים נוהגים לקבוע פגישות.

 , איור: דניאל גולדפרב איור: דניאל גולדפרב  , איור: דניאל גולדפרב

הטכנולוגיה שמאחורי קלרה אמורה לאפשר טיפול אוטומטי בבקשות מורכבות כמו "אני חולה, האם תוכלי למצוא מועדים חדשים לכל הפגישות שקבעתי ליום שלישי?", או "הוסיפי פגישה שבועית קבועה עם כל אחד מהעובדים בצוות". כשהיא נתקלת בבקשה מסובכת מדי, הטיפול מועבר אוטומטית לצוות תומכים אנושי, אך עבור משתמש הקצה בשירות לא אמור להיות כל הבדל - הוא פשוט מדבר עם קלרה. אף שמדובר בשירות לא זול, שמחירו מתחיל ב-49 דולר בחודש לאדם, הוא כבר רכש משתמשים בחברות כמו היפמאנק וסטרייפ.

עובד בלתי נראה

קלרה לאבס (Clara Labs), שהוקמה על ידי היזמת מאראן נלסון בגיבוי קרן סקויה קפיטל, היא אחת ממספר גדל והולך של של חברות סטארט-אפ שלוקחות את רעיון הסוכן החכם או הסייען האישי - זה שאנו מכירים מסירי של אפל, מגוגל Now או מקורטנה של מיקרוסופט - ממקדות אותו בנושא ספציפי ומציעות דרכים חדשות לתקשר איתו, שאמורות להפוך אותו לשימושי יותר.

צריך משהו? בקש מהסייען החכם, צילום: בלומברג צריך משהו? בקש מהסייען החכם | צילום: בלומברג צריך משהו? בקש מהסייען החכם, צילום: בלומברג

בעולם הטכנולוגיה כבר החלו לכנות את קטגוריית השירותים הזו בשם "אפליקציות בלתי נראות" - כאלו שאמורות לקבל הוראה, להבין אותה ולפעול מאחורי הקלעים, תוך התחברות לשירותים אחרים (כמו אובר או Airbnb) כדי לספק למשתמש את מבוקשו. תחליף מודרני או ממוכן למזכירה או למשרת אישי.

תיאום פגישות מרובות משתמשים, בעיה שמטרידה מספר גדול של לקוחות אפשריים, הוא נושא חם שמעסיק עוד כמה חברות. למשל, x.ai של דניס מורטנסן, שמציעה שירות זהה כמעט במתכונתו לקלרה (לסייענית הממוכנת שלהם קוראים איימי). השירות מוצע בשלב זה בחינם במסגרת ניסוי בטא, והוא מוגבל לפגישות בנות חמישה משתתפים או פחות. עוד שחקנית בולטת בתחום היא Meekan הישראלית, שהקימו היזמים ליאור ואייל יבור ומתי מריאנסקי. החברה מתבססת בעיקר על מידע שנשאב מהיומנים הדיגיטליים של המשתמשים ומשתמשת בצ'ט בוט שפועל בתוך סלאק - מערכת לצ'ט פנים-ארגוני ועבודה משותפת שחלק מרכזי בה הוא השילוב של כלים ותוספים שמפתחים עצמאיים יוצרים עבורה.

Meekan נבנתה בתחילה עם ממשק סטנדרטי יותר של אפליקציות מובייל; אבל המעבר לצ'ט בוט בסלאק, שהחל לפעול לפני חודשיים, היה המהלך שפרץ לה את הדרך. "בלי שום שיווק וקידום הצלחנו להגיע מאז ל-1,100 לקוחות ארגוניים, ואנחנו גדלים בקצב ממוצע של 10% בחודש", אמר המנכ"ל ליאור יבור ל"כלכליסט". "אנשים לא רוצים לעבור בין סביבות שונות כשהם קובעים פגישה, הם רוצים לעשות הכל ממקום אחד, ובהרבה חברות המקום הזה הוא סלאק. עם זאת, עדיין קשה להגיד אם בעתיד כולנו נעשה הכל בשיחה עם רובוטים. גם אצלנו עדיין קיים הגורם האנושי של סוגיות רגשיות ואישיות, ושיקולי אגו שלא מאפשרים למערכת כזו לפעול ללא מגע יד אדם. אני לא חושב שאי פעם השירות שלנו יהיה ב-100% רובוטי".

סייעני תיאום הפגישות מתמקדים בהתחברות לתקשורת שנעשית באמצעות מייל דווקא, אולי מכיוון שזוהי הדרך שבה רובנו נוהגים היום לקבוע את הפגישות שלנו. אולם בחודשים האחרונים הפכה סלאק למדגרה למספר גדול של רובוטי שיחה. ברוב המקרים מדובר בבוטים שנועדו לתפקד כממשק משתמש אפקטיבי לשירותים פרקטיים, ולא רק כחבר אלקטרוני לשיחות סרק או כניסיון מעצבן וכושל להחליף נציגי שירות לקוחות אנושיים. סיבה מרכזית לכך היא ההטמעה של התשתית והכלים ליצירת בוטים כחלק אינטגרלי בסלאק. זאת בניגוד לפלטפורמות אחרות שבהן הבוטים היו תוספת מאולתרת במקרה הטוב או אורחים לא רצויים במקרה הפחות טוב, כמו במקרה של פייסבוק.

הבוטים של סלאק מבצעים מגוון רחב של משימות - מסיוע בתזמון פגישות ומטלות, דרך יצירה אוטומטית של סיכומי דיונים וניהול מסמכים ועד הצגה של התראות מיישומים חיצוניים. חלקם יודעים לעשות יותר מדבר אחד: נסטור, לדוגמה, יודע לטפל בשאילתות של חיפוש מסעדות ובתי עסק אחרים באתר Yelp, להוסיף משימות ליומן, להזמין מוניות מאובר, לשלוף נתונים פיננסיים ממערכת הסליקה של סטרייפ או לברר כמה באגים ממתינים לטיפול צוות ה-QA בגיטהאב. בוטים אחרים מתמקדמים במשימות ספציפיות, כגון הצגת התרעות בכל פעם ששם החברה שלך מוזכר בשיחה ברשת, או בלוסום - בוט שאנשי הניו יורק טיימס פיתחו לשימושה הפנימי של מחלקת המדיה החברתית בעיתון, ומספק להם המלצות מבוססות בינה מלאכותית על כתבות שכדאי להפיץ בחשבונות הפייסבוק והטוויטר של כלי התקשורת.

כשהבוט מארגן דייט

למרות פריצות הדרך של השנים האחרונות בתחומי פענוח השפה הטבעית והבינה המלאכותית, שהניחו את הבסיס לטרנד הסייענים הדיגיטליים הנוכחי, בהרבה מקרים זה עדיין לא מספיק להעניק שירות ברמת שמישות סבירה, כפי שיעידו משתמשי האייפון הרבים שמעדיפים לוותר על שירותיה של סירי.

מימין: קורטנה, גוגל Now וסירי, צילום: ניצן סדן מימין: קורטנה, גוגל Now וסירי | צילום: ניצן סדן מימין: קורטנה, גוגל Now וסירי, צילום: ניצן סדן

מצב זה הוביל לשורה של חברות שמנסות לבנות מודל היברידי -  שיחה עם בוט ברובד הראשון, שמתוגברת על ידי איש שירות אנושי אשר נכנס לפעולה במקרה הצורך. מלבד קלרה, גם שירות Large שמוצע למשתמשי סלאק נוקט גישה דומה. "לארג' מופעל על ידי רשת מבוזרת של אנשים שיכולים להציע שירותים מותאמים אישית, והיא מתוגברת בתוכנה הסופר-אנושית שלנו", מתארים יוצריה את המערכת שלהם, שאמורה להציע דרך פשוטה להזמין שירותי נקיון, הזמנת מצרכים למשרד, ביצוע תיקונים בבית או טיפול בנסיעות עסקים. "היי, לארג', הכיור שלי נסתם, האם תוכל להשיג לנו שרברב?" היא דוגמה לבקשה שניתן להפנות לשירות, בקשה שתיענה בהצעה לשלוח שרברב שזכה לדירוג של 4 כוכבים באתר Yelp וגובה 75 דולר לשעה לכתובת המבוקשת בתוך כמה שעות. השילוב בין מענה אנושי לרובוטי מאפשר לחברה לצמצם עלויות וכך לספק את השירות על בסיס עמלות בלבד.

סלאק היא מוקד מרכזי שסביבו מתפתחת תעשיית הבוטים החדשה, אבל לא היחיד: Luka.ai, שירות למציאת מסעדות, פועל באמצעות הודעות טקסט או דרך אפליקציית אייפון, והוא אמור לדעת לא רק להתאים את המקום הנכון למי שרוצה לצאת הערב לדייט בברוקלין, אלא גם לעזור בהזמנת מקום ולהמליץ על מנות.

מחפש מסעדה יפנית טובה? תן לאפליקציה למצוא, צילום: שאטרסטוק מחפש מסעדה יפנית טובה? תן לאפליקציה למצוא | צילום: שאטרסטוק מחפש מסעדה יפנית טובה? תן לאפליקציה למצוא, צילום: שאטרסטוק

Fetch, שירות שעדיין נמצא בשלב הבטא הסגורה, יאפשר להזמין טיסות, מלונות, כרטיסים לאירועים, משלוחי מזון ומוצרים ושירותים אחרים בשיחה עם בוט בהודעות טקסט, בסיוע ספקיות כמו אמזון, אובר או אקספדיה. טיילורבוט, שפועל דרך אפליקציית המסרים טלגרם, מתמקד באספקת המלצות לתיירים ונוסעים, ויכול לספק הצעות לבתי קפה עם חיבור WiFi טוב בניו יורק, להציע יעדי טיול על בסיס תקציב, מיקום נוכחי ומזג אוויר מועדף, ואפילו לקשר את המשתמש למטיילים אחרים שנמצאים באותו הזמן בסביבה. בדומה לסלאק, גם טלגרם מציעה למפתחי צד ג' סביבת פיתוח לבוטים, כולל חנות ייעודית שממנה יכולים המשתמשים להוריד אותם, עם יותר מ-500 מוצרים.

שופינג למיליוני סינים

ההשקעה בסייענים דיגיטליים שמופעלים בממשק שיחה טבעית לא מגיעה רק מסטארט-אפים קטנים ונישתיים. מיקרוסופט הופכת כעת את קורטנה ממוצר ששימש בעבר בעיקר כממשק קולי חכם עבור מכשירי ווינדוס למערכת שפועלת במקביל גם על גבי מחשבים וטאבלטים מבוססי ווינדוס 10, מכשירי אנדרואיד ומוצרי אפל. בחודש שעבר היא חשפה שני צעדים ראשונים בסדרה של שדרוגים עבור משתמשים ארגוניים - מערכת לקבלת נתוני מכירות ומלאי, וכלי לשליפת מידע ממערכת האנליטיקס של החברה. בסין מפעילה החברה שירות ניסיוני בשם שאואייס, המבוסס על אותה הטכנולוגיה - בוט שיחה שפועל דרך רשתות חברתיות שונות, אשר זכה לפופולריות מפתיעה וכבר הגיע כבר ל-20 מיליון משתמשים, ובהמשך עשוי לספק שירותי סיוע בשופינג בשיתוף חברות מסחריות בשוק הסיני.

בפני החברות בתעשיית הסייענים החכמים עומדים כמה מודלים עסקיים אפשריים: גביית דמי מנוי, גביית עמלות מעסקאות שנעשות דרכם, או יצירת הכנסות עקיפות דרך שותפים עסקיים. האפשרות להרוויח מפרסום מעט יותר מורכבת. הבוטים אמנם יכולים לשמש כלי מצוין לאיסוף מידע על המשתמש; אבל קשה יותר להציג פרסומות כאשר התקשורת נעשית

באמצעות צ'ט, מיילים או הודעות טקסט, ופרסום עלול להיתפס כנוגד את הגישה הכללית של חיסכון בזמן.

 

האם מדובר בתעשייה ממשית, כזו שתהפוך את הפנייה בהודעות טקסט לבוטים שימלאו אחר ההוראות שלנו להרגל יומיומי אצל כל אחד, או בטרנד חולף שישאיר אחריו כמה שחקניות נישתיות ותו לא? עדיין מוקדם לענות על שאלה זו. מרבית המוצרים והשירותים בקטגוריה נמצאים בשלבי בטא והיקפי השימוש בהם עלומים. אבל אם לשפוט לפי המספר הגדל והולך של יזמים שנוהרים לענף, העניין שמגלות בהם קרנות ההון סיכון והקרבה של ענקיות כמו מיקרוסופט, אפל וגוגל לנושא, היינו מתחילים לפקוח עין בכיוון - או לפחות שולחים את המשרת הדיגיטלי שלנו לעשות את זה במקומנו.

תגיות