אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"לשחקנים קטנים יש אינטרס שכוחה של השקיפות יעלה" צילום: אריאל שרוסטר

"לשחקנים קטנים יש אינטרס שכוחה של השקיפות יעלה"

מנכ"ל AIG ישראל שי פלדמן חושב שהודות לרגולציה לצרכנים קל יותר להשוות כיום בין חברות הביטוח, ושהחיוב לשקיפות מגביר את התחרות על כל צרכן

27.08.2015, 07:11 | מעין מנלה

"חברות פיננסיות שלא יאמצו ערכים של הוגנות ושקיפות לא ישרדו לאורך זמן", כך סבור שי פלדמן, מנכ"ל AIG ישראל, שיופיע בוועידה הכלכלית הלאומית 2015 של "כלכליסט" ביום שלישי, 1 בספטמבר.

להרשמה לוועידה לחץ כאן

"הצרכנים הפכו למתוחכמים יותר. המידע נגיש יותר, והרגולטור לקח על עצמו בשנים האחרונות גם את התפקיד של הגנת הצרכן. המגמות האלה שמתרחשות בכל המדינות המתקדמות, ייאלצו, וכבר מאלצות, את חברות הביטוח והגופים הפיננסיים לשפר את השירות והמוצרים שהם מוכרים".

"הצרכנים של היום רגישים יותר לנושאים של צדק חברתי, והמידע נגיש יותר עבורם. אם בעבר לקוח רצה ללמוד על ביטוח רכב, הוא נאלץ להסתמך על המידע שקיבל מחברת הביטוח או הסוכן - היום הכל נגיש וקל להשוות בין הפוליסות והחברות השונות", אומר פלדמן.

שי פלדמן, מנכ"ל AIG ישראל, צילום: אריאל שרוסטר שי פלדמן, מנכ"ל AIG ישראל | צילום: אריאל שרוסטר שי פלדמן, מנכ"ל AIG ישראל, צילום: אריאל שרוסטר

עלילות הרגולטור

הצד השני של המשוואה הוא הרגולטור. המפקחת על הביטוח דורית סלינגר לקחה על עצמה גם את תפקיד הגנת הצרכן כדי לוודא שהוא רוכש את המוצר הנכון בעולם המסובך של הביטוח. "זו שנה שנייה שבה הפיקוח על הביטוח עשה סקר מקיף בין כל החברות לגבי תשלום תביעות, ובאמצעות סקר זה דירג את חברות הביטוח והשירות שהן נותנות. רואים שבשנה השנייה לסקר יש מגמה של עלייה בציונים אצל כל החברות. כלומר, זה מתחיל להשפיע על התנהלות חברות הביטוח גם בתשלום תביעות וגם במתן שירות", אומר פלדמן.

דבר נוסף שהרגולטור עשה זה להקל על הצרכנים לרכוש ביטוח באמצעות פרסום מחשבוני ביטוחי חובה לרכב שקיים כבר מ־2004 ומחשבון ביטוח דירה שהושק באפריל השנה, שבהם ניתן לקבל השוואה בין כל חברות הביטוח, הן לגבי המחיר והן לגבי מדדי השירות. כמו כן, בביטוחי הבריאות הרגולטור פועל לייצור פוליסות אחידות. "הרבה פעמים אנשים שוכחים שהמוצר שהם קונים הוא תשלום תביעות. הם בודקים כמה עולה להם הפוליסה, אבל לא בודקים את איכותה. פערי האיכות בביטוח הם בדיוק הפרמטרים שבאים לידי ביטוי במדד איכות השירות ותשלום התביעות. כחברת ביטוח אתה מוודא שיש גם תחרות על המחיר וגם נותן ללקוח הבטחה שכשהוא יצטרך את המוצר - המוצר יהיה שם", הוא אומר.

חפש את האינטרס

כשחברת ביטוח מהללת מהלכים של המפקחת על הביטוח, צריך לחפש את האינטרס הכלכלי שלה. נתח השוק של AIG בישראל קטן ונע בין 3% ל־7%, בהתאם לתחומי הביטוח השונים. "מערכת היחסים בין חברת הביטוח לרגולציה היא תמיד מורכבת. חשוב להבין שחלק מהתפקיד של הרגולטור זה לשמור על יציבות החברות מכיוון שהפחד הכי גדול של רגולטור זה שחברת ביטוח תפשוט רגל. מנגד, הרגולטור עושה לא מעט דברים שהופכים את העבודה שלנו ליותר מאתגרת. לשחקן שמחזיק כ־5% השוק יש אינטרס שכוחן של השקיפות וההוגנות יעלה. הייתי שמח שהלקוחות שלי יידעו יותר על ביטוח, כי ככל שהם יידעו יותר, ההזדמנות שלנו תגדל. יכול להיות שאם הייתי חברה שמחזיקה בנתח שוק של 20%, הייתי מעדיף

שוק יותר רדום", אומר פלדמן.

זו היתממות להגיד שאתה רוצה שלקוחות יידעו מה הם קונים, חברות הביטוח מרוויחות מכך שלקוחות לא יודעים.

"בעולם הישן של הביטוח זה מה שהיה. יכול להיות שלחברות הביטוח יש חלק בזה ושגם ללקוחות יש חוסר רצון ללמוד. היום הדברים משתנים, ולכן הייתי שמח שהיו לוקחים את המוצרים שלי ומשווים אותם לאחרים. אם אני נותן שירות רע, אז שיקנסו אותי. או שהלקוחות יעזבו אותי. מנגד, אני אם אני מעניק שירות טוב ומשלם תביעות, אז אשמח שבסופו של דבר הלקוחות יעריכו את זה".

אתם שוקלים להיכנס לתחומי פעילות נוספים, כמו חיסכון ארוך טווח?

"אנחנו עוקבים בדריכות אחר כל מה שקורה בעולם החיסכון ארוך הטווח. אם נראה שיש לנו אפשרות להציע משהו שונה ונזהה שיש לנו איזשהו יתרון על אחרים, נפעל לכניסה לאותם תחומים. נכון להיום, קשה מאוד לקבוע אסטרטגיה כאשר לא ברור איך הולכת להיראות המציאות בעשר שנים הקרובות. יש לא מעט דיונים כרגע, גם בכנסת וגם בפיקוח על הביטוח. ביום שהתמונה תתבהר, נוכל לבחון אותה ולהחליט אם יש לנו רצון או הזדמנות להיכנס לתחומים חדשים, אבל עד אז קשה לדעת מה ייצא בסופו של דבר מכל השינויים האלה".

תגיות