אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הגרביים של ויקיפדיה, או: מי מעוות את הידע האנושי?

דו"ח טכנולוגי

הגרביים של ויקיפדיה, או: מי מעוות את הידע האנושי?

הנהלת האנציקלופדיה הקפיאה חשבונות של מאות גולשים שהתגלו כמשתמשים פיקטיביים המנסים לשכתב אותה ממניעים כלכליים, אתר אירופי חדש מארגן גולשים כדי לתבוע יחד את גוגל וכמה זמן מבלים הבריטים ברשתות החברתיות

02.09.2015, 15:48 | יוסי גורביץ
הגיע זמן טיהור

ויקימדיה, הקרן שמפעילה את ויקיפדיה, הודיעה שלשום (ב') על הקפאת 381 חשבונות של עורכים בוויקיפדיה. מדוע? משום שהנהלה חושדת שהם החשודים בכך שהם sockpoppets, או "בובות גרב". מדובר בכינוי מעליב למדי לחשבונות פיקטיביים, אותם מפעיל גורם אחר. במקרה של ויקיפדיה, מדובר באנשים שמשנים ומעוותים ערכים כדי לקדם אינטרסים מסחריים. לצד הקפאת החשבונות, מחקה הנהלת ויקיפדיה 201 ערכים שקשורים לארגונים, לאנשי עסקים או לסתם אנשים עם בעיות אגו שרצו לשפר את המיתוג שלהם. 

המחיקה המסיבית הגיעה אחרי חקירה של שבועות, במהלכה בחנו אנשי ויקיפדיה את הקשרים בין בובות הגרב השונות. מפה של הקשרים ביניהם אפשר לראות כאן. סגנון השינויים שביצעו הבובות, הנושאים בהם טיפלו וההתנסחות הוכיחה שמדובר בקבוצה קטנה ומתואמת - שמפעילה את כל החשבונות החשודים בעצמה.

דוגמה לעיוות: טרול-ויקיפדיה עיוות את הערך של מייסד ויקיפדיה - וקרא לו רוצח סדרתי דוגמה לעיוות: טרול-ויקיפדיה עיוות את הערך של מייסד ויקיפדיה - וקרא לו רוצח סדרתי דוגמה לעיוות: טרול-ויקיפדיה עיוות את הערך של מייסד ויקיפדיה - וקרא לו רוצח סדרתי

ויקיפדיה היא, עבור חלק ניכר מהעולם, מקור הידע הראשון ולעתים גם האחרון. רוצה לברר משהו? גגל אותו ואם יש ערך ויקיפדיה עליו, הוא יהיה באחד המקורות הראשונים. העניין הוא שמדובר באנציקלופדיה שיתופית: היתרון הוא שברגע שמתחדש דבר מה, יהיה מי שיעדכן את הערך הרלוונטי. החיסרון הוא שכל אחד יכול לשנות את הערך.  

השיטה של הבובות היתה פשוטה. חלק מהן היו יוצרות מאמר חסר ערך על אדם בלתי ראוי; אחרות היו מגיעות לערך הזה ומבצעות בו שורה של פעולות עריכה חסרות משמעות. אבל עצם העובדה שאנשים אחרים (או, ליתר דיוק, מתחזים לכאלה) ביצעו פעולות עריכה, העידו לכאורה על כך שמדובר בערך לגיטימי שיש בו עניין ויש לו יותר מכותב אחד.

חשוב לציין שהעובדה שאדם מקבל משכורת עבור כתיבת ערך בוויקיפדיה לא בהכרח פוסלת אותו. למשל, מוסדות רבים רוצים ערך ולעתים קרובות גם מגיע להם. כל מה שנדרש הוא הצהרה מפורשת מצד כותב הערך שהוא מקושר למוסד עליו הוא כותב ולהצהיר על ניגודי אינטרסים שעשויים להיות לו. אבל, כמובן, לכותבים של ערכים חסרי תועלת אין הגנה כזו. ברגע שאתה כותב אותם תוך התחזות, אף אחד לא יאמין שעשית זאת בתם לב.

אכטונג, גוגל

האיחוד האירופי הודיע לגוגל לאחרונה שהיא צפויה לקנס ענקי - עד 4.3 מיליארד ליש"ט - בשל ניצול לרעה של מעמדה המונופולי בתחום החיפוש. אם לקצר ולפשט נושא מורכב שנידון שוב ושוב במשך שנים, גוגל השתמשה בעובדה שהיא ברירת המחדל לחיפוש של רוב המשתמשים האירופים כדי לקדם עסקים שקשורים אליה ומקורבים אליה ולפגוע במעמדם של עסקים אחרים.

סונדאר פיצ סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל | צילום: בלומברג סונדאר פיצ

אז אם למחלקה המשפטית של גוגל לא היו מספיק כאבי ראש, אתר חדש בשם GRIP מנסה לאגד חברות אירופיות כדי להגיש תביעות אזרחיות נגד גוגל. האתר, שהוקם בימים האחרונים, מנוהל על ידי חברת יח"צ בשם Avisa, שמקבלת סיוע צמוד מפירמת עורכי דין בשם האוספלד. ההתמחות של האוספלד היא עבירה על חוקי התחרות וההגבלים העסקיים.

המטרה של גריפ פשוטה: להוציא מגוגל כסף. אם אתה בעל עסק אירופאי שחושב שגוגל דפקה אותו, אתה שולח לגריפ בקשה. שם בוחנים אותה, יוצרים איתך קשר, אוספים את המידע הרלוונטי ואם הגיעו למסקנה שיש לך קייס, מגישים תביעה נגד גוגל וגובים ממך עמלה שנקבעת על פי ההכנסה השנתית של החברה שלך. אם התביעה נגד גוגל גם מצליחה, אז תצטרך לתת לגריפ חלק מההכנסות. המיזם הזה זמין לא רק לחברות אלא גם לארגונים ללא מטרת רווח וסתם בני אדם שחושבים שגוגל פגעה בהם. כאילו שלגוגל לא היו מספיק צרות.

מהפך קטן

לפני הצגת המידע הבא, צריך להזכיר שבריטניה - משם הוא מגיע - חריגה ביחס למדינות אחרות בשימוש שלה במדיה חברתית ובמסרונים: משתמשים בהם שם הרבה יותר מהמקובל באירופה. ולמרות זאת, קורה כאן משהו מעניין.

על פי הסקרים האחרונים, הבריטים מבלים בממוצע שעתיים ו-51 דקות ברשת מדי יום. כמעט חמישית מהזמן הזה, 17% ליתר דיוק - במדיה חברתית: הסקר מתייחס, יש לציין, לא רק לפלטפורמות המוכרות של המדיה החברתית (פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם) אלא גם למספר פלטפורמות בלוגוספירה, כגון גוקר, ופורומים דוגמת רדיט. בשנה שעברה, השיעור היה נמוך משמעותית ועמד על 12.2%.

רוב הזמן? באפליקציות המדיה החברתית, צילום: שאטרסטוק רוב הזמן? באפליקציות המדיה החברתית | צילום: שאטרסטוק רוב הזמן? באפליקציות המדיה החברתית, צילום: שאטרסטוק

במקביל, חלה ירידה חדה בשימוש ברשת כדי לצרוך בידור: הצפיה בתכניות טלוויזיה, סרטוני יוטיוב ומוזיקה מהווה כעת 12.4%, בעוד שלפני שנה היא עמדה על 22.1%. הסיבה לכך היא ככל הנראה שינוי בכלי הצריכה: צפיה בסרטונים מצריכה מסך גדול, וחלק ניכר מתושבי בריטניה עבר לשימוש בסמארטפונים וטאבלטים ככלי הצריכה העיקרי שלו לרשת. בקרב משתמשי מכשירים ניידים, השימוש במדיה חברתית עולה על 20% מכלל הזמן ברשת; בקרב משתמשי מחשבים נייחים, פחות מ-10%.  

עוד פעילות שרואה צמיחה כתוצאה מהמעבר למכשירים ניידים היא משחקי המחשב: אם במחשבים נייחים היא מהווה 2.3% מהזמן שמושקע ברשת, במכשירים הניידים היא מהווה 8.6%.

קצרצרים

1. האתר שלכם דורש מהמשתמשים להתקין את האפליקציה שלכם? גוגל הודיעה שבקרוב, תתחילו לשלם על כך מחיר. החל מהראשון בנובמבר, אם המודעה של האפליקציה שלכם תסתיר "חלק ניכר" מהתוכן של האתר - וגוגל תחליט מה המשמעות של "חלק ניכר" - אז הדירוג שלכם בגוגל יספוג מכה. שימוש בבאנר קטן ושגרתי לא יגרור ענישה כזו.

2. חברה בריטית בשם Massive Analytic טוענת שהיא פיתחה כלי למה שהיא מכנה "פרה-קוגניציה מלאכותית". לטענתה, יעבור על מאגרי המידע שלכם וימצא הקשרים שאפילו לא חלמתם שיכולים להיות. העסק שלכם צריך רענון? המשטרה החשאית שלכם זקוקה לעוד מידע? המועצה המקומית חסרה כלים להתעלל בתושבים? מישהו מדליף מידע מביך ומחרפן אתכם? תנו כלי החדש גישה למאגרי המידע והוא כבר יארגן לכם תוכן שלא העלתם בדעתכם.  

3. אובר ממשיכה להסתבך: בית משפט בקליפורניה אישר את הגשת התביעה היצוגית נגדה מצד נהגים ונהגים לשעבר, שדורשים להכיר בהם כעובדים מן המניין ולתת להם את כל הזכויות המגיעות להם. כזכור, אובר מעדיפה להתייחס לנהגים שלה כאל עובדי קבלן עצמאיים. פרופסור לדיני עבודה אמר לארס טכניקה שיש כאן נקודה קריטית: כאשר נהגי אובר מאמינים שהם עובדי קבלן, הם מאמינים בכך משום שזה מה שאובר אמרה להם - אבל החוק האמריקאי לא מתייחס לאמונה הזו כבעלת משקל. מה שחשוב הוא מה שאתה בפועל, לא מה שאמרו לך שאתה. מומחה אחר אמר שכל כלכלת ה"שיתוף" בנויה על סיווג מוטעה במכוון של מעמדם של העובדים.

תגיות