אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רשתות השיווק הזניחו את ההגינות לצרכן צילום: חיים צח

רשתות השיווק הזניחו את ההגינות לצרכן

בסקר של המועצה לצרכנות שיעור הצרכנים שהעידו כי נחשפו לאירוע לא הוגן ברשת מזון עלה השנה ל־60%. הטענה העיקרית: גביית מחיר גבוה מזה הרשום על המוצר

08.09.2015, 20:18 | נורית קדוש

רשתות השיווק אמנם יצאו במבצעי הוזלות, בניסיון לבלום ירידה במכירות, אך נראה שתוך כדי כך הן הזניחו את מה שמכונה "הגינות כלפי הצרכנים". השנה נחשפו 60% מהקונים לאירוע לא הוגן במהלך קנייה ברשת מזון כלשהי, זאת לעומת 47% בשנה שעברה ‑ כך עולה מדו"ח הגינות ברשתות המזון שערכו בששת החודשים האחרונים המועצה לצרכנות ומשרד הכלכלה. הדו"ח נערך בהמשך למחקר ממרץ 2014, כדי לעקוב אחר רמת ההגינות ברשתות, כפי שמעידים עליה הצרכנים.

שופרסל שלי זכתה לציון הנמוך ביותר בקרב קונים שרשת השיווק היא מקום הקנייה העיקרי שלהם: 55% מהמשיבים ציינו כי היא בעלת רמת הגינות בינונית ומטה; יו של מגה דורגה במקום השני מלמטה: 44% השיבו כי רמת הגינותה היא בינונית ומטה; שופרסל דיל מתמקמת במקום השלישי מלמטה, ומעליה מדורגות ויקטורי ומגה בעיר. הרשת שזכתה לציון הטוב ביותר היא יוחננוף, שרק 13% מהמשיבים ציינו כי הגינותה בינונית ומטה. אחריה מדורגות בסדר יורד אושר עד, יינות ביתן, חצי חינם, יש של שופרסל ורמי לוי.

בחמש מתוך שמונה הרשתות שנבדקו נמצא כי חלה עלייה בשיעור הקונים שנחשפו לארועים לא הוגנים: בשופרסל דיל למשל ציינו 60% כי נחשפו השנה לאירוע לא הוגן, לעומת 45% בשנה שעברה. האירוע הלא הוגן הנפוץ ביותר ברשת היה הצגה מחיר מבצע בזמן שזה כבר הסתיים והמחיר חזר לקדמותו. גם בתת־הרשת החרדית יש של שופרסל נרשמה עלייה בחשיפה לאירוע לא הוגן מ־47% בשנה שעברה ל־57% השנה. ברמי לוי עלה השיעור מ־50% ל־57%, וברשת יו של מגה נרשמה החרפה קלה מ־55% אשתקד ל־57% השנה. ברשת יינות ביתן נרשם שיפור ניכר: מספר הלקוחות וירדו מ־58% ל-47% בלבד.

הבדיקה התבצעה בסקר טלפוני בקרב 1,155 בגילי 18 ומעלה שעורכים קניות למשק ביתם. האירועים שהוגדרו במחקר כבלתי הוגנים הם בין היתר גביית מחיר גבוה מזה הרשום על המוצר, הבטחת מבצע שבפועל כבר הסתיים או שישנן התניות למימושו, מחסור במוצרים בפיקוח המחייב רכישת מוצר דומה שאינו בפיקוח ומחירו גבוה יותר, היעדר מחיר ליחידת מידה המקשה על ביצוע השוואת מחירים.

אף שמדובר באירועים שעלולים לגרום נזק כספי לצרכנים, אין בידי המועצה לצרכנות כלים להטיל סנקציות על הרשתות. ועדת הכנסת ביקשה לקבל את הדו"ח המלא ובכוונתה לקיים דיון בנושא.

משופרסל נמסר: "נפנה למועצה לצרכנות לבירור תוצאות הסקר משום שהנתונים שמוצגים בו אינם תואמים את תמונת המצב כפי שעולה מסקרים רבים ועקביים שאנו מבצעים בקרב לקוחות הרשת והציבור שאינו נמנה עם לקוחותינו".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות