אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שטח התחלות הבנייה עלה אבל לא במגורים צילום: אלעד גרשגורן

שטח התחלות הבנייה עלה אבל לא במגורים

לפי נתוני הלמ"ס מספר הדירות בבנייה פעילה ביוני היה הגבוה ביותר מאז 1997, אך לא מדובר בהכרח בנתון חיובי והוא עשוי להצביע על התארכות משך הבנייה בישראל; נתון מדאיג נוסף - שטח הבנייה למגורים ירד בזמן ששטח הבנייה שאינו למגורים עלה ב-12%

09.09.2015, 13:23 | דותן לוי

במחצית הראשונה של 2015 החלה בנייתן של כ-25.1 אלף דירות חדשות נתון המשקף עלייה של 7.9% בהיקף התחלות הבנייה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום (ד'). מדובר בנתון הגבוה ביותר של התחלות בנייה במחצית שנה (ראשונה או שנייה) שנרשם לפחות מאז שנת 2010.

קראו עוד בכלכליסט

עוד עולה מהנתונים, כי מספר הדירות בבנייה פעילה הסתכם בסוף יוני 2015 ב-97.3 אלף דירות - המספר הגבוה ביותר מאז סוף ספטמבר 1997. מדובר בנתון לא חיובי בהכרח אשר מעיד בין היתר על הצטברות של דירות בבנייה בעקבות התארכות משך הבנייה של דירות בישראל כתוצאה ממחסור בעובדים ומבירוקרטיה מרובה. עם זאת, במידה וקצב התחלות הבנייה יימשך בקצב דומה מדובר על כ-50 אלף יח"ד בשנה שבנייתן החלה לעומת טווח של 40-47 אלף יח"ד שנבנו במהלך השנים מאז 2010.

על פי נתוני המגמה, חלה עלייה של 3.2% בממוצע לרבעון, בשלושת הרבעונים האחרונים, אוקטובר 2014-יוני 2015, בהשוואה לירידה של 3.2% בממוצע, בשלושת הרבעונים הקודמים, ינואר-ספטמבר 2014. נתון מעניין מצביע על כך שמעל רבע מהדירות (כ-27%) שנבנו הן בצמודי קרקע מרביתם בפריפריה.

 , צילום: זהר שחר צילום: זהר שחר  , צילום: זהר שחר

על נתון זה ניתן ללמוד גם מנתוני גמר הבנייה שעמדו במחצית השנה הראשונה על 21.4 אלף דירות, כ-6.9% גבוה יותר מאשר בתקופה המקבילה ב-2014, אך נמוך בכ-12% מזה של המחצית הקודמת (המחצית השניה של 2014) המשמעות היא שפחות דירות נוספו אל השוק בפועל למרות העלייה בהיקפי הבנייה.

שטח הבנייה למגורים ירד, השטח שאינו למגורים עלה ב-12%

נתון מדאיג נוסף נמצא בייעוד התחלות הבנייה, למרות שהמחסור העיקרי בישראל הינו בדירות למגורים במחצית הראשונה של 2015 עלה דווקא שטח הבנייה שלא למגורים ב-12%. אם משווים את שטחי המגורים שנבנו למחצית הראשונה של 2014 אף רואים ירידה קלה 34.5 אלף מ"ר לעומת 34.7 אלף מ"ר במחצית הראשונה של 2014.

כמו כן, השטח בבנייה לכל הייעודים עמד בסוף יוני 2015 על 23.3 מיליון מ"ר בהשוואה ל-23.7 בסוף יוני 2014 – ירידה של כ-2%. מתוכו 75% למגורים והיתר לשימושים אחרים.

המספר הגבוה ביותר של דירות שהוחל בבנייתן, בתקופה זו, היה ביישובים: ירושלים (כ-1,390) ותל אביב-יפו (כ-1,230). בתקופה זו הוחל בבנייתן של כ-600 דירות באור עקיבא לעומת כ-10 דירות בממוצע בתקופה המקבילה בשנים 2013-2014, ובהשוואה לתקופה המקבילה בשנים 2012 ו-2014, נבנו במודעין-מכבים-רעות כ-580 דירות לעומת כ-40 דירות בממוצע, ביקנעם עילית ובטירת הכרמל כ-470 דירות וכ-350 דירות, בהתאמה, לעומת כ-30 דירות בממוצע. בחלק מהיישובים נרשמה עלייה במספר הדירות שהוחל בבנייתן: באשקלון – 218%, בעפולה –120%, בבאר שבע – 102%, בחולון – 84%, ברחובות – 68%, ובחיפה – כ-64%. בחלק מהיישובים נרשמה ירידה: בראש העין – כ-68%, בירושלים – כ-33%, בפתח תקווה – כ-25%, וברמת גן – כ-23%.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

1.
אנחנו הציבור /זוגות צעירים התפקחנו להפסיק להאמין לממשלה ולכחלון...))
כחלון דרש וקיבל לידיו את כל הסמכויות הקשורות בתחום הדיור. הצעת ההחלטה של כחלון כוללת את העברתו הסופית של מינהל התכנון ממשרד הפנים למשרד האוצר, הקמת מטה דיור במשרד האוצר, מתן הרשאות לתכנון ושיווק קרקעות לחברות הממשלתיות עמידר, ערים ודירה להשכיר לצד רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ומשרד הבינוי וכן הקמת ועדה לתכנון ופיתוח שתקצה קרקעות לגופים הללו במקום רמ"י. ומה קיבלנו ?? 1.סופו של הדיור להשכרה. הקבינט ידון בהצעה להעביר כמה מתחמי קרקעות שניתן לבנות עליהן 20 אלף יחידות דיור לתכנון במסלול מואץ של הותמ"ל (ועדה לקידום מתחמים מיוחדים). על פי החוק, 30% מהדירות במתחמים כאלה מוקצות להשכרה, אלא שהצעת ההחלטה מנצלת פרצה בחוק המאפשרת לממשלה לחרוג מהקצאת הדירות להשכרה במקרים מיוחדים, והקבינט צפוי להחליט שרק 7% מהקרקעות יוקצו לבניית דירות להשכרה. כלומר, רק 1,460 מ־20 אלף יחידות הדיור שייבנו ייועדו להשכרה. 2.פטור ממכרז למינוי יו”ר מטה הדיור, שמעמדו, שכרו ותנאיו העסקתו יהיו כשל מנכ”ל משרד ממשלתי, זאת בשל בהילות וחשיבות המינוי. של כחלון למנות לתפקיד את אביגדור יצחקי. 3.להפוך את מינהל התכנון ליחידת סמך של משרד האוצר ולהקנות לו סמכויות כשל משרד ממשלתי. המהלך הזה, בצירוף הכפפת היו"רים של הוועדות המחוזיות לשר האוצר וראש המינהל -אבל..בניגוד לכחלון, היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין חושב שאי אפשר לפגוע בעצמאות הוועדות המחוזיות הקבועה בחוק, ולכן כדי לממש את החזון של כחלון נדרש שינוי בחוק התכנון והבנייה. 4.לפי כחלון, הפתרון למשבר הדיור גלום בהגדלת היצע הדירות בקצב מהיר. כדי לעשות ביקש שר האוצר לרכז סמכויות רחבות ושליטה חסרת תקדים בשרשרת התכנון והבנייה - משלב תכנון הקרקע, דרך פיתוחה ועד שיווקה ליזמים. כחלון ממשיך להתנהל בשלושה פרמטרים מרכזיים בשרשרת התכנון כפי שהיא פועלת כיום - משילות, תחרות וניהול - וכל רפורמה במבנה מערכת התכנון וניהול קרקעות המדינה כדי לפתור אותם נמצא בידי כחלון אבל........ השתלטות משרד האוצר על מערכת התכנון, המובילה לפגיעה בדמוקרטיה ובזכויות הציבור. מינהל התכנון הופך להיות מינהל הדיור, ושאר תחומי אחריותו - תחבורה, אנרגיה ומים, סביבה ובריאות הציבור - נדחקים לשוליים למרות חשיבותם עד עתה רשות מקרקעי ישראל חילקה את הקרקעות שהיא מנהלת בינה לבין משרד הבינוי, ובשנה האחרונה הוקצו גם מעט קרקעות לחברת דירה להשכיר. כל אחד מהגופים האלה מתכנן את הקרקע בעצמו ומוציא אותה למכרז. על התיאום בין כל הגופים האלה יהיה אמון מטה הדיור, שהיו”ר שלו ישמש גם כיו"ר ועדת התכנון והפיתוח, יו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, יו"ר הותמ"ל ויור הות"ל (הוועד לתשתיות לאומיות). על זה נאמר - תפסתה הרבה - לא תפסתה כלום מר כחלון. לכל אזרח במדינת ישראל את הזכות הלגיטימית לרכוש דירה ולהשקיע כספו בנדל"ן - כאן לא דיקטטורה !! לכל זוג צעיר מגיע להיות בעל דירה על קרקעות המדינה -קרקעות השייכות לכלל הציבור בישראל תחילה !! אנחנו שרויים בשיאה של בועת נדל"ן בגלל שכחלון "התערב" באופו מלאוכותי בשוק הנדל"ן והדליק בו מדורה " מחירי הדירות בישראל ובעולם רק מתייקרים !!! אם המדינה הייתה מפשירה קרקעות לבניה ומשווקת אותם בהנחה של 80% ממחיר הערכת השמאי הממשלתי - משווקת קרקעות לבניה במחירים זולים לקבלני הבניה אזי מזמן היו כאן דירות במחיר מליון שקלים להישג ידו של זוג צעיר ממוצע. ההיצע לא יזנק בבת אחת מאחר ואין כאן בניה ממשלתית בהצפת שוק ההיצע
צעיר 1העם  |  09.09.15