הקרב על הרפואה הפרטית מגיע לוועדת הבריאות
הרפורמה שמקדם שר הבריאות במסגרת חוק ההסדרים מושכת הרבה פחות אש מזו שניסתה להעביר קודמתו יעל גרמן, אף שגם בה טמונות לא מעט מגבלות על הרפואה הפרטית. רק סעיף אחד הוצא מחוק ההסדרים, וכעת יעמוד למבחן בוועדת הבריאות - מול התנגדות בכירי הרופאים
"אנחנו כל הזמן הולכים על חבל דק. בפוליטיקה הכל פרסונלי ולכן, אם לא מדובר על פגיעה מוחשית כמו במקרה של רפורמת גרמן, אין סיבה ללכת נגד ליצמן" - כך הסביר בכיר במערכת הבריאות מדוע לא נלחמו ראשי הקופות והרופאים הבכירים ברפורמה שיזמו שר הבריאות יעקב ליצמן ושר האוצר משה כחלון להסדרת היחסים בין מערכת הרפואה הציבורית והפרטית, בניגוד לקרבות שניהלו נגד רפורמת גרמן.
קראו עוד בכלכליסט
הרפורמה, שקודמה כחלק מחוק ההסדרים, כוללת שלושה סעיפים עיקריים. הראשון, שנשאר בחוק ההסדרים, קובע כי רופאים במערכת הפרטית לא יוכלו לקבל תשלום מביטוח משלים של קופת חולים או מביטוח פרטי של חברת ביטוח, אלא אם יש להם הסדר איתן. הסעיף השני שנשאר בחוק ההסדרים קובע שתשלום לרופא ייעשה באמצעות בית החולים ולא ישירות מהלקוח.
ביום שני השבוע הוחלט לפצל מחוק ההסדרים את הסעיף שקובע כי רופא שמטפל בחולה במרפאה ציבורית לא יוכל לאחר מכן לנתח אותו במערכת הפרטית. לדוגמה, רופא שמגלה במרפאה ציבורית שלמטופל שלו יש אפנדיציט, לא יוכל לאחר מכן לנתח אותו בקליניקה פרטית. סעיף זה, שכבר עבר בקריאה ראשונה, יחזור למסלול חקיקה רגיל תחת ועדת העבודה והבריאות בראשות ח"כ אלי אלאלוף מכולנו, שאישר ל"כלכליסט" שהוא מתכנן להעביר אותו עד סוף נובמבר. על הפיצול מחוק ההסדרים הוחלט במסגרת הדיונים בין משרד האוצר לעוזרי יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שביקשו להראות שהם עושים לאוצר חיים קשים.
זאת בניגוד לשנה שעברה, אז ניסתה שרת הבריאות הקודמת יעל גרמן להעביר רפורמת ענק להגבלה ומיסוי של מערכת הרפואה הפרטית, שכללה צמצום הכיסוי של הביטוחים המשלימים ושל חברות הביטוח, הורדת הפרמיה, מיסוי מיוחד על המערכת הפרטית והגבלת הרכש של הקופות בבתי החולים הפרטיים. הרפורמה ההיא נתקלה בהתנגדות עיקשת של קופות החולים ושל רופאים בכירים.
"הרפורמה תרחיק רופאים מהמערכת הציבורית"
גם קופות החולים וגם ההסתדרות הרפואית לא רצו להיתפס כמי שמתגרות בליצמן, כפי שעשו לגרמן. בכיר באחת הקופות אמר ל"כלכליסט" כי "במבנה הפוליטי הנוכחי ברור לנו שכל פעילות שכנוע, לא רק לגבי חוק ההסדרים, ניתן למקד אך ורק בליצמן. אין שום טעם בפעילויות האחרות שאנחנו מכירים, בעיקר לוביזם אצל חברי הכנסת, כי אם ליצמן לא איתך לא יעזור לך. ליצמן מנוסה מאוד וגם חברי האופוזיציה שמוכנים ללכת איתו יד ביד בהרבה דברים. אם ליצמן רוצה עכשיו משהו בתחום הבריאות, אין אף אחד בכנסת שיכול עליו. עדיף להרכין ראש ולהיאבק על שיפור ההצעה מבחינתנו, לא על חיסולה".
אחד הבכירים היחידים שהתבטאו בפומבי בביקורת על ההצעה הוא מנהל בית החולים בילינסון של קופת החולים כללית ד"ר ערן הלפרן, שטען שהסעיף ירחיק רופאים מהמערכת הציבורית. ההסתדרות הרפואית לא יכולה להתערב מול ליצמן בשל הנתק בין שר הבריאות לבין יו"ר ההסתדרות הרפואית ד"ר ליאוניד אידלמן (למעט מכתב ששלח אידלמן לליצמן כהתנגדות לרפורמה), שעתר לבג"ץ נגד כוונת ליצמן למנות את משה בר־סימן־טוב למנכ"ל המשרד בטענה שהאחרון אינו רופא. עם זאת, הדבר לא ימנע מההסתדרות הרפואית להשתמש בקשרים של רופאים בכירים עם חברי הכנסת שמטופלים אצלם כדי להתנגד לסעיפי הרפורמה.
קופות החולים כבר בונות על פיצויים
הקופות לא רואות בסעיף שיצא מחוק ההסדרים איום כמו רפורמת גרמן משום שהפגיעה בהן צפויה להיות קטנה בהרבה. זאת משום שלא מדובר בהגבלה על יכולת הרכש שלהן בקליניקות הפרטיות, אלא על יכולתו של הרופא מהקופה לשלוח מטופלים לבתי החולים הפרטיים. מעבר לכך, הקופות מקוות להשתמש בטווח הזמן שניתן להן במהלך הדיונים בוועדת הבריאות כדי להשיג פיצוי כשהאיסור על הרופאים ייכנס לתוקף.
הטיעון שהקופות ישמיעו באוזני חברי הכנסת של הוועדה יהיה כזה: אם רופאים לא יוכלו להפנות חולים למערכת הפרטית, שבה ישתמשו בביטוח המשלים שלהם, יגדלו הוצאות הקופה מהכיס הציבורי שלה, זה שממומן על ידי סל הבריאות. משום שחלק זה בהכנסות הקופות כבר נמצא בגירעון, ומשום שחוקית הקופה לא יכולה להעביר אליו עודפים מהכיס הפרטי שלה, שממומן באמצעות ביטוחים משלימים, ינסו הקופות לקבל הבטחה ממשרד האוצר להגדיל את תמיכת המדינה בהן. האוצר מצדו יטען כי יישום הסעיף לא ייעשה לפני שיתקיימו דיונים עם הקופות, גם על הנושא הכספי.
סיבה נוספת שיכולה להסביר מדוע הקופות לא אוהבות את הצעת החוק היא שעד כה הן שכנעו רופאים טובים לעבוד אצלן באמצעות הבטחה שיפגשו חולים ויוכלו להעביר אותם למערכת הפרטית. עם זאת, תמורת פיצוי כספי הולם בקופות יבלעו את הגזירה. שני הסעיפים שנשארו בחוק ההסדרים הם כאלו שההתנגדות להעברתן במסלול חקיקה רגילה עלולה להיות גדולה בהרבה.
סעיף אחר שנשאר בחוק ההסדרים וידון בוועדת הכספים הוא זה הקובע כי רופאים במערכת הפרטית לא יוכלו עוד לקבל תשלום מהביטוח המשלים של קופת החולים או מביטוח פרטי של חברת ביטוח, אלא אם יש להם הסדר מולן. מטרת הסעיף להשתמש בכוח המיקוח של הגופים הגדולים הללו כדי להוריד את ההכנסות של כמה מכוכבי הרפואה הפרטית, שכיום אינם נמצאים בהסדר ומקבלים עשרות אלפי שקלים לניתוח, בעוד החולה מקבל החזר של אלפי שקלים בלבד מהביטוח המשלים או מזה של חברת הביטוח. כך מקווים במשרדי האוצר והבריאות לקטום מלמעלה את פירמידת השכר של הרופאים במערכת הפרטית.
במשרדי הבריאות והאוצר לא רצו לראות את הסעיף הזה מפוצל, משום שכאן כבר מדובר בנושאים רגישים יותר עם כח לוביסטי גדול בהרבה, וזאת מפני שהסעיף הזה נוגע גם לחברות הביטוח ולסמכויות הפיקוח של המפקחת על הביטוח דורית סלינגר. במסגרת חוק ההסדרים יהיה קל יותר לעקוף את ההתנגדויות של חברות הביטוח או של רופאים שמקורבים לפוליטיקאים.
סעיף אחר שנשאר בחוק ההסדרים וידון בוועדת הבריאות של אלאלוף הוא כי התשלום לרופא ייעשה באמצעות בית החולים ולא ישירות מהלקוח. שוב, על מנת להעביר את כוח המיקוח מהחולה אל הקופה או לחברת הביטוח, וליצור סטנדרטיזציה של התעריפים הפרטיים.
3 תגובות לכתיבת תגובה