פרשנות
טים קוק מתניע מחדש את שוק הטכנולוגיה
הצמיחה בסמארטפונים נחלשת? האייפון 6s יקודם בעזרת תוכנית שדרוגים ערמומית. הממירים החכמים תקועים בנישה? אפל TV ישמש לגיימינג ולשופינג. האטה בעולם הטכנולוגיה? טים קוק מציג פתרונות נועזים ויצירתיים
דגמי האייפון החדשים מציגים מצלמה משודרגת שהופכת תמונות לסרטונים קצרים, ותוכנית טרייד אין משתלמת. כלומר, מבחינת אפל
השאלה הגדולה שריחפה לפני חשיפת דגמי האייפון החדשים, ביום רביעי האחרון בסן פרנסיסקו, היתה איך מתעלים על השנה שעברה. אייפון 6 ו־6 פלוס שזכו להצלחה מסחרית אדירה היו הדגמים הראשונים עם מסך גדול, וענו על ציפיות וביקושים שלא יכולים לחזור מדי שנה.
ואכן, באייפון 6S ו־6S פלוס הציגה אפל כמה פיתוחים מעניינים אך לא פריצות דרך. אלה כוללים שדרוגים משמעותיים למצלמה הראשית ולמצלמת הסלפי (שהופכת את המסך לפלאש בעת הצורך), מסך מגע רגיש לעוצמת לחיצה (3D Touch, יכולת שמוכרת מאפל ווטש) ותכונה מעניינת בשם Live Photos, שהופכת כל תמונת סטילס שצולמה לסרטון וידאו קצר בן 3 שניות -תמונה זזה סטייל הארי פוטר.
כל זה נחמד, אבל נראה שאין באייפונים המעודכנים די חידושים לעורר גל שדרוגים עוצמתי כמו זה שנראה ב-2014. איך בכל זאת תעצור אפל ירידה אפשרית במכירות האייפונים? הפתרון של החברה נמצא בדמות תוכנית טרייד אין ערמומית, אם להשתמש במילה עדינה.
באירוע שערכה הציגה אפל, בתמימות כמובן, תוכנית שדרוגים מפתה לכאורה, שתחל את דרכה בארה"ב ואמורה להתפשט לשאר העולם. תמורת תשלום נמוך כביכול היא תאפשר ללקוחות לקבל אייפון חדש מדי שנה. מה שהחברה לא ממש הדגישה הוא איך בדיוק זה עובד: הלקוח רוכש למעשה אייפון ב־24 תשלומים חודשיים של 45–32 דולר. אחרי 12 תשלומים ניתן לשדרג לדגם אייפון חדש, ולשלם את 24 התשלומים מהתחלה.
היכן המלכוד? אם הצרכן לא משדרג, האייפון יעלה לו כמעט 20% יותר מאשר בקנייה רגילה (649 דולר לדגם בסיסי מחוץ לתוכנית, 777 דולר בתוכנית). ואם הוא ישדרג? אפל תרוויח אפילו יותר. כשקונים אפל בתשלום אחד, המכשיר הישן נשאר ברשות הלקוח. במסגרת התוכנית, דגם האייפון הישן חוזר לחברה. במילים אחרות, הם ישלמו יותר ממחצית ממחירו המלא של אייפון, רק כדי להשיב אותו אחרי שנה לאפל.
מבחינת מנכ"ל אפל טים קוק מדובר, כמובן, בעסקת חלומות. החברה שלו תוכל ליצור לעצמה בסיס קבוע של מיליוני צרכנים, אולי אף עשרות מיליונים, ששואלים ממנה באופן קבוע את דגם האייפון החדש ביותר. היא תוכל גם למשוך לקוחות חדשים, שנרתעו עד עתה ממחירו הגבוה של האייפון ויטעו לחשוב שהם יכולים לזכות במכשיר בזול. אפל תוכל להגדיל את שולי הרווח שלה, המרשימים גם כך, שכן מחיר האייפון הממוצע יעלה. למשקיעים יש סיבה טובה לשמוח. ללקוחות? לא ממש.
אפל TV
הדגם החדש של הממיר החכם שיושק בסוף החודש הבא יכול להוות איום משמעותי על שוק קיים. ולא מדובר על שוק הטלוויזיה.
למרות מערכת ההפעלה החדשה וממשק המשתמש המשודרג ביחס לדגם הקודם (שיצא עוד ב־2011), אפל TV עדיין לא מהווה תחליף של ממש לשידורי טלוויזיה מסורתיים. הוא מספק תמיכה נאה בשירותי סטרימינג כמו נטפליקס והולו, אבל לא בטלוויזיה "רגילה" או בהקלטת שידורים — תכונות שעדיין חשובות לצופים רבים. האיום האמיתי שמציב המכשיר הוא דווקא על קונסולות הגיימינג, ובראשן פלייסטיישן ואקסבוקס, הודות לחנות אפליקציות ייעודית למכשיר, תמיכה עמוקה יותר בפיתוח יישומים ובייחוד משחקים, ושלט שמזהה תנועה ומצויד במשטח מגע.
לאפל TV אין חומרה עוצמתית כמו לקונסולות של מיקרוסופט וסוני, והוא לא יוכל להתחרות בהן בהרצת משחקים מושקעים ומורכבים, אבל הוא גם לא שואף לעשות זאת. עם אפל TV החדש מכוונת החברה לשוק משחקי הקז'ואל הפשוטים והממכרים. מבחינת אפל, מיקרוסופט וסוני יכולות לשמור לעצמן את הגיימרים הכבדים. היא תוכל להפיק הכנסות יפות מכל האנשים "הרגילים" שמורידים משחקים בחינם, ואז משלמים עליהם במשך תקופה ארוכה כשהם רוכשים תוספות ושדרוגים.
וגיימינג הוא רק חלק מהבשורה של אפל TV החדש. העובדה שאפל סוף סוף בונה פלטפורמת פיתוח אמיתית סביב הממיר יכולה לפתוח אפיקי הכנסות נוספים עבורה ועבור חברות אחרות. שופינג, למשל. הטלוויזיה, עם המסך הגדול שלה ומיקומה המרכזי בבית, אמורה להיות כלי אידיאלי ליצירת חוויית קנייה אינטראקטיבית. אבל עד היום, אף ניסיון בתחום לא זכה להצלחה מסחררת. כעת אפל יכולה לשנות זאת.
באירוע בסן פרנסיסקו הדגימה חברת השופינג המקוון GILT את האפליקציה שפיתחה לאפל TV. בפעם הראשונה קניות בטלוויזיה נראו לא רק כמשהו אפשרי, אלא גם כחוויה מהנה. ומי יודע אילו עוד שימושים ימצאו מפתחי אפליקציות לפלטפורמה: כשנותנים להרבה אנשים כלים לעשות משהו יצירתי, כמעט תמיד קורה משהו טוב.
אפל ווטש
הרצועות חדשות, המכירות עדיין מעורפלות
השעונים החכמים הם אמנם קטגוריית המוצר החדשה ביותר שאפל נכנסה אליה (אלא אם מחשיבים את המחשבים ההיברידיים), אבל אפל ווטש לא זכה ליותר מדי זמן במה באירוע בסן פרנסיסקו. הוא הסתפק בעיקר בשדרוגים עיצוביים בדמות צבעים חדשים ורצועות חדשות, בין היתר של בית האופנה הצרפתי הרמס. העדכון למערכת ההפעלה של השעון, WatchOS 2.0, הוצג עוד ביוני.
מי שקיווה לקבל הצצה לנתוני המכירות של השעון שוב התאכזב. אפל, כמו בדו"חותיה הרבעוניים, שמרה אותם גם הפעם קרוב לחזה. חושדים שיש לה מה להסתיר? קשה להאשים אתכם. אחרי הכל, אפל בדרך כלל מתגאה במכירות המרשימות של המכשירים החדשים שלה. העובדה שאפל ווטש לא זוכה לאותו טיפול, ושאחרי חצי שנה בשוק החברה עדיין לא הפיצה ולו נתון מדויק אחד על היקף המכירות שלו, צריכה לכל הפחות להביא להרמת גבה.
האורחים המפתיעים
הסכם שלום היסטורי עם מיקרוסופט ואדובי
ההפתעה הגדולה באמת ברביעי בערב לא היתה המכשירים או השירותים שהוצגו, אלא הרגע שבו הוזמן לבמה נציג אחת היריבות המיתולוגיות של אפל - מיקרוסופט - כדי להדגים את אפליקציות החברה על האייפד פרו.
לאפל ולמיקרוסופט היסטוריה רצופת עליות ומורדות שכללה יחסים קרובים בתחילה, מלחמת פטנטים בהמשך, השקעה של מיקרוסופט באפל ברגע משבר, ואז יריבות מחודשת בשוק ה־PC והמובייל. תחת המנכ"לים החדשים, קוק באפל ונאדלה במיקרוסופט, היחסים שבו והתחממו - בין השאר לאור החלטת נאדלה להתמקד בתוכנה ולא במכשירים.
כעת שיתוף הפעולה הזה מגיע לשיא, ומאפשר לכל אחת מהחברות לשדר אמירה ברורה. מיקרוסופט רוצה להציג את עצמה כחברה שיוצרת יישומים איכותיים לכל מכשיר בשוק, בלי תלות במערכת ההפעלה. אפל, מצדה, מציגה את הפלטפורמה שלה ככר פורה לפיתוחים הטובים ביותר בשטח. כל זה, כמובן, עד לתפנית שתצית את הסכסוך מחדש (אם כי קוק נחשב פחות אמוציונלי מג'ובס, ונוטה פחות למלחמות חורמה).
מיקרוסופט לא היתה היחידה שאיתה אפל השלימה פומבית באירוע. בימיו האחרונים נלחם ג'ובס בפלאש של אדובי, מאבק שהצליח במידה רבה: תקן הווידיאו מעולם לא קנה אחיזה במובייל, והוא מאבד במהירות את חשיבותו ב־PC. כעת החליטה אפל שהגיע הזמן לכתת את החרבות גם בחזית הזאת, וגם נציג אדובי הדגים על הבמה אפליקציה לאייפד פרו. שחר של עידן חדש? לא נכחיש.
3 תגובות לכתיבת תגובה