אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
צמיחת המשק ברבעון השני: 0.1% בלבד צילום: אוהד צויגנברג

צמיחת המשק ברבעון השני: 0.1% בלבד

שיעור צמיחה זה נמוך במיוחד בהשוואה לצמיחה בשיעור שנתי של 1.8% שנרשמה ברבעון הקודם, ושל 6.1% ברבעון האחרון של שנת 2014. הצריכה הפרטית לנפש, הנחשבת למדד אמין לשינויים ברמת החיים במשק, ירדה ברבעון השני של השנה בשיעור שנתי של 1.2%

17.09.2015, 13:05 | אמנון אטד

הסערה התקשורתית שהתחוללה לפני חודש, כאשר הלמ"ס דיווחה על אומדן לצמיחה נמוכה במיוחד ברבעון השני של השנה, מקבלת היום (ה') אף תנופה שלילית עם פרסום אומדנים מעודכנים יותר על ידי הלמ"ס.

קראו עוד בכלכליסט

מאומדני החשבונות הלאומיים המעודכנים עולה כי ברבעון השני של השנה צמח המשק רק בשיעור שנתי אפסי של 0.1%, ולא ב-0.3% כפי שדיווחה הלמ"ס לפני חודש. שיעור צמיחה זה משקף צמיחה שלילית לנפש בשיעור שנתי של מינוס 1.7%.

שיעור צמיחה זה נמוך במיוחד בהשוואה לצמיחה בשיעור שנתי של 1.8% שנרשמה ברבעון הקודם, ושל 6.1% ברבעון האחרון של שנת 2014. גם ברבעון המקביל בשנה שעברה צמח המשק בשיעור שנתי גדול בהרבה, של 3.4%.

בתוצר של הסקטור העסקי נרשמה ברבעון השני של השנה אף צמיחה שלילית, בשיעור שנתי של מינוס 1.2%.

כאשר הלמ"ס מציינת נתון רבעוני במונחים של חישוב שנתי, כפי שהיא נוהגת לעשות באומדני החשבונות הלאומיים, המספר שמפורסם הוא סוג של נבואה, ולא הנתון האמיתי שמתייחס לאותו רבעון. במקרה שלנו, שיעור הצמיחה הריאלי ברבעון השני של השנה, לעומת הרבעון הקודם, אינו 0.1% אלא משקף למעשה אפס צמיחה.

הצריכה הפרטית לנפש, הנחשבת למדד אמין לשינויים ברמת החיים במשק, ירדה ברבעון השני של השנה בשיעור שנתי של 1.2%, צילום: תומריקו הצריכה הפרטית לנפש, הנחשבת למדד אמין לשינויים ברמת החיים במשק, ירדה ברבעון השני של השנה בשיעור שנתי של 1.2% | צילום: תומריקו הצריכה הפרטית לנפש, הנחשבת למדד אמין לשינויים ברמת החיים במשק, ירדה ברבעון השני של השנה בשיעור שנתי של 1.2%, צילום: תומריקו

לדברי הלמ"ס, היציבות שנרשמה ברמת התוצר ברבעון השני של השנה משקפת עלייה מתונה של 0.6% בצריכה הפרטית ועלייה מתונה יותר של 0.4% בצריכה הציבורית (המשקפת למעשה את הוצאות הממשלה), וירידות של 3.4% בהשקעות בנכסים קבועים ושל 11.9% ביצוא הסחורות והשירותים ללא חברות סטארטאפ ויהלומים.

מהאומדן השני של החשבונות הלאומיים לרבעון השני של 2015 מתברר עוד כי כלל יצוא הסחורות והשירותים של המשק הישראלי ירד ברבעון השני של השנה בשיעור שנתי של 10.6%, בהמשך לירידה בשיעור זהה ברבעון הראשון. בכל המחצית הראשונה של השנה ירד היצוא בשיעור שנתי של 7.7%, בהמשך לירידה של 2.8% שנרשמה במחצית השנייה של השנה שעברה.

הצריכה הפרטית עלתה כאמור ברבעון השני של השנה בשיעור שנתי מתון של 0.6%, לעומת עליות של 5.8% ברבעון הראשון ושל 7.7% ברבעון האחרון של השנה שעברה. הצריכה הפרטית לנפש, הנחשבת למדד אמין לשינויים ברמת החיים במשק, ירדה ברבעון השני של השנה בשיעור שנתי של 1.2%.

ההוצאה לצריכה ציבורית, המשקפת בעיקר את הוצאות הממשלה, גדלה כאמור ברבעון השני בשיעור מתון של 0.4%, בהמשך לעלייה בשיעור זהה שנרשמה גם ברבעון הראשון של השנה. ההשקעה בנכסים קבועים ירדה ברבעון השני ב- 3.4%, בהמשך לירידה גדולה הרבה יותר של 8.5% שנרשמה ברבעון הראשון של השנה.

תגיות

17 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

15.
מה אפשר לצפות משר אוצר שעסוק רק להשקיע בצבירת הון פוליטי אישי בפופוליזים ? נאאדה !
- מדיניות פיסקלית: את הגירעון הפיסקלי צריך לקצץ כדי להעלות את החוב על מסלול של ירידה וליצור מה שהדוח מכנה "מרחב פיסקלי". יש חשיבות קריטית ליצירת מסגרת חזקה לטווח הבינוני. מסגרת זו חייבת לכלול תכנית ברורה של הוצאות והכנסות שתעלה בקנה אחד עם יעד הגירעון הפיסקלי. - מדיניות מוניטרית: את המדיניות הזו אפשר לשים בצד בשלב זה. האינפלציה צפויה לחזור לרצועת המטרה ב-2016. האינפלציה השלילית שנרשמת עתה היא מיובאת וכאמור, היא אינה משקפת חולשות במשק הישראלי. - מדיניות לשוק הדיור: יש חשיבות קריטית להגדלת היצע הדירות כדי לבלום את העליות במחירי הדיור. יש גם צורך במאמצים מתוכננים של משרדי הממשלה הרלוונטיים והרשויות המקומיות להיאבק בעליות אלה. צעדי רגולציה פיננסית (macroprudential measures) צריכים להיות קו ההגנה הראשון נגד סיכונים ליציבות הפיננסית שעלולים לנבוע משוק הדיור. - יציבות פיננסית: המערכת הפיננסית מסתמנת כיציבה, אך צריך לעקוב בזהירות אחרי סיכונים שנובעים מחשיפה לשוק הנדל"ן. - רפורמות מבניות: צמיחת התעסוקה חזקה, אך צמיחת פריון העבודה נמוכה מאוד. הגדלת התחרות, שיפור התשתיות וצירוף יעיל יותר של אוכלוסיות החרדים והערבים לכוח העבודה יסייעו להגדלת הצמיחה ויצמצמו את אי השוויון בהכנסות. אז יאללה רוצו לשתות בירה במחיר זול יותר ....והמשיכו להאמין לכחלון כדי שיבחר גם בבחירות הבאות בדיוק בשביל זה הוא דרש את הכיסא של האוצר - תרתי משמע...)))
דדון  |  17.09.15
13.
ממשלת שרלטנים שמנוהלת על ידי שר אוצר ליצן שמחייך בהתמדה...וראש ממשלה קוסם סוג Z
יש חובה בקיצוץ הגירעון הפיסקלי כדי להעלות את החוב על מסלול ירידה, חשיבות קריטית להגדלת היצע הדירות והגדלת התחרות צעד ראשון – וחשוב – בכיוון כיווץ הגירעון לבחון שילוב של צעדים להגדלת הכנסות וכיווץ הוצאות עם דגש מיוחד על הצורך במחויבות חזקה יותר לבקרת תקצוב פרוייקטים רב-שנתיים. ל-פי דוח הקרן מטבע בינלאומי , הגירעון הפיסקלי השנה יחרוג קרוב לוודאי מיעד הגירעון הנוכחי (2.75% מהתמ"ג) כתוצאה מהגידול בהוצאות לצרכי ביטחון. לכן, היעד המקורי של הגירעון ל-2016 (2% מהתמ"ג) שוב אינו נראה בר-ביצוע. למרות זאת, יש צורך לקצץ את הגירעון לפחות בחצי אחוז. הדוח מציין כי ממשלת ישראל מתכננת לכווץ את הגירעון בהדרגה, אך לא בקצב שמצוין בחוק להפחתת הגירעון. הקרן מדגישה שמצבה הפיסקאלי של ישראל איתן במידה משמעותית מכפי שהיה לפני 10 שנים, כאשר החוב היה 90% מהתמ"ג. הקרן סבורה שצריך לתת קדימות גבוהה להוצאות שיחוללו צמיחה (כלומר חינוך, תשתיות) וזה מצדיק את התיקון בחוק להפחתת התקציב. ישראל צלחה היטב את המשבר הפיננסי, והיא עושה עתה חיל, מציינים עורכי הדוח. בעקבות צמיחה בשיעור 2.6% ב-2014, צפויה כלכלת ישראל לרשום צמיחה של 2.5% ב-2015 ושל 3% עד 3.3% בכל אחת מהשנים הקרובות עד 2020. בכל זאת, צמיחה של 3% היא ירידה בהשוואה לשנים קודמות,
גדי  |  17.09.15
לכל התגובות