אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בבקשה אל תלכו! יש לנו עוד שלושה אייפונים ושואב אבק! איור: יונתן פופר

מאקרו טכנולוגי

בבקשה אל תלכו! יש לנו עוד שלושה אייפונים ושואב אבק!

חברות הטכנולוגיה, ובהן אפל וסמסונג, מתקשות למצוא דרכים חדשות לרגש את הצרכנים. התוצאה: אירועי ההשקה שלהן הופכים לגדולים עד גיחוך, ונחשפים בהם עוד ועוד גאדג'טים בו זמנית. ממש לא בטוח שזה יעזור

17.09.2015, 17:58 | הראל עילם
האייפון כבר אינו מספיק: סמארטפון, פאבלט, טאבלט ענק, מיני־טאבלט, סטיילוס, עיצובים חדשים לשעון החכם, ממיר טלוויזיה שתומך במשחקים, שיתוף פעולה עם מיקרוסופט ועשרות טכנולוגיות חדשות. לפני כשבוע ערכה אפל את האירוע הגדול ביותר שלה אי פעם: החברה מעולם לא הכריזה על כל כך הרבה מוצרים בו זמנית.

קראו עוד בכלכליסט

מי זוכר שפעם מכשיר חדש יחיד, אייפון או אייפד, היה מספיק להחזיק אירוע שלם. ולמרות כל ההכרזות וההפתעות, לא מעט אנליסטים, מבקרים וגולשים התקשו להתרגש. מניית אפל אמנם עלתה בימים שאחריו, אבל לא זינקה ועדיין רחוקה מהשיאים שרשמה ביולי האחרון.

הקהל כבר לא מתרגש מאייפון חדש, איור: יונתן פופר הקהל כבר לא מתרגש מאייפון חדש | איור: יונתן פופר הקהל כבר לא מתרגש מאייפון חדש, איור: יונתן פופר

חברת המחקר הסינית דיגיטיימס טענה כי טכנולוגיית ה־3D Touch באייפון החדש, שמזהה את עוצמת הלחץ על מסך המגע, אינה חדשנית מספיק. אחרים התאכזבו מכך שאפל לא חשפה אייפון מוזל ולא שדרגה את שטח האחסון הבסיסי במכשיר, שעדיין עומד על 16 גיגה־בייט. ואולם, את הבעיה האמיתית ניסח פיטר נואק מ־Canadian Business, שכתב: "סירי, האם את יכולה לעשות את אפל מרגשת שוב?".

הגרנדיוזיות של אירוע אפל והעובדה שהוא אינו נחשב לסופר־מלהיב הן רק סימפטומים לבעיה רחבה מזו מבחינת תעשיית הטכנולוגיה. סף הריגוש של הצרכנים עולה, והחברות צריכות להזיע כדי לשלהב אותנו ולגרום לנו לשדרג.

טים קוק ולהקת וואן ריפבליק, צילום: בלומברג טים קוק ולהקת וואן ריפבליק | צילום: בלומברג טים קוק ולהקת וואן ריפבליק, צילום: בלומברג

גם ב־IFA, תערוכת הטכנולוגיה הגדולה באירופה שנערכה בתחילת החודש בברלין, הורגשה המגמה הזאת היטב. אם בעבר נראה כי החברות שומרות על קו אחיד והציגו חידושים דומים בו זמנית, השנה משכה כל חברה לכיוון משלה. סוני הציגה סמארטפון בעל מסך 4K; לנובו הלכה על סמארטפונים עם סוללת ענק ומסך של קרוב ל־7 אינץ'; וואווי, כמו אפל, הציגה מסך רגיש לעוצמת לחיצה; אייסר הציגה סמארטפון לגיימרים בעל חומרה מתקדמת במיוחד; קנון חשפה מצלמה בעלת רזולוציה של 250 מגה־פיקסל.

מוקדם יותר השנה הציגה סמסונג שני דגמים לסמארטפון גלקסי S6 ושני דגמי פאבלט שונים, אחד עסקי והאחר בידורי. הקהל, כך נראה, כל הזמן דורש יותר, וההשקות צריכות לספק סף גירוי גבוה בהרבה כדי להישאר רלוונטיות.

אירוע וואווי בתערוכת IFA, צילום: עומר כביר אירוע וואווי בתערוכת IFA | צילום: עומר כביר אירוע וואווי בתערוכת IFA, צילום: עומר כביר

איך פותרים את הבעיה הזאת? קודם צריך לברר ממה היא נובעת. לטענת דניאל קופר מאתר הטכנולוגיה הנחשב אנגאדג'ט, הצרה האמיתית היא שהחברות אינן מבינות מה באמת חשוב לצרכנים. "הכלל הראשון של טכנולוגיה הוא שאסור לה להיות משעממת. מהבחינה הזאת IFA היא כישלון — עם שורה של חברות שהציגו מוצרים שמרניים ולא מעניינים". כן, שמרניים, למרות הכל.

קופר תקף את העובדה שבמשך שנים התעשייה מנסה לקדם טלוויזיות תלת־ממד ומסכים באיכות 4K, ומסתכלת יותר מדי על מספרים כמו רזולוציות ומהירויות שעון במקום לחשוב על מוצרים שבאמת יכולים להפוך את חיינו לטובים משהם היום. "טלוויזיית 4K לא מלהיבה", כתב באתר. "מדובר רק בטלוויזיית HD חדה יותר. כך גם סמארטפון עם מסך 4K - הוא לא משפר את חווית הגלישה שלנו".

מסך ה-4K של ה-Z5 מבית סוני, צילום: עומר כביר מסך ה-4K של ה-Z5 מבית סוני | צילום: עומר כביר מסך ה-4K של ה-Z5 מבית סוני, צילום: עומר כביר

לעומת קופר יש מי שסבורים שמדובר בבעיה הרבה יותר עמוקה שאי אפשר לפתור בנקל. בשנים האחרונות הפכה הטכנולוגיה לחלק אינטגרלי מהחיים של אנשים רבים, שבעבר הסתפקו בישיבה מול המחשב בעבודה וכיום לוקחים איתם את הסמארטפון לכל מקום. מצב זה יוצר רוויה, כמו שכתב העיתונאי הנחשב מארק סטפנס בבלוג שלו ביולי האחרון: "טכנולוגיות כיום קלות יותר לשימוש, ויותר אנשים מבינים אותן: אם פעם היה מספיק להשתמש בהן כדי להיחשב לגיק, היום אתה צריך להיות לפחות מומחה. באופן פרדוקסלי, ככל שהטכנולוגיה הופכת לחיונית יותר בחיים שלנו, אנחנו פחות מתעניינים בה".

ואולי בעצם אין פסול בכך שהטכנולוגיה משעממת לפעמים. כמו שכתבה בורי לאם מהאטלנטיק: "ההיעדר של תכונות חדשות באייפון לא מעניין את הצרכן הממוצע. האייפון ימשיך לשרת את מטרותיו". היא הזכירה שלפי סקר מכון גאלופ, כמעט מחצית מהאמריקאים אינם רוכשים סמארטפון חדש משום שהמכשיר שלהם כבר התיישן, או כי דגם משודרג יצא לשוק, אלא פשוט מפני שהוא הפסיק לעבוד. "המכשיר המשעמם של אפל עדיין ימכור יותר מכל שאר המכשירים בשוק", חתמה לאם.

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
שתי פריצות דרך בעשור האחרון
האחת האייפון הגדיר את הסמארטפון, והשני טלויזיות HD. טלפונים. פחות או יותר מהאייפון 4s והגאלאקסי s3, הטלפונים שהשתפרו מאוד כל שנה הגיעו למצב קומודטי. הם מכשירים מעולים. אין שום סיבה להחליף אלא אם הפסיקו לעבוד. החידושים לפעמים נחמדים, אבל לא שווים את הכסף. המקרים אחרים השיפורים פשוט ברמת מספרים. עין אנושית לא מסוגלת להבחין בהבדל בין HD ו 4K על מסך קטן כזה. שלא לדבר שלא מעט אנשים לא אוהבים את הגדלים החדשים. אנשים גם למדו להתמודד עם ההשבתה המתוכננת על ידי תיקונים פשוטים עצמאיים. אישית בתור מפתח מובייל, אני מקבל מעבודה אייפון 6 ומשאיר אותו במגירה, משתמש באייפון 5 הישן שלי. אנדרואיד זה בכלל בלאגאן ליצרניות הגדולות כי לא מעט יצרנים מציעים מכשירים כמעט זהים ברבע כסף. רק ספקולנטים וטיפשים יכלו לטעון שהבוננזה תימשך לנצח. השוק התבגר, וזה לגמרי בריא וצפוי. לגבי טלויזיות, HD היווה קפיצה. היצרנים היו מספיק חכמים לחלק לשתי פעימות שהיה בינהן הבדל נראה לעין 720 ו 1080. נגמר. ההבדל בין 4K ל HD רגיל מורגש אבל לא ענק. אין תוכן בגלל שספקי התוכן לא חושבים שהשדרוג של בציוד שווה את הכסף. כמו טלפונים, זה יכנס לשימוש כשהציוד הישן יתקלקל. אף אחד למעט מאמצים מוקדמים לא יזרוק ציוד עובד בשביל לשדרג שידרוג קטן. בטלויזיות המחזורים הם של כ5 שנים או יותר.
טל  |  18.09.15