אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נציגי Uber בכנסת: "דרוש ביטוח מיוחד לנהגים בנסיעות שיתופיות" צילום: איי אף פי

נציגי Uber בכנסת: "דרוש ביטוח מיוחד לנהגים בנסיעות שיתופיות"

בוועדת המדע של הכנסת דנו במידת הבשלות של המדינה לתחבורה שיתופית. נהגי המוניות מתנגדים ומבקשים לפצותם; עמית מחקר ממכון ירושלים: "השירות יכול להוזיל את מחיר הנסיעה בעד 30%"

21.09.2015, 14:06 | תומר הדר

האם מדינת ישראל בשלה לתחבורה שיתופית? נושא זה עמד היום במרכז דיון שנערך בשעה זו בוועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת. אחד הגופים המביעים התנגדות עזה לתחבורה השיתופית הם ארגוני נהגי המוניות. מלשון נייר העמדה שהגישו הנהגים לכנסת עולה שהנהגים חוששים בין היתר מהתפתחותו של ענף הסעות פיראטי שעלול לגרור לסכנות כגון אונס ואילמות, לשון נייר העמדה שהוגש לוועדה. עוד טוענים נהגי המוניות שבמידה שהחוק יאושר, המדינה תפסיד עשרות מיליוני שקלים מגביית מס, הנגבה כיום מנהגי המוניות. בנוסף טוענים נהגי המוניות שהמדינה תידרש לפצותם, בגין הכספים שגבתה מהם עבור זיכיון ההסעה במונית.

קראו עוד בכלכליסט

בדיון עצמו ציין שאול קירשנבאום, עמית מחקר במכון ירושלים, כי "ממחקר וסקירה שביצענו, עולה ששירות שיתוף רכב יכול להוזיל את מחיר הנסיעה בכ-30%-20%, יוריד גודש בכבישים ויצמצם את מספר כלי הרכב. השימוש בדירוג של צרכנים יסייע בבחירה של הרכב - או של הנהג". עם זאת, מדגיש קירשנבאום, לשירות יש גם חסרונות: נושא המיסוי שיוטל על המשתמשים בשירות. עם זאת, מסביר קירשנבאום, השימוש בתשלום באמצעות אשראי אמור לפתור את הבעיה. לדברי אוהד רון, נציג Waze: "אנו מנסים לייצר שירות של שיתוף נסיעות. כיום כלי רכב רבים בכבישים נוסעים כשהם ריקים מנוסעים, והשימוש בשיתוף של נוסעים ברכב יתרום להפחתת הפקקים. התיאום עצמו אינו קל אך אנו מנסים להפחית את הקשיים ולעודד שיתופי נסיעות ברכב. האפליקציה מאפשרת לנוסע שמעוניין להשתתף בנסיעה לאתר את הנהג הטוב ביותר עבורו, והוא לא צריך לעשות הרבה מעבר", מסביר רון: "מדובר בחלוקת הוצאות שמתרחשת לכל היותר פעמיים ביום והדבר מוגבל לנסיעה לעבודה בלבד. הנהג עצמו מוגבל להסעת נוסע אחד בלבד".

אפליקציית אובר לצד מונית, צילום: yahoo אפליקציית אובר לצד מונית | צילום: yahoo אפליקציית אובר לצד מונית, צילום: yahoo

לדברי נציגי UBER שנכחו בדיון: "אנו בעד רגולציה. רגולציה תגדיל את תהליכי הסינון של הנהגים. אם נפתח את השוק לתחרות, נוכל להגיע להישגים ללא השקעה כספית. כיום, שישים אחוזים מן הנסיעות ב-UBER מבוצעות במקומות שבהם אין תחבורה ציבורית. ועל כך יש לתמרץ את הנהגים. בסאן פרנסיסקו לדוגמה, חצי מהנסיעות הן באובר פול, שירות שיתוף הנסיעות. נסיעות בשכר צריכות להיות נסיעות שבהן לנהג יש ביטוח מיוחד לצורך הסעות. כיום יש בעולם פוליסות מיוחדות שמותאמות לנסיעות כאלה. את התנאים למיהו הנהג, הרגולטור צריך לקבוע. בלונדון לדוגמה יש לנהג רישיון מיוחד, ודורשים ממנו היעדר של רישום פלילי".

תגיות