אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המהנדס מווירג'יניה שחשף את תרמית פולקסווגן: "פתחנו ארון של שלדים" צילום: רויטרס

המהנדס מווירג'יניה שחשף את תרמית פולקסווגן: "פתחנו ארון של שלדים"

כך אמר דן קארדר לגבי המחקר שמצא כי בפועל יש לרכבי הדיזל של פולקסווגן רמות גבוהות של פליטות אגזוז ממבדקי המעבדה של החברה. כיצד הוא גילה את ההונאה?

24.09.2015, 19:21 | שירות כלכליסט

דן קארדר, מהנדס פשוט בן 45, לא נראה כמו הטיפוס שיכריע את אחת מהחברות רבות העוצמה בעולם. אולם זה בדיוק מה שקארדר וצוות המחקר הקטן שלו באוניברסיטת ווסט וירג'יניה עשו. עם תקציב של 50 אלף דולר בלבד הם ערכו מחקר והפיקו ממצאים ראשוניים המראים שחברת פולקסווגן הונתה את הרשויות בארה"ב במבדקי פליטות האגזוז של כמה מדגמי הדיזל שלה. הגילוי הצית שערורייה המאיימת כעת על מיצובה של יצרנית הרכב הגרמנית כמנהיגה גלובלית ועל תדמיתה ורווחיה.

קראו עוד בכלכליסט

"המבדקים שערכנו פתחו ארון של שלדים", אמר קארדר לגבי המחקר שמצא כי בפועל יש לרכבי הדיזל של פולקסווגן רמות גבוהות יותר של פליטות ממה שמצאו הרשויות במבדקי המעבדה של החברה.

תוצאות המחקר של קארדר, שמומן ב-2012 באמצעות ארגון ICCT למניעת זיהום אוויר בתחבורה, אומתו בשלב מאוחר יותר בידי הרשות לאיכות הסביבה של ממשלת ארה"ב והוועדה לזיהום אוויר של קליפורניה.

המהנדס דן קארדר. "הצגנו את הממצאים כבר לפני שנה וחצי", צילום: רויטרס המהנדס דן קארדר. "הצגנו את הממצאים כבר לפני שנה וחצי" | צילום: רויטרס המהנדס דן קארדר. "הצגנו את הממצאים כבר לפני שנה וחצי", צילום: רויטרס

צוותו של קארדר ביצעו מבדקי כביש באזור לוס אנג'לס ובחוף המערבי, שהפיקו תוצאות שהיו כה מפתיעות עד כי הם חשדו בתחילה כי ישנה בעיה עם המבדקים שלהם.

"התגובה הראשונה היא שאתה מבקר את עצמך ושואל אם עשית משהו לא נכון. אתה תמיד מאשים את עצמך. ראינו אי תאימות עצומה – לאחד מהרכבים הייתה רמת פליטה של פי 15 עד 35 ורכב אחר עם רמות הפליטה של פי 10-20"

חרף הפערים, ניתן לתקן את המצב בקלות יחסית – "זה יכול להיות משהו ממש קטן. אולי שינוי במנגנון הזרקת הדלק".

קארדר אמר כי הוא מופתע לראות את כל הרעש והמהומה כעת משום שממצאי המחקר שלו פורסמו כבר לפני שנה וחצי. "למעשה הצגנו את הממצאים הללו בפורום ציבורי ובעצם פולקסווגן פנו אלינו בשאלות".

המחקר נעשה לאחר שנמצאו פערים בין ממצאיו של מרכז המחקר המשותף של נציבות אירופה לבין הביצועים בפועל של מנועי הדיזל באירופה.

מחקרו של קארדר התמקד בדגמי הפסאט, ג'טה ו-BMW X5. קארדר אמר שלרכבי ה-BMW X5 "היו ביצועים נאים למדי ואף רשמו שיעורי פליטה נמוכים מהמותר"

אוניברסיטת וירג'יניה הינה חלוצה מוכרת בתחום מחקר פליטות וכבר לפני 15 שנה פיתחה טכנולוגיה חדשה לבדיקת שיעור פליטות אגזוז מרכבים.

יצרנית הרכב הסכימה לשלם 83.4 מיליון דולר בקנסות אזרחיים. זאת לאחר שהרשויות מצאו שהחברה מוכרת מנועים בעלי מנגנון המאפשר עמידה במבדקי הפליטות, אשר בעת שימוש בפועל מבטל את בקרת הפליטות.

כאשר פורסמה ההונאה בתקשורת ביום שישי שעבר, אמר קארדר שמספר יצרניות מנועי דיזל התקשרו כדי לברך אותו על הממצאים. "הרבה מהן תהו כיצד פולקסווגן לא למדה מהטעויות שהן עשו לפני 15 שנה", אמר.

תגיות