אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גוגל גובה כסף גם על צפיות מזויפות בפרסומות שביוטיוב

גוגל גובה כסף גם על צפיות מזויפות בפרסומות שביוטיוב

חדשות רעות למפרסמים: חוקרים מהאיחוד האירופי גילו שמערכות יוטיוב לא יודעות להבדיל באופן מוחלט בין צופה אנושי ובין בוט שמזייף צפייה - ומחייבת את המפרסמים על הצפיות. גוגל: פנינו לחוקרים, הנושא בטיפול

24.09.2015, 17:12 | עומר כביר
גוגל גובה ממפרסמים כסף על צפיות מזויפות בפרסומות בסרטוני יוטיוב, גם כשהיא עצמה יודעת שלא מדובר בצפיות אותנטיות - כך טוענים חוקרים ממעבדות NEC באירופה, מכון IMDEA ואוניברסיטת מדריד במחקר שפרסמו לאחרונה.

קראו עוד בכלכליסט

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבדוק את המנגנונים שמפעילים אתרי וידאו על מנת לזהות פעילות של בוטים. זאת, במטרה ליצור תשתית לפיתוח כלים משותפים לזיהוי וסינון צפיות כאלו. אתרים כמו יוטיוב משתפים עם יוצרי הסרטונים בהכנסות מפרסומות, ויש ביניהם לא מעט שעושים שימוש בכלים מקוונים כדי להגדיל את הצפייה בסרטונים שלהם וכתוצאה את ההכנסות שזורמות לכיסם. מדובר בנוהג שפוגע במפרסמים, שמשלמים כסף בעבור צפיות שווא, ועלול להרחיק אותם מאתרים אלו.

לא מזהה את כל הבוטים. יוטיוב, צילום: בלומברג לא מזהה את כל הבוטים. יוטיוב | צילום: בלומברג לא מזהה את כל הבוטים. יוטיוב, צילום: בלומברג

לאורך המחקר בחנו המפרסמים את מערכות הזיהוי של האתרים השונים באמצעות העלאת סרטונים ואז הפעלת בוטים שיצרו צפיות מזויפות במגוון שיטות. במהלך הבדיקה התברר אמנם שמערכת הזיהוי של יוטיוב טובה משמעותית מאלו של אתרים מתחרים, אך גם שלא כל הסרטונים שמזוהים כמזויפים אכן מדווחים ככאלו לצורך חיוב מפרסמים.

לדברי החוקרים, בשעה שיוטיוב מנצלת את המערכת היעילה שלה על מנת למחוק צפיות מזויפות ממונה הצפיות הציבורי, שגלוי לכל גולש באתר, אותן צפיות לא מוסרות מהמונה הפנימי של הסרטון, שמוצג למפעיל העמוד ומציג את הצפיות המהוונות, כלומר הצפיות שבזכותן הוא מקבל חלק מהכנסות הפרסום.

"צוות התמיכה של יוטיוב הסביר שייתכן שההבדלים נגרמים מכך שיש משתמשים שצופים רק בפרסומת ולא בסרטון עצמו", כתבו החוקרים. “ואולם, זה לא מה שקרה במקרה שלנו, שכן הורנו לתוכנה 'לצפות' הן בפרסומת והן בסרטון במלואם. הסבר אפשרי אחר הוא שיוטיוב מבצעת חלק מהבדיקות לאחר מעשה ולא בזמן אמת. ואולם בששת החודשים שחלפו מאז שערכנו את הניסוי לא הבחנו בשינוי בנתונים".

גוגל: מרבית הזיופים מזוהים

החוקרים יצרו קמפיין פרסום במטרה לבדוק האם אכן מפרסמים מחויבים לא צפיות מזויפות בפרסומות, וגילו שכל עוד התנהגות הבוטים אינה אגרסיבית מדי זה אכן המצב. “ליוטיוב יש לכאורה מנגנון זיהוי מתירני בכל הקשור לספירת צפיות מהוונות", הם כותבים. “הדבר חושף מפרסמים לסיכון של בניית קמפיינים על סמך נתונים לא אמינים ועלול לגרום להם ליפול קרבן להונאה. מנגד, מד הצפיות הציבורי הוא הרבה יותר נוקשה, ומדגים שליוטיוב יש אמצעים יעילים לזיהוי צפיות מזויפות".

מגוגל נמסר בתגובה ל-BBC: “אנחנו יוצרים קשר עם החוקרים כדי לדון בממצאים שלהם. אנחנו מתייחסים לצפיות מזויפות במלוא הרצינות והשקענו סכומים ניכרים בטכנולוגים ובעובדים במטרה למנוע אותן. מרבית הצפיות המזויפות מזוהות ומסוננות לפני שמפרסמים מחויבים בתשלום".

תגיות