אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המירוץ לתחתית: ערב הסעודית חותכת עוד יותר את מחירי הנפט צילום: שאטרסטוק

המירוץ לתחתית: ערב הסעודית חותכת עוד יותר את מחירי הנפט

חברת הנפט של המדינה תוזיל ב-2 דולר לחבית את מחיר הנפט הכבד שהיא מוכרת למדינות במזרח הרחוק. המטרה: להגדיל את אחיזתה בשווקי אסיה. בחודש שעבר ביצעו מתחרותיה של ערב הסעודית, איראן ועיראק, מהלכים דומים

04.10.2015, 18:53 | שירות כלכליסט

ערב הסעודית החליטה היום לחתוך את המחירים שהיא גובה על נפט, זאת לאחר שמתחרותיה במפרץ ביצעו צעדים דומים בחודש שעבר. עם העלייה בייצור הנפט שנרשמת בארה"ב והשפל שאליו הגיעו מחירי הזהב השחור, נאבקות המדינות החברות באופ"ק לשמור על הנתח שלהן במדינות שעדיין צומחות באסיה.  

קראו עוד בכלכליסט

חברת סעודי ארמקו, הנשלטת על ידי ערב הסעודית, שלחה ללקוחותיה רשימת מחירים רשמית, שבה נחתכו מחירי הנפט הגולמי הקל שהיא שולחת לאסיה ב-1.7 דולר לחבית. כתוצאה מכך, המחיר שהיא מציעה נמוך כעת ב-1.6 דולר לחבית לעומת יריבתה בדובאי. החברה חתכה גם את המחיר של נפט גולמי כבד ב-2 דולר לחבית ללקוחות במזרח הרחוק ונמוך ב-30 סנט לחבית ללקוחות בארה"ב.

אסדת נפט מול חופי קליפורניה. עלויות ייצור גבוהות, צילום: איי אף פי אסדת נפט מול חופי קליפורניה. עלויות ייצור גבוהות | צילום: איי אף פי אסדת נפט מול חופי קליפורניה. עלויות ייצור גבוהות, צילום: איי אף פי

הצעד בוצע בעוד איראן, עיראק ומדינות נוספות במזרח התיכון חתכו את מחירי הנפט שלהן בחודש שעבר. ערב הסעודית שומרת על רמות ייצור גבוהות של נפט ומקווה כי המחיר הנמוך שהיא מציעה יעודד את הביקוש באסיה ויפגע בתחרות מצד ארה"ב, שם עלויות ייצור הנפט נחשבות גבוהות יחסית. למרות ההאטה בצמיחה בכלכלה הסינית, קצב ייצור הנפט בארה"ב עלה ב-68,000 חביות ליום בחודש יולי.

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
תגובה ל-3
העולם לא ממש עובר מהפכה דמוגרפית. המדד הוא לא רק מספר הילדים הממוצע. צריך לקחת בחשבון את הגיל הממוצע של ההורים במשפחה (ז"א את משך ה'דור'), ואת תוחלת החיים הממוצעת (שלא מפסיקה לעלות). נכון במדינות המערביות הילודה בירידה, אבל בעולם השלישי אין האטה, ובסך הכל אין האטה. יש אפילו תחזיות שמדברות על 20 מיליארד עד אמצע המאה הנוכחית...
רמי  |  06.10.15
2.
העולם עובר מהפיכה דמוגרפית
העולם עובר מהפיכה דמוגרפית. בשנות השבעים הילודה בעולם היתה 4 ילדים למשפחה (ממוצע משוקלל של כולם - העולם השלישי והמערבי). כיום רק 2.4 ילדים למשפחה והמגמה מראה על ירידה מהירה לפחות 2 ילדים למשפחה תוך פחות מעשור. כלומר בשנות השבעים כל דור היה כפול בגודלו מהקודם. כיום נדרשים 3.8 דורות להכפלת האוכלוסיה. ועוד עשור אוכלוסית העולם תפסיק לגדול. ישראל יוצאת מהכלל לגמרי (ולכן אנחנו לא שמים לב למגמה). אבל באירופה ובמזרח הרחוק האוכלוסיה כבר מצטמצמת. ובדרום אמריקה הודו והמזה"ת זוגות צעירים מביאים רק 2 ילדים. ואפילו באפריקה השחורה יש שכבה ניכרת מהאוכלוסיה שמביאה 2-3 ילדים. מנגד התשתיות משתפרות: לדוגמא סכרים המספקים חשמל במקום תחנות כח שעבדו על דלקים. רק בסין הותקנו בחמש השנים האחרונות 73 מיליון דודי שמש. מערכות המטרו החדשות בשנחאי ובביג'ין מסיעות 10 מיליארד נוסעים בשנה באופן חסכוני וחוסכות בערך 5 מיליארד ליטר דלק בשנה. מערב אירופה מרושתת במסילות מהירות חסכוניות שצמצמו את הטיסות הקצרות זוללות הדלק - (מפריס ללונדון מרומא למילנו וממדריד לברצלונה כבר לא טסים אלא נוסעים ברכבת מהירה). גם בארץ בכל שנה נפתחות תחנות רכבת ומס' הנוסעים ברכבת עולה ב5 מיליון כל שנה. מבנים ישנים מוחלפים במבנים מבודדים (איטונג) וחוסכים אנרגיה. בניינים גבוהים מוקמים במרכזי הערים ומאפשרים לאנשים להתנייד ברגל ובאופניים חשמליות לעבודה. המטוסים והמכוניות חסכוניים מבעבר. טכנולוגיות כמו WAZE נותנות אלטרנטיבות ומצמצמות את הפקקים. אנשים עובדים דרך המחשב מהבית. זה לא שאנשים יפסיקו לצרוך דלק לחשמל או לתחבורה - אבל הצריכה לנפש תצטמצם בשליש עד מחצית. ולכן צפויה ירידה בביקוש לדלק.
עלי עבדו  |  05.10.15