אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"לא הייתי משלם כל כך הרבה על העיצובים שלי" צילום: jorn tomter

בלעדי לכלכליסט

"לא הייתי משלם כל כך הרבה על העיצובים שלי"

יש מעצבים, יש מעצבי־על, וישנו מארק ניוסון - האיש שעיצב כמעט הכל, ממכוניות ועד אפל ווטש. בין לבין הוא מטייל בעולם, מסרב לקרוא מגזיני עיצוב ואחראי על סידור הבית

06.10.2015, 09:28 | רעות ברנע
יש מעצבים, יש מעצבי־על, וישנו מארק ניוסון (Marc Newson). קשה לחשוב על דברים שהאוסטרלי בן ה־52 לא בא איתם במגע במהלך שלושת עשורי פעילותו: הוא עיצב בגדים, כיסאות, בקבוקים, מכוניות, מסעדות, רובים, בתי מלון ומטוסים - כמעט כל דבר אפשרי על פני כדור הארץ. "הדבר הבא שאני שואף לעצב הוא דווקא לא על פני כדור הארץ", הוא אומר בראיון בלעדי ל"כלכליסט", "תחנת חלל, למשל. זה יכול להיות פרויקט נחמד".

בתחילת דרכו ניוסון בכלל למד עיצוב תכשיטים. לתודעה העולמית הוא פרץ ב־1986, לאחר שאחד הפריטים בתערוכה שערך בגלריה אוסטרלית, כיסא אלומיניום שכונה Lockheed Lounge, הפך לתופעה. ב־2012 אחד הכיסאות הללו, שיוצרו במהדורה מוגבלת, נמכר במכירה פומבית ביותר מ־2 מיליון דולר, והפך ליצירה היקרה ביותר של מעצב חי שנמכרה אי פעם. "אני מניח שהכיסא שהפך אותי למה שאני היום", אומר היום ניוסון, "יש לו כבר חיים משלו".

אתה מופתע ממחירי הפריטים שלך?

"אני המום מזה בכל פעם מחדש. אני בעצמי לא הייתי משלם כל כך הרבה על העיצובים שלי".

"לא הייתי משלם"

רשימת שיתופי הפעולה של ניוסון לאורך השנים נראית אינסופית: הוא עיצב עבור אלסי, קפליני, לואי ויטון, ג'י סטאר, יצרנית הרכב פורד וחברת התעופה הלאומית של אוסטרליה קוואנטס. לפני כשנה וחצי החל לעבוד עבור המותג הנחשק בעולם, אפל, בתפקיד שנתפר במיוחד למידותיו, "מעצב פרויקטים מיוחדים". הוא היה שותף לעיצוב של אפל ווטש, אם כי הוא לא שש להרחיב על פועלו בחברה, כנראה בשל מסמכי סודיות שחתם עליהם. הוא רק מסכים לומר כי "זה נהדר להיות חלק מחברה מדהימה, ייחודית ובלתי מתפשרת כמו אפל" .

מה הדבר הראשון שמנחה אותך כשאתה מקבל פרויקט חדש?

"עוד לפני הבריף מהלקוח, אני תמיד חושב מנקודת המבט של הצרכן. אחרי הכל, גם אני צריך לקנות דברים. אני תמיד מנסה להבין איך לשפר משהו קיים, או לפחות איך לעצב אותו בדרכי".

אתה מתייחס באותה הרצינות לעיצוב של עט ולעיצוב של מטוס?

"בהחלט. הגישה והתהליך מבחינתי הם זהים. הדברים היחידים שמשתנים הם החומרים, המידות ואופן הייצור".

מארק ניוסון. "לא רק שאני לא מושפע ממה שנוהגים לכנות מארק ניוסון. "לא רק שאני לא מושפע ממה שנוהגים לכנות 'טרנדים', אני אפילו לא מודע לקיומם" | צילום: jorn tomter מארק ניוסון. "לא רק שאני לא מושפע ממה שנוהגים לכנות

"יש משהו קסום במגנט"

 

העניין תקף גם לגבי שיתוף הפעולה האחרון של ניוסון עם מון בלאן, עבורה עיצב עט ציפורן שנקרא M Writing Instrument. "כשניגשתי לעט הזה ידעתי שאני מוכרח להכניס בו משהו שיהפוך אותו לשונה, לכזה שימשוך קהל חדש", הוא מספר. "ניסיתי לכבד את הדנ"א של החברה, ובה בעת להחדיר תחושה של שובבות שאני מאמין שהיא חשובה. המכסה של העט הוא מגנטי, מה שאמנם מסבך קצת את תהליך הייצור, אבל נותן לעט צד משחקי. יש משהו קסום במגנט - זה כוח בלתי נראה, מפתה מאוד".

עד כמה אתה מושפע מטרנדים?

"לא רק שאני לא מושפע ממה שנוהגים לכנות 'טרנדים', אני אפילו לא מודע לקיומם. אני לא קורא מגזיני עיצוב ולא מאוד מעורה בפועלם של מעצבים חדשים".

תערוכות יחיד של עבודותיו של ניוסון הוצגו במוזיאונים שונים בעולם, בהם מוזיאון העיצוב בלונדון והמוזיאון לאמנות בפילדלפיה, ובלא מעט גלריות. כשאתה עובד על משהו חדש, אתה חושב על הצגה במוזיאון?

"זו לא המטרה העיקרית, בעיקר במוצרים לשימוש יומיומי. מצד שני, מבחינתי גלריות לאמנות מתאימה לצפייה בעבודה שלי הרבה יותר מאשר תערוכת מסחריות".

סירת המנוע Aquariva שעיצב ניוסון ב־2010 , צילום: Marc Newson סירת המנוע Aquariva שעיצב ניוסון ב־2010 | צילום: Marc Newson סירת המנוע Aquariva שעיצב ניוסון ב־2010 , צילום: Marc Newson

מי מסדר את הבית

 

ניוסון התגורר בפריז ובטוקיו ולבסוף השתקע בלונדון עם אשתו הבריטית ושני ילדיו. "מלבד היותה מרכז תרבותי בלתי רגיל, לונדון היא מבחינתי מקום פרקטי לחיות בו", הוא אומר. "אפשר לטוס ממנה לכל מקום יחסית במהירות. אוסטרלים ידועים בכך שהם לא מפחדים לעלות על מטוס ולטוס אלפי קילומטרים, הם רגילים להיות רחוקים מהכל. כמעצב אני מאמין שאתה חייב לטייל הרבה, ובכל מקום בעולם לחוות את מה שהתרבות הפופולרית מציעה. אני מניח שאם הייתי נשאר במקום אחד, הקריירה שלי לא היתה מגיעה לאן שהגיעה".

תגיד, בסידור ועיצוב הבית, מי אומר את המילה האחרונה - אתה או אשתך? בכנות.

"אני מאמין שלרוב זה באמת אני".

תגיות