אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
למה פייסבוק קורסת שוב ושוב? טעויות אנוש ועדכוני תוכנה כושלים צילום: רויטרס

למה פייסבוק קורסת שוב ושוב? טעויות אנוש ועדכוני תוכנה כושלים

בכיר בפייסבוק הודה שהקריסות האחרונות ברשת החברתית נגרמו מטעויות שביצעו עובדי החברה ועדכונים בעייתים למערכת השרתים שלהם. הדבר גרם לנזק פיננסי משמעותי לאלפי עסקים הנסמכים על פייסבוק כמקור ההכנסה העיקרי שלהם. אחד מהעסקים שנפגעו המשיל את העבודה מול פייסבוק כ"הקמת עסק בסמוך להר געש פעיל"

06.10.2015, 11:49 | רפאל קאהאן

פייסבוק קרסה שלוש פעמים במהלך ספטמבר, דבר שהצית גלי ביקורת וסיקור תקשורתי נרחב מסביב לעולם. עד כה, החברה סירבה להגיב או להסביר מה עמד מאחורי הקשיים הטכניים שלה. אבל אמש (ב'), פדרו קנהואי, מנהל חטיבת הנדסת התפעול ברשת החברתית, הודה בראיון עם 'וול סטריט ג'ורנל' כי הקריסות נבעו מעדכוני תוכנה שכשלו. "כל אחת מהקריסות נבעה משינויים שביצענו ושנגמרו בתוצאות בלתי צפויות. זה השפיע על היכולת שלנו להתמודד עם בקשות צד שרת", אמר קנהואטי.

קראו עוד בכלכליסט

בכל פעם, הקריסה פגעה ב-Graph API - הפרוטוקול, כלי הפיתוח והפלטפורמה דרכם גם אתרים חיצוניים מתמשקים עם פייסבוק. כתוצאה מכך הפגיעה לא הייתה רק במשתמשי פייסבוק שעושים שימוש באתר או האפליקציה הרשמית, אלא גם בשירותים כגון טינדר, המסתמכים על פייסבוק לזיהוי המשתמשים. גם שירותי פייסבוק חיצוניים כגון אינסטגרם ומסנג'ר נפגעו, ובכל פעם כל מערך השירותים האלו קרס במשך עשרות דקות ארוכות, ולעיתים גם במהלך שעתיים.

אחת מחוות השרתים של פייסבוק, צילום: בלומברג אחת מחוות השרתים של פייסבוק | צילום: בלומברג אחת מחוות השרתים של פייסבוק, צילום: בלומברג

בסך הכל, פייסבוק כיום משמשת אלפי עסקים רבים שמסתמכים עליה לתפעול עסקיהם וכל קריסה של פייסבוק גורמת ללא מעט יזמים הפסד כספי נכבד. הסתמכות המשמעותית של עסקים על פייסבוק עלולה לגרום להם נזק לא רק במקרי של קריסה או תקלה, אלא גם במקרים שבהם פייסבוק משנה את תנאי השימוש או את האלגוריתמים שלה.

זה מה שקרה לשירות ViralNova, שהסתמך על הרשת החברתית להפצת תכנים ויראליים מבית באזפיד ונוטוורת'י. על פי דיווח של אתר ZDnet, עקב שינוי באלגוריתם של הניוזפיד, צנחה התעבורה של האתר מ-37 מיליון משתמשים ייחודיים לפחות מ-17 מיליון, מה שהביא להפסדים תפעוליים ניכרים למייסד השירות, סקוט דה-לונג. הוא מצידו נאלץ למכור את ViralNova לאחרונה. בראיון עם ZDnet, דה-לונג כתב: "הסתמכות על פייסבוק להקמה ותפעול של עסק משולה להקמה של מסעדת מזון מהיר בסמוך להר געש פעיל".

תגיות