אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האינטרסים מאחורי הפרויקט הפילנתרופי של פייסבוק צילום: תעשיה אווירית

פרשנות

האינטרסים מאחורי הפרויקט הפילנתרופי של פייסבוק

ענקית הטכנולוגיה האמריקאית תחכור אלומות שידור מהלוויין הישראלי עמוס 6 תמורת 95 מיליון דולר כדי להרחיב את פרויקט Internrt.org למאות מיליוני משתמשים במדינות עניות באפריקה — מהלך שיתרום להגדלת הפעילות העסקית של פייסבוק

07.10.2015, 11:35 | רפאל קאהאן
העסקה של חלל תקשורת ויוטלסאט (Eutelsat) האירופית עם פייסבוק, שבמסגרתה תשכור פייסבוק אלומות שידור בלוויין התקשורת עמוס 6 כדי לספק גישה לאינטרנט לאזורים נידחים באפריקה שאין בהם תשתיות לאספקת גישה לרשת, היא עוד נקודת ציון במיזם internet.org של החברה.

קראו עוד בכלכליסט

העסקה כוללת השכרת אלומות תקשורת בלוויין שצפוי להישלח לחלל בשנה הבאה תמורת 95 מיליון דולר, והיקפה המלא צפוי להגיע לכ־300 מיליון דולר, לא כולל עלויות ביטוח בהיקף נוסף של כ־330 מיליון דולר. תקופת ההשכרה תימשך מ־2016 עד 2032.

איך אומרים לייק באפריקנס?, באדיבות: תעשייה אווירית איך אומרים לייק באפריקנס? | באדיבות: תעשייה אווירית איך אומרים לייק באפריקנס?, באדיבות: תעשייה אווירית

המיזם internet.org, שהחל לפעול באופן רשמי באוגוסט 2013, מתבסס על שיתוף פעולה בין פייסבוק ל־6 חברות טכנולוגיה ותקשורת מובילות, ובהן סמסונג, אריקסון, נוקיה, מדיה טק, קוואלקום ואופרה. המטרה שלו פשוטה — לספק גישה לאינטרנט לאנשים המתגוררים באזורים שאספקת הגישה בהם אינה משתלמת כלכלית או פשוט אינה אפשרית באמצעים מסורתיים כגון כבלים או תשתיות סלולר.

כיום הפרויקט של פייסבוק פעיל בכמה מדינות באפריקה, באמריקה הלטינית ובאסיה. כעת רוצה החברה להרחיב את אזורי הפעילות של הפרויקט למדינות כמו נפאל, הודו ואזורים נרחבים באפריקה, ולכן ביצעה את העסקה מול חלל תקשורת.

קיימים מיזמים דומים

 

הפרויקט של פייסבוק מזכיר מאוד את פרויקט Loon של גוגל שמטרתו זהה בסופו של דבר. ההבדל העיקרי ביניהם הוא שאצל גוגל הרעיון הראשוני היה להשתמש בבלונים פורחים, ומכאן שמו. פרויקט internet.org של פייסבוק אינו מגביל את עצמו לטכנולוגיה מסוימת, ובחברה מנסים כל העת להרחיב את סל הפתרונות כדי להגדילו, למשל: שימוש במל"טים מבוססי אנרגיה סולרית, לייזרים וכמובן גם לוויינים מסוגים שונים.

אין זה המיזם הראשון בתחום הזה למנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג. קדם לו למשל פרויקט פייסבוק זירו שהושק עוד ב־2010 בשיתוף פעולה עם כ־50 ספקיות תקשורת סלולרית במדינות מתפתחות, שמטרתו היא חיבור של משתמשי מובייל דרך טלפונים פשוטים לגרסה פשוטה יותר של אתר הרשת החברתית הפופולרית. גם במקרה זה יש חברות ומיזמים כגון ויקיפדיה וגוגל שהשיקו יוזמות דומות משל עצמם, לעתים זמן מה לפני שהשיקה פייסבוק את היוזמה שלה.

שותפים מקומיים

 

יוזמת internet.org מתבססת על שיתוף פעולה עם מפעילים מקומיים, שמהווים בפועל את נקודת הגישה המקומית לשירותי התוכן של הפרויקט.

באתר internet.org מסבירים שהפרויקט "מספק שירותים בסיסיים בחינם בשווקים שבהם ייתכן שהגישה לאינטרנט יקרה יותר. זה מאפשר לאנשים לגלוש באתרי אינטרנט נבחרים בנושאי בריאות, תעסוקה ומידע מקומי ללא חיובי נתונים". המיזם מאפשר לספקי תוכן להצטרף לפורטל המקומי שמתפקד כמעין אינדקס — כמו הפורטלים הגדולים של ימי בועת הדוט קום.

אמצעי הגישה העיקרי שבונים עליו בפייסבוק הוא מכשירים סלולריים, וזה גם משתקף בשותפים הבכירים של הפרויקט שהן כולן חברות מהתחום.

זו לא נדבנות

אף שמיזם internet.org נראה לכאורה כסוג של נדבנות, שכן המקומות העיקריים שהוא מבקש לפעול בהם הם מדינות עניות ומדינות עולם שלישי באזורים נידחים יותר של העולם — אין מדובר בעזרה הומניטרית בלבד ללא כוונות רווח. השימוש ב-internet.org, אף שהוא מתבצע בחינם או בעלות נמוכה מאוד בעבור משתמש הקצה, הוא עדיין בעל עניין מסחרי לפייסבוק, שתזכה בעוד מספר רב של משתמשים בזכותו.

אחת הביקורות שהוטחה בצוקרברג על ידי עיתונאים מקומיים לאחר השקת היוזמה בהודו, העלתה שלמעשה החיבור אינו מאפשר חופש גלישה ומהווה הפרה של עקרון ניטרליות הרשת, שטוען שאסור לספק גישה להתערב בתוכן שהגולש מעוניין בו.

עיקרון זה והעובדה שמספר גדול של סטארט־אפים הודיים הודיעו שינטשו את הפרויקט, גרמו לצוקרברג להיפגש עם ראש ממשלת הודו נארנדרה מודי בסוף החודש שעבר ולהכריז על השקת פלטפורמה חופשית המבוססת על internet.org, שדרכה יוכלו ספקי תוכן עצמאיים להוסיף שירותים בשימוש חופשי.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות