אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

Mobile 2016

"הצרכנים מצביעים דרך הסלולרי, ועוברים לתשלומים במובייל"

מנהל אזור ישראל ואפריקה ב-PayPal, אפי דהן: "בשנה שעברה סלקנו 46 מיליארד דולר במובייל - גידול של 68% לעומת השנה הקודמת"

12.10.2015, 14:44 | עומר כביר

"הצרכנים מצביעים ברגליים, או דרך הטלפונים הסלולריים, ועוברים לתשלומים במובייל" - כך אמר היום (ב') מנהל אזור ישראל ואפריקה ב-PayPal, אפי דהן, במהלך ועידת מובייל 2016 של "כלכליסט".

קראו עוד בכלכליסט

דהן דיבר בפאנל שהנחה כתב "כלכליסט" אופיר דור, ושעסק בשוק התשלומים במובייל. "בשנה שעברה סלקנו בפייפאל 46 מיליארד דולר במובייל, גידול של 68% לעומת השנה הקודמת", גילה דהן. "ב-2016 הגידול במובייל עתיד להיות פי שלוש מהגידול של המסחר המקוון. החדירה של הסמארפטונים הולכת וגדלה, יש אמנם אתגרים אבל הדברים האלו קורים. כל מוצר חדש שאנחנו מפתחים, אנחנו מפתחים אותו קודם כל במובייל. בישראל, 37% מהישראלים שקונים באינטרנט אמרו שהם עשו כבר קנייה במובייל, ובסקר שהקיף 22 מדינות יותר מ-44% מהנשאלים אמרו שהם רוצים לנהל תשלומים באמצעות מובייל. אפל פיי עשו מהלך מרשים, אבל עדיין התחום הזה מוגבל”.

דהן התייחס גם לסוגיית האבטחה של תשלומי מובייל. “אם אנחנו מאבדים כרטיס מהארנק, יכול לעבור הרבה זמן עד שנשים לב לזה, אבל אם נאבד סמארטפון אנחנו נשים לב לזה מיד", הוא אמר. “בנוסף, בכל הנוגע לתשלומים במובייל יש לנו יכולת לעשות ניתוחי עומק שיחשפו גניבה ושימוש זדוני הרבה יותר מהר".

ראש תחום ייעוץ אבטחת מידע ב-KPMG סומך חייקין, ישי ורטהיימר, היה אופטימי פחות לגבי מצב שוק התשלומים במובייל: "זה תחום שנמצא בבלגן אחד גדול ועבר רכבת הרים מסובכת. לפני כמה חודשים קרה דבר גדול באמת כשאפל השיקה את אפל פיי. הדבר הגדול הראשון שהיא עשתה זה להשאיר את ה-NFC בשוק, כשבחרה בטכנולוגיה. הדבר השני שקרה הוא האבטחה, שיש פקטור פיזי מאובטח בטלפון. זה יצר מערכת מסובכת שחייבת לכרוך את המנפיק, הפלטפורמה, יצרן הקופה, הסוחר ועוד הרבה חלקים נעים ביחד. האימוץ של הטכנולוגיה עדיין בחיתוליה, אבל אפל ייצבה את הטכנולוגיה ועשתה משהו שאף אחד אחר לא עשה: הם הבעלים של הרבה חלקים באקוסיסטם ועשו שלושה דברים חדשים: זיהוי ביומטרי, אבטחה משמעותית, ופריסה גדולה. אבל כדי לשנות הרגלי צרכנים צריך משהו שנותן ערך נוסף, ועד שלא יהיה משהו כזה השוק לא יתרומם”.

ליאור טנר, צילום: ענר גרין ליאור טנר | צילום: ענר גרין ליאור טנר, צילום: ענר גרין

מנכ"ל מועדון הנוסע המתמיד של אל על, ליאור טנר, היה חריף יותר. "תעשיית תשלומי המובייל לא התקדמה בסנטימטר בשנתיים האחרונות", הוא פסק. "אם לא יהיה צידוק משמעותי ללקוחות, התעשייה של תשלומי מובייל תמשיך להיכשל. הלקוחות הוא האמצעי היחיד שיכול לתרום לפריצה של התעשייה.

מירב ספקטרובסקי, צילום: ענר גרין מירב ספקטרובסקי | צילום: ענר גרין מירב ספקטרובסקי, צילום: ענר גרין

"הבעיות כרגע הן שחברות האשראי בחו"ל לא נותנות את מלוא התמיכה לתחום הזה, אין להן אינטרס לדחוף תשלומי מובייל. שנית, יש את הצורך בהשקה משמעותית בפריסה של נקודות קצה ואף גוף לא רוצה לקחת עליו את ההשקעה הזו. אנחנו צריכים לפנות ללקוח ולתת לו אינטרס. סטארבקס, לדוגמה, מפעילה אפליקציה שמאפשרת להזמין ולשלם מרחוק, והם מתגמלים לקוחות בנקודות עבור הרכישות האלו וכך הם נותנים ללקוח סיבה אמיתית לקנות במובייל".

תשלום בנגיעת אצבע מרחוק

ארז שפץ, מייסד משותף וסמנכ"ל טכנולוגיות ב-Mycheck, הסביר איך החברה שלו מיישמת את סוגיית הערך המוסף בפלטפורמה שלה: “לקוח לא מסתפק בהעברת הטלפון ובתשלם מהיר, הוא מחפש את הערך המוסף. בפלטפורמה שלנו כל המנגנון של מסעדות ומועדוני לקוחות כבר פועל בתוך הקופה עצמה, וכשאתה משלם אתה יכול לראות כבר את ההנחה שקיבלת בטלפון וגם לממש נקודות. יצרנו מנגנון סגור לכל התהליך. אנחנו בשיתוף פעולה עם כמה רשתות ולקוח שמגיע למקום יכול לשלם בנגיעת אצבע מרחוק דרך האפליקציה. דרך המסעדות והרשתות שפרוסות בכל המקומות אנחנו יכולים להגיע לכל הסועדים ולכל הלקוחות".

מירב ספקטרובסקי, מנהלת אגף בנקאות ישירה בבנק הפועלים, העריכה שבסופו של דבר, הבנקים יהיו אלו שיספקו את שירותי התשלום במובייל. "השאלה היא איפה הגיוני ללקוח לבצע את כל התשלומים שלו", היא אמרה. "לא נוכל להישאר במצב של עשרות פתרונות שונים, בסוף יהיה צריך להיות מאגד אחד. בנק הפועלים כבר לפני שנים סימן את התחום ואפליקציית הארנק שלנו מאוד ותיקה. כששואלים לקוחות איפה הכי טבעי להם לקבל את הפתרון הזה, הלקוחות אומרים שהבנק הוא המקום הטבעי. אנחנו יכולים לעמוד מול חברות כמו אפל וסמסונג כי יש לנו ראיית רוחב על הפעילות של הלקוח שלחברות האלו אין. לנו יש גם פוטנציאל להיות יותר רוחבי. היעד שלנו הוא לתת פתרון לנושא של תשלומי קרבה, שזה הגביע הקדוש. אנחנו ניתן את הבית המאגד ללקוחות, מתוך הבנה שהלקוח לא רוצה פתרונות תשלום שונים".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות