אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אודיסי של יאיר גולדפינגר נמכרת ל- GVR תמורת 40-30 מיליון דולר צילום: עמית שעל

אודיסי של יאיר גולדפינגר נמכרת ל- GVR תמורת 40-30 מיליון דולר

שנתיים לאחר שהחלה לרכוש מניות בחברת אודיסי הישראלית, משלימה חברת משאבות הדלק GVR את הרכישה וקונה את כל מניותיה. אודיסי פיתחה מערכות פרסום דיגיטלי הפונה ללקוחות בזמן תדלוק הרכב

13.10.2015, 18:59 | אסף גלעד

שנתיים לאחר שהחלה לרכוש מניות בחברת אודיסי הישראלית, משלימה חברת משאבות הדלק GVR את הרכישה וקונה את כל מניותיה. אז דובר על שווי של 100 מיליון דולר תוך עמידה בתנאים וביעדי שיווק, עתה נראה כי העסקה התבצעה לבסוף לפי שווי חברה נמוך יותר של 30-40 מיליון דולר. למרות השווי הנמוך ביחס לצפיות, עדיין מחזירים המשקיעים בחברה הקרנות בנצ'מרק, גיזה והיזם הסדרתי יאיר גולדפינגר את ההון אותו השקיעו בחברה, כ-15 מיליון דולר לאורך השנים. בעל מניות מרכזי נוסף בחברה הוא עדי אייל, אחד המייסדים ומנכ"ל החברה מאז 2003.

אודיסי (Odysii) הוקמה בידי גולדפינגר ואייל ובשנותיה הראשונות פיתחה מערכת להפצת תכנים על גבי צגים דיגיטליים גדולים שנתלים במקומות ציבוריים שהותקנה בעיקר בסניפי בנק. המשבר בבנקים ומהפכת הטאבלטים של 2010, גרמו לחברה לשנות את המודל האסטרטגי שלה ובשנים האחרונות פיתחה מערכת פרסום דיגיטלי הפונה ללקוחות התחנה הממתינים בזמן התדלוק, ומפרסמת להם מוצרים מותאמים אישית, זאת לאחר שהזדהו עם העברת כרטיס האשראי.

גולדפינגר ואייל זיהו את השהות של מספר הדקות שבין העברת כרטיס האשראי בזמן התדלוק העצמי בתחנות הדלק ועד סיום פעולת המשאבה, כדי לכוון אליה את הטכנולוגיה שלהם, ולנסות להציע ללקוח דילים בחנות הנוחות שבתחנה. מעבר לפרטי האשראי והזדהות הלקוח, לוקחת המערכת בחשבון פרמטרים נוספים כמו מזג האוויר, עומס התנועה בכבישים, המוצרים הפופולריים יותר באותו היום או בכלל, השעה ביממה או המלאי הקיים בחנות, בכדי להתאים את ההצעה ללקוח המתדלק. כך, למשל, ביום חם תציע המערכת משקה קר, בשעות הבוקר תמליץ על דיל לקפה ובשעות הצהריים על כריך.

יאיר גולדפינגר (מימין), מרטין גפניוביץ יאיר גולדפינגר (מימין), מרטין גפניוביץ', עדי אייל ואלעד הלפרין | צילום: עמית שעל יאיר גולדפינגר (מימין), מרטין גפניוביץ

GVR החלה לשתף פעולה עם אודיסי כבר לפני כשלוש שנים כאשר היא מציעה לתחנות דלק ברחבי ארה"ב את המערכת שלה, שמציעה למתדלקים כוס קפה, סנדביץ', סיגריות או מגבונים בזמן התדלוק על גבי מסך מגע או האפליקציה. GVR משווקת אותה בנוסף למערכות הליבה שלה לתחנות דלק: ציוד למדידת תהליכי תדלוק, מיכלים תת קרקעיים, ורכיבים דיגיטלים שונים עבור משאבות. לפי ההערכה, GVR ביצעה אלפי התקנות של המסכים הדיגיטליים של אודיסי בארה"ב, סין, ישראל, אירופה ודרום אמריקה. בארה"ב נחשבת GVR לחברת ציוד משאבות הדלק המובילה, עם 60% מהשוק.

הרוכשת GVR שולטת בשוק הציוד האלקטרוני למשאבות הדלק בעולם, היא חברת ענק שמכניסה מיליארד דולר בשנה ושווייה מוערך במיליארדים. היא חברה בת של תאגיד הענק האמריקאי Danaher אחד התאגידים התעשייתיים הגדולים, הנסחר בניו יורק בשווי של 60.5 מיליארד דולר. בעקבות הרכישה, שהושלמה כבר לפני כחודשיים, תהפוך אודיסי למרכז הפיתוח של החברה בהרצליה שתמשיך להיות מנוהלת בידי עדי אייל. החברה מעסיקה 30 איש בארץ.

מאז שהקים את ICQ פנה גולדפינגר להקים חברות רבות, בהן דוטומי, קומפוזיה, אודיסי וכן את חברת מועדוני הלקוחות אפקארד

כל אלה הן לכאורה חברות נפרדות, אך לכולן קו משותף אחד והוא החיפוש אחר טעמו של הלקוח הפוטנציאלי באמצעות מערכות בינה עסקית. גולדפינגר ושותפו באפקארד, עמיחי אורן, העבירו לאחרונה את מרכז הפיתוח של החברה לניו יורק ובעקבות זאת העתיקו את מגוריהם לארה"ב.

תחום השילוט הדיגיטלי המותאם אישית פרץ בתחילת המילניום, אך מעולם לא רשם הצלחה כבירה. גודלה של עסקת אודיסי-GVR מעיד על כך. חברות ישראליות נוספות שהוקמו בתחום התקשו למכור לארגוני ענק וכתוצאה מכך נזנח התחום. אחת מהן, סינריו (C-nario) נמכרה בהחלפת מניות ל YCD לאחר שהושקעו בה 10 מיליון דולר, ו- YCD עצמה נמכרה לפני כשנתיים ב- 10 מיליון דולר מבלי שהצליחה להחזיר את ההון שהושקע בה. אודיסי שרדה רק בזכות העובדה שהתאימה את המוצר שפיתחה לשוק הדלקנים, אך לא הצליחה לפרוץ לשווקים אחרים כגון בנקים וחנויות.

תגיות