אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
החלקה ימינה להנפקה: בעלת טינדר רוצה לגייס 100 מיליון דולר

החלקה ימינה להנפקה: בעלת טינדר רוצה לגייס 100 מיליון דולר

חברת IAC אינטראקטיב הגישה תשקיף לקראת הנפקה של החברה־הבת מאץ', שמחזיקה בנתח של 20% משוק הדייטינג המקוון. החברה, שמפעילה 45 אתרים ואפליקציות ב־190 מדינות וב־38 שפות, הוציאה 1.28 מיליארד דולר על מיזוגים ורכישות מאז 2009

17.10.2015, 23:38 | הראל עילם

חברת IAC אינטראקטיב האמריקאית הגישה ביום שישי תשקיף לקראת הנפקה של חטיבת אתרי הדייטינג שלה מאץ' גרופ (Match Group).

החברה־האם, שמפעילה מאות אתרי אינטרנט פופולריים ומוכרים כמו Dictionary.com, אתרי המידע ask.com ו־about.com, אתרי הווידיאו Vimeo ו־CollegeHumor, שואפת לגייס 100 מיליון דולר בהנפקה.

 

מאץ' גרופ מפעילה 45 שירותי היכרויות מקוונים ב־190 מדינות וב־38 שפות. האתר הפופולרי ביותר של מאץ' הוא האפליקציה מבוססת המיקום טינדר שמבצעת, לפי דיווחיה, 26 מיליון שידוכים מדי יום ומאפשרת למשתמשים לפסול או לאשר בני זוג פוטנציאליים באמצעות הזזת תמונתם ימינה (תשובה חיובית) או שמאלה (תשובה שלילית). האתר השני במידת הפופולריות שלו בבעלות מאץ' הוא OKCupid. עם שירותי היכרויות אחרים של מאץ' נמנים HowAboutWe שהמשתמשים בו מציעים זה לזה הצעות מקוריות ומעניינות לדייט ראשון, People Media המצמיד משתמשים זה לזה לפי תחומי עניין משותפים, דת, מוצא ועוד. בסך הכל מאץ' מפעילה את אתרי הדייטינג הפופולריים ביותר בבריטניה, קנדה, ברזיל, אוסטרליה, ארצות הברית ובעוד מדינות רבות. לפי ההערכות, IAC כבר מחזיקה בכ־20% מכל שוק אתרי הדייטינג בעולם.

 

בארי דילר, צילום: בלומברג בארי דילר | צילום: בלומברג בארי דילר, צילום: בלומברג

מאז 2009 הוציאה מאץ' יותר מ־1.28 מיליארד דולר על רכישת 25 אתרים ואפליקציות דייטינג, שבהם גם OkCupid שרכשה ב־2011 ב־50 מיליון דולר, ו־PlentyofFish הקנדי שרכשה השנה ב־575 מיליון דולר.

אמונה, צמחונות ומין אוראלי

המידע הרב שחושפים משתמשים באתריה של מאץ' הביא אותה להתמחות גם ב"הבנת אנשים" ולא רק בדייטינג, והחברה מספקת גם הדרכות למורים ואבחונים פסיכולוגיים. דוגמה טובה לשימוש של מאץ' במידע הזה הוא הבלוג OkTrends שמנהל אחד ממייסדי OkCupid כריסטיאן ראדר. בבלוג שיתף ראדר את הקוראים בתובנות שהפיק ממעקב אחר התנהגות אנשים באתר, ואף פרסם את תובנותיו ברב־המכר Dataclysm, שבו הוא מסביר בין השאר על הקשרים שמצא בין אמונתו הדתית של אדם ובין נטייתו לסלוח על שגיאות כתיב וחיבה למין אוראלי ולצמחונות.

המותג הגדול והרועש ביותר של מאץ' הוא טינדר, שלפחות לפי IAC כבר עקף את OKcupid והוא כעת הנכס המכניס ביותר של הקבוצה. זאת בזכות מודל ההכנסות החדש של טינדר, שמציע מגוון של שירותי פרימיום ללקוחות.

טינדר אומנם הושק רק ב־2012, אבל הוא הפך במהירות לאחד השמות הגדולים ביותר בשוק האפליקציות ומודל לחיקוי לאפליקציות אחרות שאימצו את מודל "החלק לימין, החלק לשמאל". בטינדר, כאמור, הוא נועד לסמן במהירות משתמשים שהייתם מעוניינים לפגוש, אבל באפליקציות אחרות המודל משמש כיום בין היתר לאיתור מהיר של מסעדות, הזדמנויות עסקיות, שוכרים לדירה ועוד.

כמו אתר הבגידות אשלי מדיסון, שעלה לכותרות השנה בגלל פריצת הענק לשרתיו, גם טינדר מככב לא מעט בכותרות — בין השאר בגלל ההנהגה הצבעונית שלו. שון ראד, מייסד טינדר, נזרק מהנהלת החברה בנובמבר אשתקד על ידי IAC לאחר שערוריית הטרדה מינית. באוגוסט האחרון הוחזר ראד לחברה כמנכ"ל. בקיץ האחרון עוררה טינדר את חמתם של הרווקים מעל גיל 28, לאחר שהשיקה את שירות טינדר פלוס ודרשה מקבוצות הגיל המבוגרות יותר תשלום של 20 דולר, פי שניים לעומת המשתמשים הצעירים. כשנדרשה לספק הסבר להחלטה, מסרה טינדר כי מדובר בהנחה שהיא מעניקה למשתמשים הצעירים, הפחות מבוססים כלכלית.

סימנים מקדימים

 

חברת IAC כולה הכניסה ב־2014 כ־3.1 מיליארד דולר עם רווח נקי של 378 מיליון דולר, שמעניקים לה שולי רווח של 12%. החברה־הבת מאץ', לעומת זאת, הכניסה בשנה שעברה 888 מיליון דולר עם רווח נקי של 148 מיליון דולר, שולי רווח של 16%. קבוצת מאץ' הגדילה את הכנסותיה ב־2014 ב־10% לעומת 2013, ו־IAC הגדילה את הכנסותיה ב־3% בלבד. אם כן, מאץ' רווחית מ־IAC וצומחת מהר ממנה, וגם מחזיקה בנתח שוק גדול מהכנסות החברה־האם.

ההכרזה על ההנפקה של מאץ' לא הפתיעה את וול סטריט, שכן יו"ר ובעל המניות העיקרי ב־IAC בארי דילר נתן איתות לכך כאשר הוא מיזג את כל מותגי ההיכרויות של החברה לחטיבת לפני כשנתיים.

ישנם כמה גורמי סיכון בהנפקה של מאץ'. ראשית, שוק הדייטינג המקוון הוא תחרותי מאוד, אם כי החברה מחזיקה בכמה מהמותגים המובילים בו. בתשקיף שהיא הגישה לרשות ני"ע האמריקאית ציינה מאץ' כי היא רואה גם בהפצה גורם סיכון אפשרי, במקרה שהמוצרים שלה ייחסמו בחלק מחנויות האפליקציות או בפלטפורמות אחרות. מקרה כזה יכול להתרחש, למשל, אם הרשת החברתית פייסבוק תשנה את תנאי השימוש באתרה, שמשמש כפלטפורמות רישום לטינדר, כך שהאפליקציה לא תוכל להמשיך ולהשתמש בפייסבוק למטרה זו.

גורם סיכון אחר ומשמעותי יותר שאותו מסמנת מאץ' הוא פריצה של האקרים לשרתיה והדלפת המידע השמור בהם. כמו במקרה של אשלי מדיסון, המחיר של פריצה כזו עלול להיות כבד למדי, לנוכח טבעם הרגיש של השירותים שמספקת מאץ'.

מאץ' תיסחר תחת הסימון MTCH. ההנפקה תנוהל על ידי החתמים ג'יי.פי מורגן, Allen & Co. ובנק אוף אמריקה מריל לינץ'. אף שעדיין לא ברור מה יהיה שווי השוק המיועד או טווח המניה המיועד למאץ', ב־IAC ציינו שאין כרגע כוונה להנפיק יותר מ־20% ממניות החברה החדשה.

תגיות