אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מינויים בניוטרל בבנק ישראל צילום: טלי מאייר

מינויים בניוטרל בבנק ישראל

יו"ר הוועדה לאיתור מועמדים התפטר, הממשלה מתעכבת, ובוועדה המוניטרית ובמועצה המינהלית של בנק ישראל חסרים נציגים חיצוניים, מה שמאיים על יכולתו לקבל החלטות. פרופ' רפי מלניק, לשעבר חבר בוועדה המוניטרית, בטור מיוחד לכלכליסט

18.10.2015, 07:47 | רפי מלניק
חוק בנק ישראל חוקק בשנת 2010, לאחר תקופה ממושכת של ניסיונות כושלים להעבירו. רק אישיות ברמה של סטנלי פישר היתה יכולה להתגבר על כל המכשולים הכרוכים בחקיקה מסוג זה ולהצעיד את הבנק ואת המדינה לרמה הנדרשת בבנקאות המרכזית במאה ה־21.

קראו עוד בכלכליסט

כל עוד לא נדרשה הממשלה לפעולה נוספת, תפקד הכל באופן תקין ונראה שהחוק הוכיח את נחיצותו בניווט המערכת המוניטרית של ישראל בתקופה מאתגרת ביותר מבחינת המצב הבינלאומי. ואולם, החוק אינו "טייס אוטומטי", ומדי פעם נדרשת הממשלה — על פי חוק — למנות נציגי ציבור לוועדה המוניטרית ולמועצה המינהלית. כאן נתקלנו במכשול קשה, שכן בתחום המינויים הבכירים בשירות הציבורי הממשלה משותקת, ודוגמאות לזה לא חסרות.

קרנית פלוג, צילום: עמית שעל קרנית פלוג | צילום: עמית שעל קרנית פלוג, צילום: עמית שעל

לפני שנה סיימתי קדנציה של שלוש שנים בוועדה המוניטרית של בנק ישראל. באותה תקופה סיים גם דן פרופר את תפקידו כיו"ר המועצה המינהלית, והחודש מסיים עמיתי פרופ' אלכס צוקרמן את הקדנציה שלו בוועדה המוניטרית. מידע זה כשהוא לעצמו אינו כה חשוב, אך הוא הופך לכזה כאשר הוא משמש עדות נוספת למחדלי הממשלה הרציפים בנושא מינויים לתפקידים הבכירים. הוועדה לאיתור נבחרי ציבור לוועדה המוניטרית ולמועצה המינהלית פסקה מלתפקד לאחר שהשופט אליהו וינוגרד, שעמד בראשה, התפטר. עד היום לא מונו מחליפים לדן פרופר, לי, ולמיטב ידיעתי אין מחליף גם לפרופ' צוקרמן.

ואם חבר ועדה אחד ייעדר?

 

על פי החוק מורכבת הוועדה המוניטרית משישה נציגים: הנגיד ועוד שני חברים פנימיים של הבנק שממנה הנגיד, ושלושה נציגי ציבור שממנה הממשלה; הסף לקבלת החלטות הוא ארבעה חברים. אי־מינוי נציגי ציבור הוא הפרה של החוק, אך יותר מזה, תהליך זה עלול להחזיר את הבנק למצב שבו מקבל ההחלטות הוא גורם יחיד — הנגיד, ובהווה הנגידה. מניסיוני בוועדה גם בתקופת פישר וגם בתקופת פלוג, ביכולתי להעיד שקבלת החלטות על פי הצבעה של רוב ומיעוט, של אנשים בעלי ידע ובלתי תלויים, הוכיחה את עצמה, ואני יכול לקבוע ששגיאות ששגה הבנק בעבר, טרם כינון הוועדה, לא היו מתרחשות לו נדונו נושאיהן בוועדה. נוסף על כך, המצב שנוצר עם סיום הקדנציה של פרופ' צוקרמן הוא כזה שדי בכך שנבצר מחבר ועדה להשתתף בישיבה מסיבה כלשהי, והבנק לא יוכל להמשיך ולהחליט החלטות חוקיות.

דן פרופר, צילום: אוראל כהן דן פרופר | צילום: אוראל כהן דן פרופר, צילום: אוראל כהן

המחוקק היה חכם וקבע שהמינויים לוועדה המוניטרית יהיו מדורגים, כך שלא כל חבריה יתחלפו יחדיו, ועל ידי כך תישמר רציפות בתפקוד. יש לזה חשיבות רבה, שכן קבלת החלטות בתחום המוניטרי אינה נושא הנלמד באקדמיה, ונדרש ניסיון מעשי הנרכש בעת השתתפות בדיוני הוועדה. מניסיוני, עם הקמת הוועדה נדרשה תקופה ממושכת למדי עד שנוצרה הרמוניה ונרכש ניסיון מעשי, כדי שתוכל הוועדה להביא למיצוי מלא של הנדרש ממנה. מינוי של חברים חדשים יחדיו ידרוש תהליך למידה מחודש שממנו רצה החוק להימנע.

פתח רחב לאי־סדרים

 

אי־מינוי של יו"ר למועצה המינהלית הוא פגיעה בניהול הבנק. המחוקק מצא לנכון למנות מועצה ולה יו"ר פעיל, המתפקדת כמועצת מנהלים ועל אחריותה כל הנושאים התפקודיים, ובייחוד תקציב הבנק ותחום הסכמי שכר. בעבר היו תחומים אלה באחריותו הבלעדית של הנגיד, והמחוקק ראה לנכון לתקן מצב זה, בין היתר בשל אי־סדרים שהתגלו בבנק.

אני קורא לממשלה להתעשת במהרה, למצוא מחליף לשופט וינוגרד כיו"ר הוועדה לאיתור נבחרי ציבור לוועדה המוניטרית ולמועצה המינהלית, כדי שזו תמצא בהקדם וללא דיחוי מועמדים ראויים לוועדה המוניטרית ויו"ר למועצה המינהלית. 

תגיות