אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סאאב השבדית תעזור לממשלת טורקיה להרכיב מכונית לאומית צילום: בלומברג

סאאב השבדית תעזור לממשלת טורקיה להרכיב מכונית לאומית

בטורקיה קיימת תעשיית רכב ענפה, אך של דגמי יצרניות זרות ובהן הונדה, טויוטה ומרצדס. כעת תיעזר ממשלת טורקיה בחברת כלי הרכב השבדית כדי לייצר מכונית מקומית ורכשה לשם כך את זכויות הקניין הרוחני לדגם סאאב 9–3

18.10.2015, 21:56 | תומר הדר
תעשיית הרכב הטורקית מנסה לזקוף ראש באמצעות שותפות עם החברה השבדית סאאב — כך דווח בסוף השבוע.

טורקיה אמנם נחשבת למדינה בעלת תעשיית רכב ענפה, אך מאז חדלה אנאדול המקומית לייצר מכוניות בשנת 1984 (מקצתן יובאו גם לישראל), כל המכוניות שמורכבות בטורקיה הן של יצרניות זרות, ובהן הונדה, טויוטה, מרצדס בנץ ופורד.

מכוניות אנאדול, שיצורן החל בשנות השישים, התבססו על פיתוחים של חברת רילאיינט הבריטית, שאף שימשו בסיס לבניית מכוניות סוסיתא בישראל. כעת מנסה טורקיה לחזור לימי הזוהר (המפוקפקים) שלה כיצרנית רכב, באמצעות החייאת מכונית של יצרן רכב שבעצמו חווה משברים קשים בשנים האחרונות — סאאב השבדית.

סאאב עברה תהפוכות רבות ודרמטיות. בשנת 2000 הודיעה ג'נרל מוטורס (GM) האמריקאית, שהחזיקה באחדות ממניות סאאב, כי תממש את זכותה לבעלות על היצרנית השבדית, אך ב־2008 הודיעה GM שחברת סאאב "נמצאת בבחינה" לקראת מכירה.

 , צילום: בלומברג צילום: בלומברג  , צילום: בלומברג

ב־2009 הודיעה יצרנית רכבי הספורט השבדית קוניגזג כי תרכוש את סאאב, אך השיחות עמה עלו על שרטון. בשנת 2010 הביעה ספייקר ההולנדית עניין ברכישת סאאב, אך GM סירבה. שנה לאחר מכן הודיעה סאאב על פשיטת רגל וב־2012 רכשה אותה חברת NEVS הסינית.

לפי הודעת שר התעשייה והטכנולוגיה הטורקי פיקרי איזיק רכשה טורקיה את זכויות הקניין הרוחני ליצור סאאב 9–3, אחד הדגמים האחרונים שהספיקה לפתח היצרנית השבדית. לפי איזיק רכשה טורקיה את זכויות הקניין הרוחני, אך לא את הזכויות לשימוש בשם. גם הטכנולוגיה שבבסיס הדגם תהיה טכנולוגיה טורקית, ציין איזיק, ו־85% מהחלפים יהיו מתוצרת טורקית.

את דבריו של איזיק אישר מתיאס ברגמן, מנכ"ל NEVS, שדיווח כי החברה אכן מסייעת לטורקיה בפרויקט המכונית הלאומית.

"צוותי ההנדסה והטכנולוגיה שלנו פועלים עם מכון המחקר הטורקי לפיתוח העיצוב עם שותפינו האחרים בטורקיה", אמר ברגמן בעקבות פרסום ההודעה על שיתוף הפעולה. "יצרנו צמד אבות־טיפוס והצגנו אותם לשר פיקרי איזיק לצורך השקה בטורקיה. אנו חולקים ידע בתחום השיווק והפיתוח עם שותפינו הטורקים", הוסיף. לדברי ברגמן, בכוונת סאאב לספק הכשרה למהנדסים וליצרנים הטורקים.

המכונית האחרונה יצאה ממפעלי סאאב ב־2013 ובתחילת 2015 נמכרה בשבדיה האחרונה מבין דגמי 2014 של הסאאב 9–3.  

תגיות

תגובה אחת לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה